הממונה על היטלי סחר במשרד הכלכלה והתעשייה, דני טל, ממליץ לקבוע היטל על יבוא מלט אפור מיוון  ומטורקיה. טל ממליץ על היטל בגובה 29.95% על מלט מיוון ועל היטל בגובה 17.25% (תלוי ביצרן) על מלט מטורקיה. הממונה הוציא טבלה שבה מפורט גובה ההיטל לפי שם היצרן ומחיר ההיצף שבו הוא מוכר בישראל. אם יתקבלו המלצותיו של הממונה - מחיר המלט צפוי להתייקר ב-15%-30%.
מהדו"ח שהגיש טל עולה, כי בשנה האחרונה הנזק לתעשיית המלט המקומית העמיק. חברת נשר סגרה ביום שישי האחרון אחד משני הכבשנים שלה. לפי הדו"ח, החברה נפרדה מאז תחילת 2019 ועד סיום הרבעון הראשון של 2020 מ-20% מכוח האדם שלה, ונתח השוק שלה ירד מתחת ל-50% והיא כבר אינה מונופול.
1 צפייה בגלריה
מפעל מלט הרטוב
מפעל מלט הרטוב
מפעל מלט הרטוב
(עמית שאבי)
תעשיית המלט נחשבת לתעשיית תשתית לאומית וכיום, לנוכח משבר הקורונה, גברה עוד יותר החשיבות של עצמאות בייצור עצמאי של מוצרי תשתית. ממצאי הבחינה מחדש העלו כי ההיטל הקיים בשיעור של 0.25% בלבד אינו מספיק כדי למנוע נזק לענף היצרני המקומי.
יבוא בהיצף מוגדר כ"סחר לא הוגן" ולפי אמנת ההיצף של ארגון הסחר העולמי (WTO), רשאית המדינה לגונן על השוק המקומי שלה כנגד יבוא בהיצף בדרך של הטלת היטל היצף, המשווה את מחיר היבוא למחיר המשקף תחרות הוגנת.
הממצאים של טל הועברו היום להתייחסות היבואניות, שיגישו את התייחסותן לוועדה המייעצת, שתתכנס בעוד כ-14 יום. הוועדה תקיים שימוע פומבי לצדדים ולאחר מכן תעביר את המלצותיה לשר הכלכלה והתעשייה. במידה ומסקנותיה של הוועדה יהיו כי התקיים היצף הגורם לנזק לתעשייה המקומית, יחליט השר אם להטיל היטל.
החלטת שר הכלכלה והתעשייה טעונה את האישור של שר האוצר וכן את אישורה של ועדת הכספים של הכנסת. בשנה האחרונה סגר מפעל הרטוב את פעילות הכבשן והייצור של קלינקר, המשמש חומר גלם לטחינת מלט והפך ליבואן הטוחן מלט מקלינקר מיובא. גם חברת נשר, שנתח השוק שלה הצטמצם משיעורים של 90% לפחות מ-50%, נפגעה מן היבוא בהיצף, נאלצה לפטר עובדים ולסגור חלק מפעילותה היצרנית לאחר שספגה הפסדים. מאידך, ירידת מחירי המלט בשנים האחרונות, לא התגלגלו לצרכן.

יבואנית המלט סימנט: ההמלצה היא פרס למונופול נשר

מחברת סימנט שבבעלות שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב, היבואנית היחידה של מלט מיוון ואחת הגדולות ליבוא מלט מטורקיה, נמסר בתגובה: "המלצת הממונה על היטלי סחר היא פרס למונופול נשר ותייקר ב-30% את מחיר המלט בישראל וכך תחזיר את ישראל לעולם שבו המחירים פה יקרים מכל מדינה אחרת, והמונופול של נשר שולט בשוק. את מס המונופולים הזה ישלמו צרכני הדירות בישראל, דווקא במצב שבו המשבר והמחירים יקרים מאי פעם.
"ההמלצה נשענת על נתונים בדויים וככל שהדבר מצער - היא היתה צפויה לאור העמדה החריגה והמוזרה של הממונה שהופך את היוצרות - הוא פועל בעד המונופול והנצחתו. מדהים לראות את מדינת ישראל חוזרת לתקופה האפלה שבה מונופולים ניהלו את המשק וסימנט תיאבק בניסיון הזה בדיון בפני הוועדה והממשלה ועד לבית המשפט העליון, ככל שיהיה בכך צורך".
מהתאחדות התעשיינים נמסר בתגובה: "הטלת ההיטל היא צעד נכון והכרחי שמעיד על מצבה הקשה של תעשיית המלט המקומית, בשל יבוא בתנאים לא הוגנים ובניגוד לכללי הסחר העולמי. המלצה זו מחדדת את הצורך בעצמאות תעשייתית ושמירה על היכולת האסטרטגית של ישראל ליצור מוצר חיוני כמלט".