לאחר התפוצצות המו"מ בין הנהלת אל על למועצת העובדים: הסתדרות אישרה הכרזת סכסוך עבודה בחברת התעופה הישראלית. משמעות סכסוך העבודה בעת הנוכחית, היא שעובדי החברה יכולים לצאת לצעדים ארגוניים בתוך שבועיים, שעשויים לכלול את הפסקת הטיסות שעוד ישנן.
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, שלח אגרת לעובדים, הסביר על צעדי ההתייעלות בחברה, והודיע כי החל משבוע יצאו מרבית עובדי החברה לחל"ת ורבים אחרים יזומנו לשימוע לפני פיטורין. "אני וצוות הנהלה נחושים לעשות כל שיידרש על מנת להצעיד את אל על מעבר למשבר הקורונה", כתב מנכ"ל אל על לעובדים.
3 צפייה בגלריה
הפגנת עובדי אל על
הפגנת עובדי אל על
הפגנת עובדי אל על
(צילום: גל רותם אלעד סאסי תקשורת)
לאחר הפגנה סוערת מחוץ לשטח התפעולי של אל על בנתב"ג, שעות אחרי פיצוץ בדיונים בין ההנהלה למועצת העובדים, הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בחברת התעופה הישראלית. בדיונים שנערכו בין הצדדים, בליווי יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, הוחלט לאפשר לעובדי אל על לצאת בתוך שבועיים לצעדים ארגוניים.
"ההנהלה סירבה להצעת התייעלות בשווי מיליארד דולר, תוך ויתורים כואבים מצד העובדים, לרבות הצעות חל"ת, וזאת ללא שום תזרים כספי שהגיע מצד בעלי החברה מאז פרוץ המשבר", נכתב בהודעת ההסתדרות. "למרות שנציגות העובדים הציעה צעדים משמעותיים וחסרי תקדים במסגרת המאמץ לייצוב החברה, דורשת החברה בנוסף צעדים דרקוניים שיש בהם לשנות משמעותית את מהות יחסי העבודה בחברה ומציבה אותם כתנאי הכרחי. מדובר בחוסר תום לב מובהק מצדה של הנהלת אל על, שבא במטרה לנצל את המשבר בכדי להכניס שינויים משמעותיים שיובילו לפגיעה מן היסוד בהסכמים קיבוציים או בתהליכי עבודה, שבוצעו בהסכמה עם עובדי החברה ועם ההסתדרות במהלך השנים".
מנכ"ל אל על כתב אגרת לעובדי החברה בה עדכן כי בשבוע הבא יצאו מרבית עובדי החברה לחל"ת, יוכלו לקבל קצבה מחליפת שכר מהביטוח הלאומי, ומאות אחרים יזומנו לשימוע לפני פיטורין. "התוכנית שגיבשנו מגינה על הרוב המכריע של אנשי אל על. חוסר ההסכמה לסיים העסקה ואפילו לא לעובד אחד, גורמת לסיכון מקום עבודתם של אלפי עובדי אל על", כתב אוסישקין. "בנסיבות ובעוצמה של המשבר הנוכחי, לא ניתן לעבור את המשבר ללא פרידה מעובדים, עם כל הצער הרב שכולנו חשים. אני מלא כאב על אלו שנאלץ להיפרד מהם אך האחריות שלי ליתר אנשי אל על גוברת ולא אתן במשמרת שלי לסכן את מקור פרנסתם של אלפי בתי אב".
3 צפייה בגלריה
הפגנת עובדי אל על
הפגנת עובדי אל על
הפגנת עובדי אל על
(צילום: גל רותם אלעד סאסי תקשורת)
אוסישקין עדכן את העובדים שהנהלת החברה נמצאת בשיח מול משרד האוצר ומחה על ההפגנה בצהריים במהלכה הובערו צמידים ונשמעו איומים נגד מנהלים בחברה: "יש לנו את הדרך והתוכנית לעמוד באתגר ולהצעיד את חברת אל על לעבר עתיד יציב ובטוח אך לצערי לא ניתן לעשות זאת ללא צעדים כואבים מאוד, צעדים הכרחיים, שניסינו להימנע מהם אך זו הדרך היחידה להבטחת העתיד. כל מי שאומר אחרת, טועה ומטעה. לפני זמן קצר הובערו בחברה צמיגים ואוימו מנהלים בחברה - זה מדרון חלקלק ומסוכן שחייב להיפסק מיד. אני דורש ממנהיגי ציבור העובדים, לגלות אחריות ולמנוע בכל דרך, הידרדרות מסוכנת לאלימות פיזית ומילולית".
כ-2,000 עובדי אל על מפגינים הפגינו היום נגד מתווה ההנהלה לצמצום בכוח האדם בחברה. העובדים הבעירו צמיגים בכניסה למתחם החברה בנתב"ג. במהלך ההפגנה נשמעו קריאות "תתפטר" שכוונו למנכ"ל החברה, גונן אוסישקין. העובדים אף חסמו את הכניסה לחברה.
יו"ר נציגות עובדי אל על, שרון בן יצחק, אמר מוקדם יותר כי "נפגשנו אתמול עם ההנהלה כאשר כבר היו סיכומים על המתווה, ומה שהם עשו - הם נכנסו לחדר וביקשו לעשות שינויים, כדוגמת הורדת בלוק הקביעויות שכולל 1,350 עובדים קבועים ב-300 עובדים. בנוסף, הם רצו לגעת במגזר תחזוקה, במגזר מנהלי, לגעת בכל מיני דברים שקשורים להסכמי עבודה ולא קשורים למשבר בכלל. בהנהלה עוצרים כל דבר שקשור בעבודה מאורגנת ומסכנים את העבודה המאורגנת באל על. בשעות הקרובות נצא לסכסוך עבודה".
עוד אמר בן יצחק, כי לא יסכימו להוצאת אלפי עובדים, כ-80% מכלל עובדי החברה לחל"ת באופן מיידי. "הם יצאו בהודעה שבפורים כולם יצאו לחופשה מאולצת אבל אסור להם לעשות את זה", אמר. "בהתחלה אמרנו זו תקופה קשה, ניתן להם קצת זמן, אבל החזירות שלהם. כל מי שהגיע היום להפגנה, מדפיס כרטיס, זה יום עבודה לכל דבר שאתם זכאים לו. לגבי החל"תים - אין חל"תים. שההנהלה תלך לבנקים, שייקחו הלוואות, לכולנו יש הלוואות. שייקחו הלוואות כדי שיוכלו לצאת מהמשבר הזה".
3 צפייה בגלריה
הפגנת עובדי אל על
הפגנת עובדי אל על
הפגנת עובדי אל על
(צילום: גל רותם אלעד סאסי תקשורת)
בן יצחק פנה לממשלה בדרישה להתערב במשבר באופן מיידי: "צריך להציל את אל על ולהביא כסף כדי להציל את המשפחות. אנחנו בימים גורליים וכל יום שעובר אחדותנו חשובה יותר מתמיד. אל תזגזגו. מבחינתכם כל יום זה אל על, כל יום אתם באים לפה לעבודה. אין פה ועד של פריירים".

