החדשות הטובות: אין ספק שהאווירה ברשתות השיווק השנה נינוחה יותר באופן משמעותי לעומת ערב פסח בשנה שעברה. משהו חגיגי של יציאה לחופש נישא באוויר. נעים היה, במסגרת ההכנה של כתבת הסל, לשוטט בסופרים ואפילו להזמין באונליין בלי האימה שליוותה את ההזמנה בשנה שעברה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מצד שני, היה מרגיז לגלות השנה איך בערב פסח האיום והמאיים של השנה שעברה חגגו הרשתות על חשבוננו. כבר אז דיווחנו שמבצעי הכאסח בוטלו בחסות המצב. השוואה מיוחדת שערכנו לסלים זהים של תשע רשתות שבדקנו, בין מחירי השנה למחירי פסח בשנה שעברה (המחירים של שבועיים לפני החג), העלתה כי תמורת סלים זהים שילמנו בשנה שעברה בין 3.3% ל-21.5% יותר. וזה מכעיס.
6 צפייה בגלריה
קניות ב סופר רמי לוי ב קריות לפני ה סגר  סגר מלא קורונה עומס
קניות ב סופר רמי לוי ב קריות לפני ה סגר  סגר מלא קורונה עומס
סניף רמי לוי בקריות, בינואר. הסל באונליין זול משמעותית מהסל ברשת הפיזית, נכון ליום שני השבוע
(צילום: גיל נחושתן)
בסיוע אתר פרייסז בבעלותו ובהנהלתו של בועז יהב סקרנו ביום שני השבוע את המחירים הנפוצים ביותר בסניפים הפיזיים של תשע רשתות, וכן בחמישה אתרי אונליין. כמו כן נבדקו המחירים של מוצרים מהסל לעומת מחיריהם הנפוצים באותן רשתות ב-20.3.2020 - כשבועיים לפני פסח בשנה שעברה. המחירים תקפים ליום שני השבוע, ויש לקחת בחשבון שבחלק גדול מהרשתות המחירים לעיתים משתנים מיום ליום.
הן בהשוואת מחירי החנויות הפיזיות והן בהשוואת אתרי האונליין, ברשת רמי לוי מצאנו את הסל הזול ביותר, כאשר הסל של רמי לוי באונליין נמצא זול משמעותית - ב-10.4% - מסל מוצרים זהה במחיר הנפוץ בחנויות הפיזיות של הרשת. וכך, סל האונליין שלו הוא הסל המשתלם ביותר לפסח, בפער של 37% מול הסל היקר ביותר שמצאנו - סל החנויות הפיזיות של רשת פרשמרקט.
דוגמאות: חבילת חיתולים פרימיום של "טיטולים" עולה ברמי לוי אונליין 24.60 שקל, לעומת 29.90 שקל, המחיר הנפוץ ברשת הפיזית. מבחר סלטים של אחלה (400 גרם) - 10 שקלים ברמי לוי אונליין, לעומת 11 שקל בחנויות הפיזיות. לקט נורמנדי של סנפרוסט - 13.20 שקל באונליין, לעומת 14.90 שקל בחנויות הפיזיות.
בסך הכל - בין השאר הודות לעלייה בפופולריות של הקנייה באונליין בתקופת הקורונה - הצטמצם פער המחירים בין חנויות האונליין לחנויות הפיזיות של כל רשת. עם זאת, לעיתים קרובות קיבלנו משלוחים עם מוצרים חלופיים, עם נטייה למותג הפרטי (ברשת שופרסל), או עם חוסרים דווקא במוצרים שיש להם מחירים אטרקטיביים.
הרשת הבעייתית ביותר שמצאנו באונליין היא מחסני השוק. כל חמש הרשתות שבהן בדקנו דיווחי אונליין מעבירות בצורה מסודרת לאתר משרד הכלכלה את המחירים של כל המוצרים שהן מוכרות באונליין. ברשת מחסני השוק יש שמונה דיווחים שונים: הרשת מוכרת אונליין משמונה סניפים שונים - נשר, באר שבע, להבים, קריית גת, אשדוד, מודיעין, חיפה וצופים, ומשדרת לאתר משרד הכלכלה מחירון נפרד לכל אזור.
