4 צפייה בגלריה
מגדלים רבי קומות
מגדלים רבי קומות
נוף לעננים. לחיות על הגובה
(צילום: שאטר סטוק)
גרים בשפיץ של השפיץ: הביקוש לדיור בערים הגדולות, לצד עתודות הקרקע המצטמצמות, הובילו במשך השנים לשינוי באג'נדה התכנונית של המדינה ולהכרה בצורך לבנות לגובה כדי לנצל באופן יעיל את הקרקע ולעמוד בביקושים. ככל שעובר הזמן, כך צומחים המגדלים לגובה, ואם בעבר בניין בן 20 קומות היה נחשב רב קומות, הרי שכיום נבנים בישראל מגדלי מגורים של 40 ואפילו 50 קומות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"המגמה נובעת בעיקר ממצוקת קרקע ומהרצון של יזמים למקסם את הרווח", אומר השמאי אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. "אם היזם מצליח לשים את הידיים על קרקע בפריים לוקיישן, הוא רוצה למקסם ככל הניתן את הרווח מהפרויקט, מבחינת השקעה של זמן ותשומות. העירייה, מצידה, מעוניינת לקבל היטלי השבחה מיטביים".
בכל הנוגע לצד של הרוכשים, החלק המעניין ביותר במגדל הוא ללא ספק הקצה העליון שלו - מיהם הקונים שבוחרים להתמקם בקומות הגבוהות, ומה מניע אותם לשלם מחיר גבוה יותר, לעתים בפער של מאות אלפי שקלים מהקומות התחתונות? מהי ההשפעה של מונח הקסם "נוף לים" על המחיר ועל ההעדפות שלהם? ואיך משווקים דירה בקומה ה-40 כשהבניין נמצא על הנייר?

"50 זה ה-20 החדש"

לדברי אדריכל גיל שנהב, יו"ר הפורום הישראלי לגורדי שחקים ובנייה עירונית (ISRAEL-CTBUH), "מגדלים מרגשים אנשים בכל העולם. לא סתם דובאי נחשבת מוקד כלל עולמי עם גורדי השחקים שלה. המגורים בקומות הגבוהות של המגדלים מייצרים חוויה חדשה שלא הייתה מוכרת לנו. ב-100 השנים האחרונות חלה תפנית, הגיע מוצר חדש של דירות בקומות ה-30, ה-60 וה-90".
"בתחילת שנות ה-2000 בניין בן 20 קומות היה דבר חריג בנוף האורבני, ולגור בקומות הגבוהות שלו היה נחשב יוקרתי", מוסיף גיל גורביץ', סמנכ"ל שיווק בחברת אזורים. "כיום רשויות מצופפות חכם יותר ובונות מגדלים של מעל 30 קומות ואפילו 50, כך שבניין של 25-20 קומות הפך לטיפוסי ברוב הערים הגדולות. 50 זה בעצם ה-20 החדש, יש מעט מאוד מגדלים כאלה למגורים הנמצאים כיום בבנייה בגוש דן, בטח ובטח מחוץ לתל אביב, ומגורים בקומות כאלו גבוהות זה דבר נדיר, שקשה לתאר אותו למי שלא חווה אותו. מדובר בחוויית מגורים נחשקת".
רוני כהן, מנכ"ל חברת אלדר שיווק, מציין כי חלק מהקהל שרוכש בקומות הגבוהות הוא משפרי דיור בגיל 50 ומעלה. "מדובר בקהל אורבני - אנשים שגם אם יצאו מהעיר בשלב מוקדם של הקמת המשפחה ועברו לפרבר, בגיל 50 ומעלה הם כבר חוזרים לעיר. במרבית המקרים זו הדירה האחרונה שלהם בחיים, ולכן הם לא מתפשרים ומוכנים לשלם פרמיה על היתרונות של חוויית המגורים בגובה: נוף, אוויר ושקט, לצד קרבה למרכז העניינים ועירוב שימושים הנפוצים במגדלים".
אורטל ליבר, סמנכ"לית שיווק ברוטשטיין נדל"ן, מציינת כי "אם בעבר מגדלים היו נחלתם של אנשי העשירון העליון בתל אביב, היום רואים יותר ויותר בנייה לגובה גם במעגלים מחוצה לה. בערים מחוץ לגוש דן המגדלים נפוצים בעיקר בתוכניות של פינוי-בינוי, שבהן צריך להכפיל את מספר הדירות הקיימות פי ארבעה וחמישה, כדי שהפרויקטים יהיו כדאיים ליזמים".
4 צפייה בגלריה
הבנק הלאומי ורובע העסקים בדובאי
הבנק הלאומי ורובע העסקים בדובאי
מוקד כלל עולמי של גורדי שחקים. רובע העסקים בדובאי
(צילום: shutterstock)