אל על התכוונה להוציא את רוב העובדים לחל"ת

בהנהלת החברה החלו בעבודת מטה לצמצום דרמטי של כוח האדם בחברה במטרה להוציא כ-80% מכלל העובדים לחופשה - כ-4,000 עובדים - ללא תשלום באופן מיידי, בגלל משבר הקרונה שגרם לביטולי טיסות רבים. ועד טייסי אל על הודיע להנהלה מוקדם יותר כי הטייסים מוכנים לסייע לחברה, ומסר כי מאות טייסים הסכימו כבר לצאת לחופשה ללא שכר באופן מיידי, והסכימו להצעת ההנהלה לפטר 60 טייסים חדשים ולעצור קליטת טייסים חדשים בחברה עד שהמצב ישתפר. מתוך 600 טייסים, ישארו 120 טייסים בחברה. בנוסף, הטייסים גם הסכימו על קיצוץ של 20% משכרם.
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מסר אתמול כי " בתום מו"מ מרתוני שהובלתי במשך שתי יממות רצופות, הנהלת אל על דחתה את כל ההצעות שגיבשנו בשיתוף עם עובדי החברה. יש כאן משבר שלא היה כמותו וההנהלה מסרבת להפנים את גודל השעה ואת האחריות הכבדה שמוטלת על כתפיה. אני חרד לגורלה של אל על וקורא להנהלה להתעשת. על ההנהלה לקבל את הצעת ההסתדרות ולשוב לשולחן המו"מ".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, הצטרף לדברי יו"ר ההסתדרות והוסיף כי: "הנהלת אל על רק רוצה להשית גזירות על עובדיה, מבלי להכיר בחשיבותו של ההון האנושי להמשך קיומה של החברה. הערב נחצה גבול ואם ההנהלה לא תשתף פעולה עם העובדים ועם המציאות, החברה עלולה לקרוס תוך ימים ספורים".יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק: "עובדי אל על הציעו היום להנהלת החברה שווי התייעלות של מיליארד דולר בשבע שנים תוך ויתורים כואבים מאד וזאת מבלי שבעלי החברה הזרימו לחברה במשבר זה דולר אחד. הנהלת החברה והבעלים החליטו לנצל את המצב ולנסות לסחוט את העובדים ולזה לא ניתן יד".

אל על לבורסה: צופה ביטולי טיסות רבים

בתוך כך, אתמול דיווחה אל על לבורסה כי היא צופה ביטולי טיסות רבים לאור חובת הבידוד לכלל השבים מחו"ל בשל התפשטות הקורונה. לפי הדיווח, בעקבות הנחיות משרד הבריאות, בדבר חובת בידוד של 14 יום על הנכנסים לישראל מכל מדינות העולם, היא צופה השפעה לרעה על פעילות החברה. בחברה ציינו כי מוקדם לדעת את היקף ההשפעה. "החברה מתכננת, בשלב זה, להמשיך ולבצע שינויים והתאמות תפעוליות ומסחריות בפעילותה וברשת הנתיבים בהתאם לביקוש לטיסות ותוך התחשבות, בין היתר, בשמירה על קשר אווירי לישראל וממנה ביחס להובלת נוסעים ומטען, ובמתן פתרונות ללקוחות החברה במידת האפשר", נמסר בדיווח לבורסה. "הערכת החברה היא כי השינויים האמורים יכללו ביטול טיסות רבות ביחס ללוח הטיסות המתוכנן".
פורסם לראשונה: 11:29, 12.03.20