הוועדה המייעצת לשר הכלכלה לעניין היטל היצף החליטה שלא לאמץ את החלטתו של הממונה על ההיצף במשרד הכלכלה דני טל, להטיל היצף על המלט המיובא מיוון ומטורקיה בשיעור של עד 30%. הוועדה טענה כי לא נמצא קשר סיבתי בין היקף הנזק שנגרם לנשר, ליבוא המלט מתורכיה. המלצות הועדה יוגשו לשרי הכלכלה והאוצר.
חרף ההחלטה לדחות את בקשת הממונה על היטלי הסחר להטיל היטל נרחב על יבוא של מלט, הוועדה המייעצת קבעה כי המכס המינימלי בגובה של 0.25% על מלט שמיובא מטורקיה ומיוון - יישאר.
חברת סימנט שבבעלות שלומי פוגל מייבאת את המלט באמצעות מספנות ישראל, בה שותפים גם סמי קצב וקבוצת שמלצר. שלומי פוגל נחשב למקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו. מאז החל יבוא המלט הזול מטורקיה ירד חלקה של נשר, שהיתה מונופול בתחום במשך עשרות שנים, ל-54% - בעוד שבעבר החברה שלטה ב-80% מהתחום. נשר דיווחה בשנתיים האחרונות על הפסדים, ואף סגרה את המפעל שלה חיפה ופיטרה עובדים.
כמו כן, מפעל הרטוב שבבעלות משפחת וויל סגר את הכבשן והחל מייבא חומר גלם שנגרס למלט. יש לציין כי תעשיית המלט נחשבת לתעשייה אסטרטגית לאומית מתחום התשתיות, ועל כן יש סיכון בתלות ביבוא מלט מתורכיה.
לפני למעלה משנה, ולאחר בדיקה ממשוכת בעקבות תלונה של חברת הרטוב אליה הצטרפה נשר, פירסם טל את מסקנותיו לפיהן אכן קיים היצף. לפי חוקי ארגון הסחר העולמי מדובר בסחר לא הוגן שהמדינה רשאית להגן על יצרניה מפניו. טל המליץ בעקובת ממצאי החקירה להטיל היטל בגובה 23%, אך שר הכלכלה לשעבר אלי כהן החליט על היטל של רבע אחוז בלבד וקבע כי הממונה ימשיך לעקוב אחר המצבה של נשר ואם תחול הרעה, הנושא ידון שוב. מתנגדי ההיצף טענו כי בזכות היבוא ירד מחירו של המלט בשוק בשעורים ניכרים.