המדינה מסבסדת מעבר של עסקים קטנים לתשתית סליקת אשראי חכמה, אך בתי עסק קטנים לא ממהרים להצטרף ולהחליף את מסופי האשראי שלהם. משרדי האוצר והכלכלה מזמינים עסקים עם מחזור מכירות שהיה נמוך מ-100 מיליון שקל ב-2019 להירשם ולקבל כ-2,500 שקל מהמדינה על כל מסוף אשראי בעסק שישודרג או יוחלף למסוף חכם. גם עסקים עם כמה מסופים יוכלו לקבל את הסכום הזה בעבור כל מסוף.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
השדרוג נעשה באמצעות הטמעת תוכנה או חומרה שהופכת אותו למסוף בתקן emv המאפשר סליקה ללא מגע. ההרשמה (בדיקת זכאות) היא עד סוף החודש הקרוב, 30 בספטמבר, אך נראה שהמדינה מחלקת כסף והעסקים לא באים בהמוניהם לקחת אף ששריון זכאות ניתן על פי סדר הפונים והיתרה התקציבית שעומדת על 80 מיליון שקל לכל היותר. כלומר - כל הקודם זוכה.
1 צפייה בגלריה
בתי העסק לא ממהרים להחליף על מסופי האשראי
בתי העסק לא ממהרים להחליף על מסופי האשראי
בתי העסק לא ממהרים להחליף על מסופי האשראי
(צילום: shutterstock)
לפי נתוני האוצר, כ-8,500 בתי עסק עם 16,500 מסופים נרשמו לזכאות מתוך 70 אלף עסקים זכאים. מדובר ב-12% בלבד מהעסקים. באוצר אומרים כי זה היקף מוערך של 35 מיליון שקל מתוך 80 מיליון שקל שהוקצו לכך. מתוך העסקים האלה, 3,000 השלימו את המהלך בשווי 7 מיליון שקל בלבד.
במשרד האוצר הדגישו כי "המשרד עוקב אחר ביצועי הקרן, והארכת אישור הזכאות תיבחן בהתאם לביצועים בפועל". במשרד הכלכלה מסרו כי "המסלול יהיה פתוח להגשה גם בחודשים הקרובים, עד נובמבר, כשהמטרה היא חיבור העסקים לשירות בין אם באמצעות סבסוד ממשלתי ובין אם לאו".
חברות האשראי מקס, כאל וישראכרט אף שלחו מכתב משותף לעסקים קטנים ולפיו על בתי עסק למהר לעבור אחרת לא יוכלו לאפשר להם לסלוק כרטיסי אשראי.
בעל פיצוצייה, שמוגדרת עסק קטן, אמר ל"ממון" ול-ynet: "לא היה לי מושג על המהלך הזה. ראיתי פרסומים של בנק ישראל אבל לא על מענק לעסקים קטנים. יש לי עסק כבר הרבה שנים ומבקשים ממני לעשות שינוי גדול, וכבר קיבלתי הודעה שלא יאפשרו לי תשלומי אשראי אם לא אחליף את הקופה".
מ-30 בנובמבר 2020 כל העסקים הגדולים והרשתות הגדולות אמורים לעבור לתשתית emv שמאפשרת תשלומים מאובטחים ומעבר לתשלומים ללא מגע אם כרטיס האשראי מאפשר זאת או דרך הסלולרי. בחלק מבתי העסק כבר עברו לשיטת תשלום כזאת, וצרכנים אף מתבקשים להקליד קוד סודי בקנייה מעל 300 שקל.
כך או כך, כל עסק חדש שקם מ-2016 חויב בחוק לפעול עם תשתית emv. ביולי 2021 כל המשק אמור לעבור ל-emv, בכלל זה העסקים הקטנים שאמורים להצטרף בפעימה השנייה. משרדי האוצר והכלכלה החליטו לתמרץ את העסקים הקטנים בעקבות משבר הקורונה.