יתרון הגובה

אז מה מחפשים הדיירים שמגיעים לקומות הכי גבוהות במגדל? "לא מדובר באוכלוסייה הכללית: מרבית הציבור הישראלי חושש לגור בגובה גבוה מאוד בעקבות פחד גבהים, תחושת חוסר ביטחון, חשש מתרחיש של שריפה, רצון להיות קרובים יותר לאדמה", אומר דנוס. לדבריו, דתיים ושומרי שבת לרוב נמנעים ממגורים בקומות גבוהות בעקבות התלות המוחלטת במעליות. "באופן כללי, התלות במתקנים ובתשתית גדלה ככל שעולים בקומות".
לכן מי שבוחר לגור בקומה גבוהה מחפש ייחוד בנכס, ערך מוסף שהוא מעבר למספר המ"ר. "קומה גבוהה מאוד יכולה לתת תחושה של יוקרתיות, תחושה של 'עשיתי את זה, הצלחתי בחיים'. אותם אנשים רואים את מימוש ההצלחה שלהם במגורים מעל כולם. קומה גבוהה מבטיחה להם שהם ייהנו תמיד מהנוף, תמיד יהיו גבוהים יותר, ולא יסתירו להם", הוא מוסיף.
דנוס: "קומה גבוהה יכולה לתת תחושה של יוקרתיות, תחושה של 'עשיתי את זה, הצלחתי בחיים', מימוש ההצלחה במגורים מעל כולם"
לדבריו, "יש מי שמחפש בקומות הגבוהות את הניתוק מהרחוב, מבחינת רעש וזיהום אוויר. כשהם בבית, הם רוצים להיות בספרה אחרת, עם חיבור לשמיים, ולא להיות קשורים למה שמתחולל למטה. פעמים רבות הדירות בקומות האלו הולכות ל'אספנים' של נדל"ן, שמחפשים נכס ייחודי שיש כמוהו רק אחד. זה נותן הנאה של אקסקלוסיביות. מדובר על נדל"ניסטים בנשמה שאומרים 'אם אני קונה משהו בבניין מסוים, אני רוצה לקנות את הנכס הכי טוב שבו'".
"חוויית המגורים בשחקים מעניקה פרטיות חריגה שלא הייתה בעבר", מוסיף שנהב. "כשאני גבוה מעל, אני רואה את כולם ואף אחד לא רואה אותי. אפילו אם יש לי וילה רחבת ידיים, השכן מהבניין הצמוד עולה לקומה השנייה ויכול לראות את כל המתרחש אצלי, ואם בכל זאת אני רוצה יותר פרטיות אז אני מציב חומות גדולות, אך מנגד אני מאבד את כל האוויר והנוף".
לדבריו, "רק כשאני גר במגדל, אני משיג את הפרטיות המוחלטת. זה מזכיר במעט את הרצון השבטי הקדום לגור בפסגות ההרים ובכך להיות בשליטה על המתרחש. האוויר נקי יותר בקומות העליונות, משום שהמגדלים מייצרים ערבול ועירוב של האוויר מהשכבות העליונות יותר, אשר יורד כלפי מטה ומשפיע לטובה על איכות האוויר שאנו נושמים במגדלים לעומת הבניינים הנמוכים".
"בפרויקט שלנו בנתניה הרוכשים מתעניינים בשיקולים כמו האור המגיע לדירות במגדלים, שאינו מופרע על ידי הבניינים הסמוכים", מציינת ליאת דנינו, סמנכ"לית שיווק בחברת אלמוגים. לדבריה, "דירות בקומות הגבוהות מוצפות באור טבעי למשך שעות ארוכות יותר, גם בימי החורף. האוויר בקומות האלו צלול יותר, יש פחות אבק מאשר בדירות נמוכות והוא זורם גם בימים חמים".
4 צפייה בגלריה
 פארק צמרת, צפון תל אביב
 פארק צמרת, צפון תל אביב
הקומות הגבוהות מגיעות לאספנים. מגדלי פארק צמרת, צפון תל אביב

"הגביע הקדוש"