אם אתם גרים באזור שממנו לא מבוצעים משלוחים, ותיכנסו לאתר האונליין של הרשת, תקבלו למעשה מחירים פיקטיביים שלא נמכרים בשום מקום. ברשת מודים ומסבירים: "אלו מחירי הפתיחה, ובפועל אף סניף אינו מוכר בהם. התמחור יהיה תמיד נמוך יותר, ומתבסס בין כלל הפרמטרים גם על התנהגות צרכנית ותחרות מקומית". האם אין סוג של הטעיה באתר שלם שבנוי על מחירים פיקטיביים? "ממש לא", טוענים ברשת, "הצרכן קובע באתר מאיזו חנות אונליין הוא מזמין, ואנחנו משדרים בשקיפות מלאה את המחירים מכל סניף בפני עצמו".

זגזוגים במחירים

חמישה מיליון פעמים ביום משתנה מחיר זה או אחר של מוצר באתר פרייסז. הסיבה: האתר שואב מאתר משרד הכלכלה את מחירי כל הסניפים של רשתות השיווק, המחויבות בהעברה יומית של מחירי כל פריט שהן מוכרות בכל סניף. יש בסך הכל 1,486 סניפים של רשתות (מזון ופארם), ומאגר הפריטים כולל 53 אלף מוצרים פעילים. המצב הזה מאפשר התפתחות של תופעת "זגזוג" קשה במחירים, המגמדת את האמינות והתועלת של האתר לצרכן.
"אנחנו עובדים כל יום קשה מאוד על המחירים, ואנחנו לא היחידים", מודה אורית שלום-בג, סמנכ"לית השיווק והסחר ברשת חצי חינם, "מי שמתעסק היום בלשאוב את המחירים מאתר משרד הכלכלה הן בעיקר הרשתות, שמעסיקות צוותים שלמים שעובדים בזה, כדי לאתר מחירים נמוכים אצל המתחרים ולהוריד בהתאם". המשמעות, כפי שנחשף ב"ממון" ו-ynet לראשונה בעבר, היא שמחיר מסוים של פריט מסוים תקף רק לשעת הופעתו באתר, והוא יכול להשתנות מהר מאוד. "המערב הפרוע" של שינויי המחירים מאפשר לרשתות גם לזגזג במחירים של מוצרים זהים בין סניפים שונים, בכפוף לתחרות הסביבתית ולאינטרסים של הרשת.
לקחנו סל בן 30 מוצרים פופולריים, כדי לנסות לאתר את הרשתות המזגזגות ביותר. כלומר, בדקנו באילו רשתות נמצאו פערי המחירים הרבים והגדולים ביותר במחירי אותם מוצרים בין הסניפים השונים.
הירקות הן הקטגוריה המובילה בזגזוגי המחירים, כי אנחנו צרכני ירקות גדולים, וכי מדובר במוצר שרבים זוכרים את מחירו ונכנסים בשבילו לסופר. זוהי גם הקטגוריה הבולטת במבצעי ערבי החג, עם מחירים שמגיעים ל-80-90 אגורות לק"ג. וכך, כרוב לבן נמכר השבוע ברמי לוי במחירים שבין 80 אגורות ל-3.90 שקלים בסניפים שונים. במחסני השוק הוא נמכר במחירים שבין 90 אגורות ל-4.90 שקלים. פלפל אדום נמכר בפרשמרקט וברמי לוי במחירים שבין 3.90 ל-9.90 שקלים, ובמחסני השוק בין 2.90 ל-9.90 שקלים, ויש דוגמאות רבות נוספות.

ומה עם הקורונה

הקורונה, התברר לנו השבוע, נטשה את הסופרמרקטים: מודדי החום התאדו, סימוני שני המטרים נעלמו או דהו, מערכות הכריזה נדמו, בקבוקי האלכוג'ל לחיטוי הידיים לא נראו. השרידים העיקריים להתנהגות קורונה שמצאנו בשישה סניפים של שש רשתות סופרמרקטים שבהם ביקרנו בשבוע האחרון, היו מסכות על הפנים, אבל גם הן נעטו על הסנטר ברוב המקרים, ולא על האף. הצפיפות באזורי הקופות, הקצביות והמעדניות חזרה, ויש להניח שתחמיר לקראת החג, כי אף אחד לא מפקח. כל זאת אף על פי שהסופרמרקטים נחשבים לאחד מהמוקדים הבעייתיים להידבקות בווירוס הקורונה.
