בשיתוף מרכז הנדל"ן

על קו התפר שבין רמת גן לתל אביב, במעין צומת דרכים אליה מצטרפת גם גבעתיים, עומדת שכונה שגבולה הדרומי הוא שכונת רמת השקמה, הצפוני הוא שכונת הבילויים והיא קרובה לכפר המכביה, הפארק הלאומי והספארי ברמת גן וכן למחלף אלוף שדה היורד את כביש גהה.
שכונת רמת חן היא זו העומדת במרכזו של שטח אורבני מגוון. ההיסטוריה של השכונה מתחילה בשנת 1953, אז סופחה לרמת גן ונבנה בה מגדל מים בראש הגבעה עליה היא בנויה. שמה – חן, הוא למעשה ראשי תיבות של חילות ונביאים. הסיבה לכך נעוצה בשמות הרחובות בשכונה הקרויים על שמות חילות ויחידות צה"ליות ונביאים מהתנ"ך: ישעיהו, ירמיהו, גולני, המאה ואחד ועוד.
האזור עצמו, עוד בטרם הבנייה בו, היה משופע בביצות, אך אלו נעלמו אט-אט עם תחילת הבנייה של בתים צמודי קרקע שעד היום מאפיינים את השכונה. אגב, האגם הגדול בפארק הלאומי הקרוב לשכונה, הוקם על אותו סוג אדמה שאינו מאפשר חלחול וספיגת מי גשמים. השכונה עצמה בנויה בצורת פרסה כשהרחוב המקיף הוא אלוף דוד, ומתגוררים בה כ-7,000 תושבים.
בין מוסדות הציבור והשירותים הקיימים בשכונה ניתן למצוא את תיכון "בליך" המפורסם ובית הספר היסודי קהילתי למדעים ואומנויות "רמת חן", שבט צופי רמת חן, החווה החקלאית "תלמי אברהם", בתי הורים, בית כנסת ומרכזי קניות.
בשנים האחרונות זוכה השכונה להתחדשות עירונית שמטרתה לצרף עוד תושבים למקום ואף להציע תשתיות חדשות לוותיקים שבהם. דוד מגירה, תושב השכונה, מספר שאחד היתרונות של השכונה זה שהיא נמצאת במקום נגיש: "היא ממש על דרך הטייסים, יש לי נגישות לכל מקום שאני רוצה אם זה למרכז תל אביב אם זה לאזור פתח תקווה איפה שאני עובד".
אבל איך מבצעים התחדשות עירונית בשכונה שתחומה בבנייה בכל גבולותיה? אבנר ישר, אדריכל האמון על אחד מפרויקטי התחדשות עירונית בשכונה, מסביר כי בנייה לגובה היא הפתרון והיא אףמאפשרת חיבור קבוצתי משום שיחד כל הדיירים יכולים לייצר קהילה שלהם, בעיקר כשכל השירותים נמצאים בהישג יד. יעקב אטרקצ'י, בעלים ומנכ"ל חברת אאורה, מחזק ומוסיף כי כיום בונים בצורה כזו המאפשרת לכלל התושבים במקום לקבל את כל מה שהם צריכים באזור הקרוב להם, אפילו בתוך הבניין עצמו. "היום אפשר לקבל הכל יחד במקום אחד, מגני ילדים ומגרשי משחקים לילדים וג'ימבורי, ומצד שני חדרי עבודה לדיירים, שיכולים כיום לעבוד מהבית. הילדים יכולים ללכת לגני ילדים, לבתי ספר, למועדונים, הכל ברגל, בלי נסיעה, סביבה בטוחה לילדים, סביבה טובה, והכל במקום אחד".
ישר מסכם ואומר כי "אין ספק שהמגדלים כבשו את כל המדינה, זה לא משהו שאופייני רק למרכז הארץ. למעשה המגדלים, בעיני, יראו ויוכיחו שאפשר לעשות פינוי בינוי בבנייה כזו לגובה גם במקומות שאינם אופייניים לבנייה כזו, ולתת לאנשים איכות חיים טובה."
בשיתוף מרכז הנדל"ן

פורסם לראשונה: 08:00, 20.04.21