וול סטריט ננעלה במגמה חיובית לאחר נתוני מאקרו חיוביים ופרסומים מעודדים על ניסוי מוצלח בטיפול בקורונה: דאו ג'ונס עלה ב-2%, נאסד"ק עלה ב-1.8% ו-S&P 500 התחזק ב-1.9%. בין המניות הבולטות: אפל טיפסה ב-2.7%, מיקרוסופט - ב-2.5%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הנפט מסוג WTI עלה ב-3.4% לרמה של 38.4 דולר לחבית. הברנט עלה ב-3% לרמה של 40.9 דולר לחבית. סוכנות האנרגיה הבינלאומית מסרה בדיווח החודשי שלה כי הביקוש לנפט צפוי לעמוד ל-91.7 מיליון חביות ביום - עלייה של חצי מיליון בהשוואה בדו"ח שפרסמה במאי. גם הקיצוצים בתפוקה של מדינות אופ"ק+ תמכו במגמה.
מחיר הזהב עלה היום ב-0.5% (9:30 דולר) ונקבע על 1,736.50 דולר לאונקיה.
3 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
מסחר בצל קורונה
(צילום: AFP)
יו"ר הפד ג'רום פאוול פתח את עדותו החצי שנתית בפני הקונגרס - היום העיד פאוול בפני ועדת הבנקים של הסנאט ומחר בפני ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים. פאוול התייחס לרכישת האג"ח המאסיביות של הפד וההשפעה המאסיבית על המאזן של הבנק המרכזי: "אני לא רואה אותנו מעוניינים להתרוצץ בשוק האג"ח כמו פיל שמוחץ סימני מחירים. ואם הפעילות של השוק תשתפר, אנחנו נשמח להאט או אפילו לעצור את הרכישות".
בהערות המקדימות לעדותו היום ציין פאוול: "רמות הייצור והתעסוקה עדיין רחוקות מהרמות של התקופה שקדמה למגיפה, ואנו עדיין מול אי ודאות מהותית בכל הנוגע למועד ולעוצמת ההתאוששות. חלק משמעותי מאי הוודאות הכלכלנית נובעת מאי הוודאות הנוגעת למחלה ולהשפעות הצעדים שננקטו לשליטה עליה. עד שהציבור יהיה בטוח בכך שהמחלה היא בשליטה, התאוששות מלאה אינה סבירה".
המכירות הקמעונאיות בארה"ב התאוששו בחודש שעבר ועלו ב-17.7%, אף שכלל ההוצאות היו נמוכות מכפי שהיו לפני פרוץ הקורונה, והמכירות היו נמוכות ב-6% לעומת מאי המקביל בשנה שעברה - כך לפי הדו"ח שפרסם היום משרד המסחר האמריקני. ההתאוששות מגיעה לאחר שבאפריל נרשמה צניחה של 14.7% במכירות, ועל רקע תחזיות הכלכלנים לעלייה של 8.5% בלבד. עם זאת, הכלכלנים עדיין לא ממהרים לחגוג: "החנויות יכולות להיפתח, אך עדיין לא ברור כמה אנשים מתכוונים להיכנס אליהן".
3 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
יו"ר הפד ג'רום פאוול
(צילום: AP)

