אל על על מושבתת: דירקטוריון החברה החליט הלילה (ה') לאשר הוצאה לחל"ת של הטייסים שסירבו לאייש את הטיסות, כפי שפורסם ב-ynet.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר ב-100 טייסים, ובנוסף בעוד 400 עובדי תחזוקה, שירותי קרקע ודיילים שפעלו בשבועות האחרונים בעיקר בטיסות מטען ובטיסות מיוחדות שהוציאה החברה. הבוקר (ו'), עם נחיתת טיסת החברה מיוסטון, כל 45 מטוסי אל על על הקרקע והחברה נכנסה בפועל לתהליך של הדממה.
מטוס של אל עלמטוס של אל על
מטוס של אל על
(צילום: Shutterstock)
מאל על נמסר כי "מאחר והטייסים מסרבים לאייש את טיסות החברה (טיסות מטען ומספר מצומצם של טיסות נוסעים), אנו נאלצים לבצע התאמות כוח אדם ולהוציא 500 עובדים נוספים לחל"ת, מתוכם 100 טייסים."

הטייסים סירבו לעלות והטיסות בוטלו

ביום רביעי בבוקר בוטלו טיסות אל על לאחר שפגישה של ועד הטייסים בראשות ניר ראובני עם מנכ"ל החברה גונן אוסישקין הסתיימה בפיצוץ. בפגישה בין השניים טען ראובני, כי ההסכמים שחתמו עם ההנהלה לא כובדו לרבות הסדרי ביניים שבוטלו לדבריו באופן חד צדדי. מנכ"ל החברה גונן אוסישקין הודיע לטייסים שאינו יוכל להיענות לבקשותיהם על הסכמי העבודה שנחתמו איתם דבר שמעמיד בסימן שאלה את לוח הטיסות של החברה.
בתקופה האחרונה הוציאה אל על טיסות מטען רבות ליעדים ברחבי העולם ואף טיסות נוסעים מיוחדות בעיקר לארה"ב ופריז. מדי כמה ימים, כך ציין בכיר בחברה, נפתחה במערכת החברה אפשרות לטייסים לשבץ עצמם לטיסות אולם בימים האחרונים אין הענות מצד הטייסים, כך שנראה כי קבלו הוראה מלמעלה.
כתוצאה מהתנהלות הטייסים, הודיעה שלשום ההנהלה לטייסים כי במידה ולא יאיישו את המטוסים, תאלץ החברה להתאים את פעילות הטייסים לעבודה בפועל, דבר שיוביל לכך שרבים מהם יוצאו לחל"ת. בחברה ציינו כי מטוסים שישובו מפעילות בחוץ לארץ יישארו על הקרקע מאחר וטרם נמצאו צוותים שיטיסו אותם.

אגוז קשה לפיצוח

ועד הטייסים הוא האגוז הקשה ביותר לפיצוח מבין ארבעת הוועדים של אל על (עם ועד צוותי האוויר והדיילים כבר נחתם הסכם). ועד הטייסים דורש כי תמורת הוויתורים בשכר ובתנאי עבודה הנדרשים ממנו בהסכם העבודה החדש ובתוכנית ההבראה שהציב האוצר לאל על כתנאי לסיוע, הם יקבלו אופציות למניות שניתנות למימוש, כאשר אל על תחזור לפסי רווחיות. הדרישה נענתה בשלילה על ידי אל על.
לאחרונה הוחלף ראש ועד הטייסים בקברניט ניר ראובני שגישתו מיליטנטית יותר ובעקבותיה גברו ההתקפות על בעלי אל על. בנוסף הביע ועד הטייסים תמיכה במתווה האוצר להנפקת זכויות במסגרתו השליטה באל על תעבור לידי המדינה. עד כה מתוך 650 טייסי אל על הוחזרו לעבודה רק 110 טייסים.

"הדירקטוריון מצאו עוד הזדמנות להאשים את העובדים"

ועד טייסי אל על בראשות הקברניט ניר ראובני, שנכנס לתפקיד בשבוע שעבר, נפגשו אתמול (ה') עם שרת התחבורה מירי רגב וטענו בפניה כי "הצלת החברה חייבת להתבסס על הזרמת הון, ולא על העמסת עוד ועוד הלוואות שכבר היום לא ניתן להחזירן".
הוועד אף התבטא נגד בעלת השליטה בחברה ובהודעה מטעמו כתב כי "לצערנו, ברור לכולם שבעלת השליטה, הגברת תמר מוזס בורוביץ, אינה מסוגלת להזרים את ההון הנדרש, ולכן יש לאפשר לבעלי הון חדשים להזרים כסף לחברה. הלוואות נוספות משמעותן אך ורק הצלת דדי ותמי בורוביץ, תוך הכנסת החברה למצוקה גדולה יותר".
לטענת טייסי החברה, המנכ״ל גונן אוסישקין תכנן ללא קשר לצעדיהם להפסיק את פעילות המטענים בשל ירידה ברווחיות והתכווצותה מתחת למסה הקריטית. "צר לנו שכדרכם בקודש, ההנהלה, הדירקטוריון ובעלי השליטה מצאו עוד הזדמנות להאשים את העובדים ובראשם הטייסים בכדי לברוח מאחריותם, ולהתגונן מפני טענות הלקוחות המעטים שעוד נשארו.
"לצערנו, דירקטוריון החברה ממשיך לעסוק בהצלת בעלת השליטה בניגוד גמור לחובתו הציבורית להצלת החברה", ציינו הטייסים. "הפסקת הטיסות הינה עדות נוספת לחוסר יכולת ההנהלה והבעלים להנהיג את החברה בתקופה קשה זו". הוועד הוסיף כי "בעלת החברה חייבת להפסיק לחשוב על עצמה. להתחיל לחשוב על עתיד החברה, עתיד אלפי עובדיה ולקוחותיה. היא חייבת להתחיל לפרוע את חובותיה לנוסעים שבטחו בנו, בכדי שאירוע קלאב מרקט לא ישוב בשנית".
מהנהלת אל על נמסר בתגובה כי "בהמשך להודעת ועד הטייסים, החברה התכוונה להפעיל טיסות מטען חיוני בחודש יולי כפי שעשתה זאת גם בחודשים הקודמים. מסוף יוני, טייסי החברה סירבו לאייש את הטיסות וכל פניות החברה לטייסיה לאייש טיסות אלה לא נענו במשך ארבע ימים רצופים ואחרי מאות פניות. במקביל, ועד אצ"א סירב לפניות החברה להירתם לתוכנית ההתייעלות שהינה תנאי המדינה לסיוע, בכל מתווה שייבחר, על מנת לחלץ את החברה מהמשבר בו מצוי כל ענף התעופה.
"הניסיון להסיט את הדיון בצורך להבראה לדיון במבנה האחזקות של החברה אינו ראוי", ציינו בהנהלה. "לאור חוסר היכולת להפעיל את הטיסות החברה התאימה את מצבת כוח האדם הפעיל בה. אנו לא נגרר לשיח מתלהם ולא מכבד בתקשורת מתוך אחריות ליום בו נגיע להבנות ותמצא הדרך להציל את חברת אל על. מנכ"ל אל על וצוות ההנהלה נחושים להגיע לסיכום על מתווה סיוע מהמדינה, שיאפשר לאל על לשוב בהדרגה לפעילות סדירה ומשמעותית. התנאי לסיוע לה הוא חתימה על הסכם התייעלות עם ההסתדרות והעובדים, לרבות הטייסים"".
פרסום ראשוני: 23:08 , 02.07.20