אחד הפרמטרים המשפיעים ביותר על מחיר בין קומות עליונות במגדל הוא "הגביע הקדוש" של המגדלים - נוף פתוח לים. "היום רואים מבנים ליד הים הנבנים בצורת מניפה לכיוון מערב, כדי שגם הדירות הצדדיות יראו את הים, בעקבות החשיבות הגדולה שהרוכשים מייחסים לכך", אומר דנוס. "תכנון כזה משתלם ליזם, שמצליח להפיק את הרווח המיטבי מכל דירה, גם אם הבנייה עולה יותר בעקבות עיצוב לא סטנדרטי".
לדברי גורביץ', "כשמדובר במרכיב של הנוף, יש קומות ספציפיות במגדל - בייחוד כזה המגיע לכ-50 קומות - שיהוו מקפצת מחיר ויביאו את הפערים בין קומה שבה לא רואים את הים, לקומה שבה רואים אותו בבירור ל-150-100 אלף שקל". לטענתו, עם העלייה לגובה יש שדרוג של הנוף ועל כך אנשים מוכנים לשלם יותר.
גורביץ': "כשמדובר במרכיב של הנוף, יש קומות במגדל שמשקיפות לים ויהוו מקפצת מחיר עד לפערים של 150-100 אלף שקל"
לדברי דנוס, "במגדל שלחלק מהדירות בו יש נוף לים, ההבדל בין דירה עם נוף לדירה עורפית יכול להגיע ל-25%. אבל כשמדובר על מגדל מול הים בהשוואה למגדל במיקום אחר באותה עיר, הפער בין דירות באותה קומה בשני פרויקטים שונים יכול להגיע גם ל-50%". עם זאת, הוא מציין כי הפרמטר הזה לא תקף בערים שבהן הנוף לים ניבט מהרבה דירות בעיר, כמו חיפה, הבנויה על ההר מול הים. "בסופו של דבר המשוואה מתאימה לשני הצדדים - היזם מטיל את העלויות הנוספות על הרוכש, שמצידו מסוגל ומוכן לשלם יותר על הדירה".
מלבד הפרמטרים הברורים של נוף ומיקום, קיים גורם מציאותי הרבה יותר למחירים הגבוהים בקומות העליונות - עלות הבנייה. לדברי ישראל דוד, מהנדס ומ"מ יו"ר איגוד המהנדסים וחבר במועצה העולמית לבניית רבי קומות, "הקמת מגדל היא אתגר תכנוני והנדסי גדול, הדורש מיומנויות מיוחדות הן בתכנון והן בביצוע. צריך לקחת בחשבון את השפעות הרוח על נוחות המשתמש, יציבות לרעידות אדמה, חומרים חדשים, בנייה בת קיימא, תנועות ותזוזות של המבנה בגין השפעות אקלימיות, סוגיות של תחזוקה ועוד". לכן ככל שהמגדל גבוה יותר, עלויות הבנייה גבוהות יותר, מה שמהווה הצדקה נוספת להעלאת המחיר ככל שהקומה גבוהה יותר.
לשיטתה של רוני טננבאום, סמנכ"לית שיווק בחברת גינדי החזקות, "במיזמי מגה-יוקרה הדירות בקומות העליונות יהיו גדולות יותר ומיוחדות, עם חללים גבוהים או גינות תלויות. לעומתם, יש פרויקטים בעיקר בתל אביב והסביבה הקרובה, שבהם יש תמהיל דירות מגוון לכל אורך הבניין, כולל בקומות העליונות".
פרמטר נוסף שמשפיע על הפער בין הקומות הוא מיקום הדירה באופן יחסי במגדל כולו. כלומר, דירה בקומה 30 במגדל של 31 קומות תהיה יקרה משמעותית ביחס לדירות בשאר הקומות, משום שהיא כמעט בראש המגדל. לעומת זאת, דירה בקומה ה-30 במגדל של 50 קומות לא מספקת אקסקלוסיביות ואת האפשרות "להסתכל על כולם מלמעלה", ובהתאם המחיר והפער שלה מהקומות שמתחתיה יהיה פחות משמעותי.

תל אביב מול פריפריה

"מרכיב הקומה משווי הדירה משתנה מעיר לעיר ומפרויקט לפרויקט", אומרת שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין. "לרוב, ככל שמתקרבים יותר לקו נוף ייחודי דוגמת נוף לים או נוף פתוח לשמורת טבע, עלות תוספת הקומה עולה. כך לדוגמה, בבת ים בפרויקטים במרכז העיר מרכיב הקומה משווי הדירה עומד על כ-20 אלף שקל. ככל שמתקרבים לקו החוף, העלות קופצת פי 2.5 ומגיעה ל-50 אלף שקל".
לדבריה, "ברמת גן ובאשקלון זיהינו תופעה מעניינת, שבה בקומות הנמוכות עלות מרכיב הקומה נמוך יחסית, אולם בקומות הגבוהות יש קפיצה משמעותית שיכולה להגיע גם לכ-100 אלף שקל. באשקלון מדובר על המעבר מקומה 16 ל-17 בפרויקט שנמצא בסמיכות לים, וברמת גן - מקומה 30 ל-31".
"בכל מקום שהמגדל נמצא בו, בין שמדובר באזור המרכז או הפריפריה, הרוכשים שמגיעים לקומות העליונות הם האוכלוסייה העשירה באזור, באופן יחסי לשאר התושבים", קובע דנוס. "אלה אנשים עם טעם ייחודי ודרישה לרמת חיים מסוימת, ללא קשר לאזור בארץ". טננבאום מוסיפה כי "דווקא בתל אביב אפשר למצוא דירות אטרקטיביות גם למשקיעים בקומות הגבוהות, אך ככל שמתרחקים מהמרכז, הדירות בקומות הגבוהות פונות יותר לרוכשים שבאים לגור בדירה ולשדרג את עצמם - וחלק מהשדרוג, לתפיסתם, מורכב מנוף, גודל דירה ומחיר גבוה יותר".