איזה יין ימלא את ארבע הכוסות שתשתו השנה בשולחן ליל הסדר? "למעלה מ-60% ממכירות היין בישראל נערכות בפסח וראש השנה", כך מסביר המשנה למנכ"ל יקב רקנאטי גיל שצברג, את חשיבות חג הפסח לאחד מענפי הייצור העתיקים ביותר באזורנו: ענף היין.
היינות האהובים על ישראלים הם האדומים, אבל יש בשנים האחרונות עלייה במכירות של יין רוזה, של יינות מבוססי ענבי גוורצטרמינר ושל יינות מתוחכמים ומענייני חך.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2020 הייתה שנה טובה ליין, שלמרות משבר הקורונה צמח בקצב דו ספרתי ברשתות ובחנויות. בכלל השוק הייתה צמיחה קטנה בהרבה, של כ-4%, בשל סגירת המסעדות, גני האירועים, הברים והמלונות. בפסח 2020 חלה צניחה בצריכת היין, כיוון שישראלים חגגו את ליל סדר לבד ולא הביאו יין כשי לחג לדודה. בנוסף, לפי שצברג, הענף סבל מאוד מירידה קשה בייצוא: "הייתה בעיקר ירידה בייצוא לארה"ב בעקבות משבר הקורונה".
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

"התחלנו את השנה הזאת בסערה"

כל היקבים הגדולים צמחו השנה במכירות, בין היתר יקבי כרמל, ברקן, גולן, טפרברג, סגל ותבור. לדברי אראל ברקאי, מנכ"ל יקב ארזה ויקב היוצר, שנחשבים יחד ליקב החמישי בגודלו בישראל שמבקבק קרוב ל-4 מיליון בקבוקים בשנה, "במחצית הראשונה של 2020 קפאנו במכירות ובמחצית השנייה של השנה עלינו מאוד. ראש השנה האחרון היה אחד הטובים ביותר שלנו.
"כרגע אנחנו מתחילים גם לראות את החזרה של השוק המוסדי (כל מה שאינו חנויות, רשתות חנויות וסופרמרקטים, מ.ק). סיטונאים שמוכרים למסעדות ולמלונות חזרו לפנות אלינו בימים האחרונים, אבל אני מעריך שהתאוששות השוק הזה - זה תהליך שייקח זמן. יש המון מסעדות שנסגרו לצערי הרב. כיקב צלחנו את 2020 בצורה טובה והתחלנו את השנה הזאת בסערה".
גורם נוסף באחד היקבים הגדולים בישראל חושב גם הוא ש-2021 תהיה טובה לענף: "בינואר-פברואר ניתן היה לראות גידול משמעותי בהיקף של כ-23% במכירות יין. הגידול נובע מינואר שהיה חזק ומפורים שחל בפברואר השנה. ההערכה שלי היא שפסח השנה יהיה חג חזק".