בישראל, כפי שנדהמנו לגלות, אין למשרד הבריאות שום נתון כמה אנשים נדבקו בקורונה בסופרמרקטים, אף שבעבר, כאשר פירסם המשרד נתונים לגבי מקומות הדבקה ספציפיים, כיכבו ברשימות לא מעט סניפי מרכולים. באנגליה, לדוגמה, הגדיר בנובמבר האחרון ה-PHE) Public Health England) את הסופרמקרט כמוקד ההדבקה הגדול ביותר - 18.3% מבין הנדבקים במדגם שנבחן נדבקו בסופר, יותר מאשר בבתי הספר התיכוניים, שהיו במקום השני עם כ-12% מהנדבקים. הועלו אמנם טענות שלא מדובר בוודאות בהדבקה שקרתה בסופר, אלא באנשים ששהו בסופר סמוך לקבלת התוצאות החיוביות, אבל עדיין הנתון מעיד שלא חכם להתיר הפקרות התנהגותית בסופר. בדצמבר האחרון, בעיצומו של הגל הכבד של המגפה שתקף את לוס-אנג'לס, התריעו המומחים גם שם על תפקידו של הסופר כמקום הדבקה.
האם פג תוקפן של הנחיות הזהירות הנדרשות מהסופרמרקטים? במשרד הבריאות אומרים: "אין שינוי בהנחיות התו הסגול החלות על כל מקום ציבורי ועסקי, ובכלל זה חובת סימון מקומות עמידה, שמירת מרחק, הצבת חומרי חיטוי לידיים ועוד. הוראות אלה חשובות ביתר שאת לגבי מקומות הפועלים שלא במתכונת תו ירוק, כגון חנויות מזון". במשרד הפנו אותנו למשטרה, האחראית על הפיקוח. אז אם אתם בסיכון גבוה, או שלא התחסנתם, מומלץ לערוך את הקניות בשעות יותר "מתות", או להזמין באונליין.
מה ראינו בשטח? בסניף רשת ויקטורי איילון ברמת גן לא מצאנו סימונים על הרצפה ולא בקבוקי אלכוג'ל. הפיצוחים בתפזורת כוסו ביריעות בד, זכר לחששות מפני שקילה עצמית בידי הלקוחות, אבל בחלק מהמקומות נגלו הפיצוחים מתחת ליריעות הבד, והמשקל במקום תיפקד. כל הלקוחות שפגשנו בשעה לא עמוסה במיוחד עטו מסכות. המסכה של השומר בכניסה כיסתה את פיו, אך האף חמק החוצה. שני הקופאים שניצבו ליד הקופות בשעת לילה במוצאי השבת האחרונים, עטו מסכות על הסנטר בלבד, אם כי כשהתקרבתי לאחת הקופות, טרח אחד מהם להרים את המסכה. השני לא. מתחם הקופות העצמיות הגדול, שהמה גם בשעת לילה, פעל ללא שום הקפדה על שמירת מרחק. חבל, כי מדובר בסניף מושקע, עתיר מוצרים, עם חוויית קנייה נעימה.
בסניף יינות ביתן בכפר סבא, שנחשב בעבר לחנות הדגל של הרשת, היה עצוב מאוד להסתובב. החנות במצב לא טוב וזקוקה לשיפוץ דחוף. אשר להנחיות הקורונה, פה ושם זיהיתי חלקי הנחיות לשמירת מרחק על הרצפה, כולן בשלבי קילוף. לא מצאתי אלכוג'ל לשימוש הנכנסים. חמש קופות פעלו, ארבעה מהקופאים עטו את המסכות על הסנטר בלבד. בין הלקוחות היו בודדים שהתעלמו מחובת ענידת מסכה כראוי, ואיש לא העיר להם.
