לאחר שאזרחים רבים גדשו אתמול (שבת) את חופי תל אביב על אף ההנחיות האוסרות על כך, בעלי עסקים וחנויות טוענים כי הם עומדים לפתוח היום את עסקיהם, חרף המשך הסגר לפי שעה. חלקם כבר הודיעו לארגונים המייצגים אותם שבכוונתם לפתוח את החנויות. נשיא ארגוני העצמאים להב, עו"ד רועי כהן, הגיב הערב ל-ynet: "אכן כנראה שיהיו כאלה שיפתחו, לא הותירו להם ברירה".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ביו השאר, הודיעו בעלי חנויות במרכז ירושלים כי יתייצבו היום בחנות ויפתחו אותה "גם אם בהתחלה לא יבואו לקוחות". אחד מבעלי החנויות אמר: "אין לי ממילא מהיכן לשלם דו"ח אם אקבל כזה. מאחר שגם החרדים מפירים חוק ולא מקבלים דו"חות, ואם מקבלים לא ישלמו אותם, כך אנהג גם אני. לא יסגרו לי עסק של 30 שנה בהחלטה פוליטית שגויה".
2 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
גם ליאת דקל (45) מראשון לציון, קוסמטיקאית ובעלת מכון יופי, מאיימת כי תפתח את העסק. "הגיעו מים עד נפש. אני חייבת לחזור לפרנס את עצמי ואת הילדה שלי. ושיעז מישהו בממשלה או בקבינט הקורונה לבוא ולהגיד לי או לקולגות שלי בענף שאנחנו חארטה". דקל כאמור, היא אחת מבעלי עסקים רבים שלא מתכוונים לשבת ולחכות להחלטה לאשר את פתיחתם, במסגרת המאבק "לא יהיה בסגר".
בין 60 אלף החברים בקבוצת המחאה בפייסבוק נמצאים כאלה שמעודדים את העסקים הקטנים לפתוח, וגם בעלי עסקים שמאשרים כי יפתחו כבר ביום ראשון. "עד עכשיו ישבתי בבית מתוסכלת ומדוכאת מאי-הוודאות. כל יום הטלפון מצלצל ולקוחות מתחננות שאפתח", מספרת דקל. "חששתי לעבוד מתחת לרדאר, אבל שמעתי מהלקוחות עצמן שהן ממשיכות לעשות לק ג'ל כי יש כאלה שעובדות בסגר, ושבסופר ליד הבית יש תורים של לקוחות מכאן ועד להודעה חדשה, ושהגברת שרה קיבלה תספורת וצבע עד הבית. אז למה אני לא יכולה לפתוח את הקליניקה שלי?".
בתוך כך, התאגדות רשתות המסחר האופנה וההסעדה הודיעה הבוקר כי היא נערכת לפתיחת חנויות בערים שאינן אדומות מיום ראשון הבא, 18 באוקטובר. "אנו מודיעים כי לא נוכל לעמוד במתווה היציאה הקיצוני של משרד הבריאות. משרד הבריאות לא מבין מה שכל העולם כבר מבין, הדרך לנצח את הקורונה לא יכולה לעבור בוידוא הריגה של המגזר העסקי", הודיעו בהתאגדות.
עוד הבהירו כי "יודגש כי בשום אופן לא נשתף פעולה עם גופים שיפתחו את עסקיהם בערים אדומות". ההתאגדות מאגדת 400 רשתות וכ-18 אלף חנויות.

"דוחקים את העסקים לבחור בין להיות או לחדול"

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, קרא הערב לממשלה לפעול בהיגיון ולהפעיל בדחיפות את מודל הרמזור ובכך להחזיר את העסקים לעבודה בערים שבהן התחלואה נמוכה. "אנחנו לא קוראים למרד, אלא לממשלה לפעול בהיגיון.
2 צפייה בגלריה
יו"ר התאחדות האיכרים, דובי אמיתי
יו"ר התאחדות האיכרים, דובי אמיתי
יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי
(צילום: יח"צ)
"העובדה שאפילו בכירים מאוד במגזר הציבורי ובממשלה לא מסוגלים עוד להישמע להנחיות הממשלה היא ההוכחה שההחלטה ללכת לסגר הייתה מרחיקת לכת. אנו מצפים מהממשלה כעת לתקן את הטעות", טען אמיתי.
עו"ד כהן עוד אמר אמש כי "דוחקים כעת את העסקים לבחור בין להיות או לחדול, להילחם על הישרדות העסק שלהם או להרים ידיים ולהגיע לפשיטת רגל וסגירת העסק. לא מובן שאחרי הביקורת הקשה של שר האוצר ורבים אחרים, עדיין הממשלה מאשרת להותיר בעינה את ההחלטה ההזויה לסגור את העסקים הקטנים עד 10 עובדים ללא קבלת קהל. אני כואב את כאבם של בעלי העסקים ומבין אותם".
יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אמר בשיחה עם ynet: "אני מבין לליבם של בעלי העסקים. אני ער לזעקתם הצודקת להתפרנס בכבוד. אך יחד עם זאת יש על כולנו את החובה לשמור על הנחיות הממשלה ומערכת הבריאות. על הממשלה וגורמי המקצוע להתחיל לפתוח את המשק בהתאם לירידה באחוזי הנדבקים ברחבי הארץ. בשילוב כוחות תוך בניית תוכנית יציאה נכונה של הממשלה, ההסתדרות והמעסיקים המשק יוכל להיפתח. על כולנו החובה לבריאות האזרחים וחיזוק המשק. יש מדינה בקצה שכולנה אזרחיה ונעשה הכל בכדי לחזקה".
פורסם לראשונה: 20:25, 10.10.20