יין יקר בעלייה, וודקה בירידה

ב-2020 חלה עלייה בגודל שוק היין מבחינה כמותית לכ-17 מיליון ליטר (עלייה של 12.5% בהשוואה ל-2019) וכספית: לכ-663 מיליון שקל, עלייה של 15.5% בהשוואה ל-2019. כשהעלייה הכספית גבוהה מהכמותית, משמעות הדבר עליית מחירים בקטגוריית היין או מכירה רבה יותר של יינות יקרים.
אריאל אפשטיין, יו"ר היבואנית וחברת ההפצה הכרם, מסביר כי יש מגמה של פרימיומיזציה בצריכת היין, בעיקר באוכלוסייה ממעמד סוציו-אקונומי גבוה. לדבריו, "במקרים מסוימים, זה פיצה על אובדן הצריכה בשוק האירועים. הצריכה ירדה בפריפריה - כיוון שלא היו אירועים, אבל אנשים קונים הביתה יין פרימיום, ויסקי מאלט וקוניאקים ומוצרי אלכוהול יקרים. פתאום זיהינו צריכה בבתים של ליקר קואנטרו שנמכר לרוב רק בברים. כלומר, אנשים רקחו קוקטיילים בבית".
3 צפייה בגלריה
בקבוקי אלכוהול
בקבוקי אלכוהול
"אנשים קונים הביתה יין פרימיום ומוצרי אלכוהול יקרים". בקבוקי אלכוהול
(צילום: shutterstock)
יעקב ברג, הבעלים של יקב פסגות ואתר האינטרנט פאנקו, מסכים שסגמנט היין, במיוחד יין בוטיק באיכות גבוהה מאוד - עלה מאוד במכירות ב-2020, לעלייה של עשרות אחוזים במכירות אונליין. "יין מחובר לתרבות, לאורח חיים, לא למקום של לדפוק את הראש", הוא אומר. "גם מכירות הוויסקי עלו, כי זה משקה שמתאים לישיבה בבית, להתענג עליו, לא לקפוץ איתו. לעומת זאת, וודקה שהייתה קטגוריה מאוד חזקה בישראל, בגלל אירועים וברים, ירדה במכירות באחוזים רבים. למשל מכירות וודקה בטעמים ירדו, כי היא מתאימה לאירועים, לקוקטיילים. פחות לשתייה בבית.
"לכן, כשפורסם שצריכת האלכוהול עלתה בעד 20% בתקופת הקורונה, זאת הייתה טעות בסיסית בהבנת כלכלה. כל הנתונים שפורסמו הם של הסופרמרקטים. אין ספק שהייתה עלייה מאוד גדולה במכירות בסופר, אז הצריכה זזה מהשוק המוסדי - לבית, אבל בעצם יש ירידה גדולה מאוד במכירות אלכוהול בכל השוק, כי צריכת האלכוהול הגדולה ביותר חד משמעית - נמצאת בתחום האירועים".

בפסח יש התרסקות מחירים, אבל גם נהירה למארזים

בימים אלה, מדפי היין ברשתות השיווק עמוסים בשלטי מבצע: 2 ב-55 שקל, 2 ב-50, 3 ב-100, 2 ב-100, 4 ב-100 ואפילו 5 ב-100 ו-2 ב-36 שקל - ככה מוכרים יינות בפסח ברשתות. זה הזמן לקנות יין כי פסח זו עונה של התרסקות מחירים, לרוב במימון המשווקים, כשלפי היצרנים, אין השנה עליות מחירים בולטות. לפי שצברג, "מחירי היין לא עלו 5 שנים".
"לפעמים רשת אחת מחליטה לשחוט את אחד היינות הפופולריים ורשתות אחרות נגררות", אמרו לנו יצרנים. "ואז ורק אז הרשתות ממנות את זה ומפסידות על יין. בנוסף, יש הרבה יקבים שנתקעו עם סחורה כי מלונות ומסעדות נסגרו והם צריכים למכור כמויות".
כלומר, למרות התדמית היוקרתית של המשקה האלכוהולי המעודן, עיקר הצריכה בסופרמרקטים היא של יינות עד 35 שקל שמהווים כ-84% מכלל מכר הקטגוריה בשוק זה. בפסח מחירם בדרך כלל יורד ל-25-20 שקל. יינות שנמכרים בעד 25 שקל מהווים כ-50% מכלל מכר הקטגוריה.
סגמנט היינות שנמכרים ב-25-20 שקל הוא הצומח ביותר. גם ברשתות יין, כ-60% מהמכר הכמותי הוא של יינות במחירים של עד 60 שקל. כך לפי נתוני סטורנקסט שבודקת את רשתות השיווק, המרכולים וחלק מהחנויות הפרטיות ורשתות מוצרי האלכוהול.
האם יין זול הוא פחות איכותי? באחד היקבים הגדולים מסבירים, כי "רוב היינות שנמכרים בעד 35 שקל מתיישנים כשנה לכן הם זולים יותר. יינות שנמכרים בין 35 שקל עד 60 שקל אלה יינות שמתיישנים עד שנתיים, עם טעמים מאוד נגישים, הרמוניים, פירותיים, זה מה שהצרכן הישראלי אוהב. יש גם יינות שנמכרים ב-300 שקל, שמתיישנים כמה שנים".
לפי אראל ברקאי, למרות ההיצע הזול, נמשכת מגמת הפרימיומיזציה: "בראש השנה ראינו שיש ירידה בהוצאה לבקבוק. כלומר, אנשים חיפשו יינות יותר זולים. לדוגמה, אם אדם היה רגיל לקנות יין ב-100 שקל אז הוא חיפש יין ב-90 שקל, כלומר לא הוריד את כמות הצריכה אבל כן הוריד את ההוצאה.
"בחג הזה אנחנו רואים חזרה להוצאה הגבוהה, צרכנים חוזרים לקנות את הסדרות הגבוהות יותר. אצלנו ספציפית אנחנו רואים ממש עליית מדרגה בדרישה ליינות האיכותיים יותר והיקרים יותר.
"בנוסף, יש ממש פריחה של נושא המארזים לחג והניתוח שלנו סביב הדבר הזה, היא שיש הרבה ארגונים שלא עושים הרמת כוסית פרונטלית, אלא הרמות כוסית בזום, אז שולחים לעובדים מארזים ועושים הרמת כוסית וירטואלית. יש דרישה מטורפת לנושא המארזים בחג הזה. משהו לא יתואר. לא ראינו דבר כזה מעולם. עוד יום-יומיים נגמר לנו המלאי של מארז היין הכי איכותי שלנו, חטפו הכל. לצערי, מנגד, יש גם הרבה יותר דרישה לתרומות".