אפל תחת חקירה

רשויות ההגבלים העסקיים של בריסל הודיעו על פתיחתן של שתי חקירות מקדימות שמיועדות לבדוק האם אפל ניצלה את מעמדה בשני מקרים ועברה על חוקי ההגבלים העסקיים באירופה. על פי הדיווח של הוול סטריט ג'ורנל היום, החקירות יתמקדו בתלונה של ספוטיפיי כנגד אפל על מגבלות שהיא משיתה על מפתחי אפליקציות לאייפון והחקירה השנייה תבדוק האם אפל מכריחה את המפתחים לעשות שימוש בפלטפורמת התשלומים הביתית שלה אפל פיי ומונעת שימוש בשבב ה-NFC מחברות מתחרות כגון חברות כרטיסי אשראי או פינטק.
שתי החקירות מבוססות על אותה בעיה, השליטה המוחלטת של אפל באקוסיסטם שלה, הן מבחינת טכנולוגית והן מבחינה עסקית. יכול מאוד להיות שהחלק העסקי של המודל העסקי שלה אינו מתיישב עם חוקי האיחוד האירופי ובעיקר נציבת התחרות של האיחוד הנמרצת מרגרט וסטאגר שעל חגורתה כבר תלויות הקרקפות של גוגל ופייסבוק.
3 צפייה בגלריה
נגיף קורונה סין חנות סגורה של אפל ב בייג'ינג
נגיף קורונה סין חנות סגורה של אפל ב בייג'ינג
חנות של אפל
(צילום: gettyimages)

המסחר באירופה

בנעילה באירופה: מדד דאקס עלה ב-3.4%, קאק עלה ב-2.8%, פוטסי טיפס ב-2.9%, מדד סטוקס 600 התחזק ב-2.9%.
לופטהנזה עלתה ב-5.9% אחרי שהודיעה אתמול בלילה כי היא מעוניינת לנהל משא ומתן על פיטורי 22 אלף עובדים. עוד במניות התעופה - אייר פראנס ואיזיג'ט זינקו ב-6.7%, ריאנאייר הוסיפה 6.3%, וויזאייר טב-4.5%.

עליות גם באסיה

מדד ניקיי בטוקיו מזנק ב-4.8%, האנג סנג בהונג קונג קופץ ב-2.5%, שנגחאי מטפס ב-1.4%. באוסטרליה - מדד סידני מתחזק ב-4.1%.
הבנק המרכזי של יפן (BOJ) פירסם הבוקר את הצהרת המדיניות המוניטרית, לאחר תום הישיבה שבה החליטו חברי הבנק להותיר את הריבית על 0.1%. ב-BOJ אמרו כי "כלכלת יפן צפויה להישאר במצב קשה בינתיים, בעקבות השפעת הקוביד-19 בבית ובחוץ, למרות שהפעילות הכלכלית צפויה להתחדש בהדרגה". עוד אמרו בבנק היפני כי "לעת עתה, הבנק ימשיך לנטר מקרוב את השפעות הקוביד-19 ולא יהסס לנקוט בצעדי הקלה נוספים במידת הצורך", והבהירו כי מצפים שמדיניות הריבית תישאר ברמתה הנוכחית – או נמוך מכך - בטווח הקצר והארוך.

סימני עידוד מאמריקה

המשקיעים מתמקדים הבוקר בהודעות הבנקים המרכזיים ברחבי העולם. הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, הודיע אתמול על צעדים נוספים לתמיכה בשוק. הפד אמר שיקנה אג"ח קונצרניות בלמעלה מ-250 מיליארד דולר, במהלך שמסמן הרחבה של תוכנית הפד לשוק המשני. פרוטוקול הבנק המרכזי של אוסטרליה (RBA) לפגישה של חודש יוני נחשף הבוקר, והראה שהנהלת הבנק "הכירה בכך שההקלות המהותיות וחסרות התקדים במדיניות הפיסקלית והמוניטרית באוסטרליה סייעו לכלכלה במשך התקופה הקשה הזאת". בפרוטוקול נכתב כי "סביר להניח שהתמיכה הפיסקלית והמוניטרית תידרש למשך זמן מה".
אתמול בניו יורק, המסחר נפתח במגמה שלילית בצל חששות מהתפרצות גל שני של מגפת הקורונה, אך ננעל בעליות לאחר הודעת הפדרל ריזרב. דאו ג'ונס עלה ב-0.6%, נאסד"ק התחזק ב-1.4% ו-S&P 500 עלה ב-0.8%.
פורסם לראשונה: 09:48, 16.06.20