בסניף יוחננוף בתל אביב מצאתי סימונים אדומים על הרצפה הממליצים על שמירת מרחק רק בחלק קטן מאזורי החנות המועדים לצפיפות, כמו באזור הירקות. לא היו כאלה באזורי המאפייה, המעדניות והקופות. אלכוג'ל לטובת הלקוחות - אאוט. שלוש קופות היו פתוחות בשעה לא עמוסה במיוחד והלקוחות המעטים שהתקבצו באזור לא שמרו על מרחקים. כל העובדים עטו מסכות. בין הלקוחות היו בודדים שציפצפו, איש לא העיר להם.
בשופרסל דיל ברחוב משה יתום באזור התעשייה ברחובות הקפיד הרוב המכריע של העובדים והלקוחות על מסכות. לקוחות עם מודעות העירו למי שלא הקפידו על ענידת המסכה כראוי. הנציגה מטעמנו שביקרה בחנות לא הבחינה בסימונים לשמירת מרחק בקופות, אולי מכיוון שהצפיפות הייתה כל כך גדולה שלא ניתן היה להבחין מה קורה על הרצפה. שמירת מרחק, בכל מקרה, לא הייתה.
בסניף אושר עד בבני ברק היו רוב הלקוחות בשעת הביקור עם מסכות. המבקרת לא הבחינה בבקבוקי אלכוג'ל, ולא בסימון על הרצפה בחנות. באזור הקופות העצמיות והרגילות הייתה צפיפות גבוהה ותורים ארוכים בלי זכר לשמירה על מרחק.
בסניף של רמי לוי באזור התעשייה הישן בנתניה נראה מכשיר מדידת חום, אך הוא לא עבד. רוב העובדים עטו מסכות באופן תקין, למעט עובד בקצבייה שהמסכה שלו לא כיסתה את אפו. על הרצפה היו אמנם סימונים לשמירת מרחק, אבל בגלל העומס החריג, הלקוחות הצטופפו והתעלמו מהם.
6 צפייה בגלריה
חנות רמי לוי בן יהודה תל אביב
חנות רמי לוי בן יהודה תל אביב
השבוע ברשתות. בפסח שעבר הן חגגו על חשבוננו. רמי לוי בת"א
(צילום: שאול גולן)

תגובות הרשתות

ויקטורי: "תודה על הסבת תשומת הלב. הרשת תחדד נהלים בקרב מנהליה ועובדיה".
יוחננוף: "הרשת מקיימת את כל נוהלי התו הסגול. אנחנו מקפידים בכל הסניפים על סימוני מדבקות מרחק במעדניה, בקופות ובכל רחבי הסניף, הצבת בקבוקי אלכוג'ל, ובנוסף יש נוהלי מסכות ברורים, הקובעים כי אדם שלא עוטה מסכה כהלכה לא ייכנס (למעט חריגים כדין). הרשת מחדדת נהלים כל יום ומפעילה מערכת כריזה אוטומטית המזכירה על עטיית מסכה ושמירת מרחק". יצוין כי בביקור בן שעה בסניף לא נשמעה הכריזה אפילו פעם אחת.
יינות ביתן: "היינו הראשונים לפנות למשרד הבריאות ולעודד חיסונים לעובדי החברה במבצע 'נותנים כתף'. אנו ממשיכים להקפיד על הנחיות משרד הבריאות ומפצירים בעובדים לפעול על פיהן".
שופרסל דיל: "הסניפים מצוידים באמצעי תצוגה על הרצפה לשמירת מרחק, יש אמצעי הגנה כמו אלכוג'ל, ויש בכל סניף אחראי על קורונה שתפקידו לוודא שאין התקהלויות ויש שמירה על ההנחיות בשעות עומס. נבדוק את המצב בסניף רחובות וככל שיהיו פערים הם יתוקנו".
אושר עד: "ברשת פועלים להבטיח את שלום הלקוחות וצוות העובדים בהתאם לכלל הנחיות משרד הבריאות. בהמשך לבדיקתכם חודדו הנהלים בכל סניפי הרשת".
פורסם לראשונה: 11:00, 19.03.21