מחירי ישראל לעומת חו"ל

גם בכלל שוק האלכוהול המחירים ירדו, בזכות אתרי אינטרנט וייבוא מקביל, שהפך את הדיוטי פרי למשל לפחות אטרקטיבי. "בעקבות הייבוא המקביל, אנחנו יותר זולים מחו"ל במותגים רבים כמו ג'וני ווקר, בלאק לייבל ומותגי וודקה שונים", אומר ברג. "הרווחיות על משקה אלכוהולי נשחקה מאוד. היא הגיעה לשקלים בודדים. חנות מרוויחה על פינלנדיה 5 שקלים כשהוא עולה 70 שקל. זה מחיר הפסדי".
לפי יו"ר חברת הייבוא וההפצה הכרם, "יש כרגע מחסור בגלנפידיך 12, הביקוש גדול ואין דרך למלא אותו, כי המוצר יוצר לפני 12 שנה. למרות המחסור לא מעלים מחיר כי בעולם שבו יש יבוא מקביל - אי אפשר להעלות מחיר ככל שתרצה".
ברשתות השיווק ניתן גם לראות על המדפים יינות יקרים יותר, כמו כרמל לימיטד אדישן שנמכר בשופרסל ב-189 שקל וגם יינות ייבוא כשרים כמו יין בורדו שאטו לה ריגאן וגאטו נגרו. בחנויות היין וברשתות לא כשרות - כמויות היין המיובא הן רבות וגדלות.
לפי אפשטיין, "אנחנו בכרם מביאים ארצה מאות יינות יבוא. ממגוון אדיר של עשרות יקבים. הם נמכרים ברשתות לא כשרות ובחנויות יין מתמחות. אנחנו מביאים גם יינות כשרים זולים, אבל זה לא משהו שמייצג את כל ענף הייבוא של היין".
לעומת זאת ברקאי מדגיש ש"ודאי שיש תחרות מייבוא אבל אני לא רואה התעצמות של יבוא בשנה האחרונה. גם הייבוא מתכנס לקבוצות המחיר שנהוגות ביינות הישראלים. אנחנו מתמודדים עם זה. היינות הישראלים זוכים בפרסים, יש לנו הרבה זנים מעניינים כמו הזן הישראלי היחיד שקיים, זן ארגמן, או בלנד ים תיכוני. הלקוחות מחפשים זנים ייחודיים".
באחת מרשתות השיווק מסבירים ש"הייבוא קטן יחסית ברשתות השיווק, בגלל בעיות כשרות ומהווה 20% ממכירות היין, והרשתות מהוות 80% משוק מכירת האלכוהול. גם יין הייבוא הוא לרוב זול ונמכר בעד 60 שקל אבל יש העדפה לטעם ישראלי.
"היינות הישראלים שולטים גם בסגמנט היינות היקרים, שמחיריהם מתחילים ב-65-70 שקל ויכולים להגיע ל-200-150 שקל. יותר מזה, זאת הנישה של הנישה. 95% מהיינות ברשתות הם יינות ב-50 שקל. בחנויות היין 80% עד 60 שקל, באזורי המחירים של 100-150 שקל מדובר בכ- 15% עד 20%".
אם אלך לסופר באיטליה, צרפת, פורטוגל, ארה"ב, צ'ילה - המחיר הממוצע של יין יהיה נמוך מישראל? "זה די דומה. היינות הנמכרים ביותר בארה"ב הם יינות שנמכרים עד 10 דולר. יש גם יינות בארה"ב של 5 דולר - 18-17 שקל. אלה יינות מאוד פשוטים. גם בארץ את יכולה למצוא יינות במחירים האלה, אין בעיה. 5% מהיקף המכר אלה יינות במחיר הזה. אלה יינות שרמת ההתיישנות שלהם מינימלית ואפשר לשווקם למכירה כחצי שנה אחרי השלמת תהליך התסיסה. הם שוכבים פחות זמן במפעל. הם מאוד צעירים ולכן אפשר למכור אותם יותר בזול".

מחירי התירוש עלו בשנה שעברה

לצד היינות, הרשתות מוכרות בכמויות את להיט הפסח: תירוש, מוצר שהייננים לא אוהבים לבקבק. הם מייצרים אותו בלית ברירה, בגלל הביקוש הגדול בפסח. מיצי ענבים כאלה נמכרים בכ-10-7 שקלים ועד 19.90 שקל לתירוש מבעבע, חידוש של השנה האחרונה. חלק מיצי הענבים מיובאים, בעיקר מטורקיה וחלקם מהולים במים כך טוענים בענף, מה שמאפשר להוריד את מחירם.
תירוש זאת קטגוריה שמגלגלת כ-191 מיליון שקל בשנה - צמיחה של 11% בהשוואה ל-2019. הצמיחה הכמותית בקטגוריה היא של כ-7%, כלומר חלה עליית מחירים בתירוש בין 2019 ל-2020, או מכירה של מותגים יקרים יותר.
לדברי ברקאי, "תירוש זה לוס לידר - מוצר שהרשתות מפסידות עליו כסף כדי למשוך קהל לחנויות בפסח. יש תחרות מאוד משמעותית במחירים בין הרשתות בשוק. חשוב לרשתות שהמחירים שלו יהיו נמוכים לקראת סקרי פסח".

ניצני התאוששות לתיירות היין

יין זה גם תיירות מקומית של ביקורים ביקב וטעימות יין, שנמחקה בשנה האחרונה ומתאוששת לאיטה. עיקר התיירות הזאת: ביקבים בינוניים, קטנים וזעירים. 95% מהיין הנמכר בישראל מיוצר על-ידי היקבים הגדולים, אבל יש כ-300 יקבים בארץ. למשל, יקב ירושלים מייצר כל שנה 3 מיליון בקבוקים ומעסיק 30 עובדים. חצי מהייצור שלו זה מיץ ענבים לרשתות, וחציו יין, שהבקבוק היקר ביותר מתוצרתו נמכר בכ-200 שקל בחנויות יין שונות.
"אנחנו נחשבים ליין של ירושלים", מסבירה סמנכ"לית השיווק כרמית אהרנייך. "אנחנו לא מוכרים בסופרים ולא מוכרים במבצעי 4 ב-100. תחום האירוח והמסעדנות שותק, אבל היינו ברי מזל שחנויות היין המשיכו לפעול.
"כרגע, אנחנו שמחים שעוד מסעדה נפתחת ובתי מלון נפתחים, כולל מלונות חדשים. למשל נפתח לאחרונה מלון בוטיק ליפתא והם ביקשו מאיתנו תפריט יינות. נפתח בקרוב את מכרז טעימות היין בימין משה, סמוך לטחנת מונטיפיורי, נערוך סדנאות וטעימות. הכל התעכב. מזל שיש לנו יקב ולא רק ניהול אתר תיירותי, אחרת היינו קורסים".
פורסם לראשונה: 08:08, 19.03.21