חקלאים מבקעת הירדן הגישו אתמול (א') תביעה על סך של 18.5 מיליון שקל לבית משפט מחוזי מרכז נגד חברת מקורות ומדינת ישראל בטענה לתקלות, שיבושים ובעיות באספקת מים שגרמו לטענתם לנזקים אדירים לגידוליהם.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עוה"ד אייל בר אליעזר והילה נודלר דונגי ממשרד בלטר גוט אלוני ושות', נטען כי במהלך ובסמוך לחודש מאי 2019 התרחש רצף של תקלות, כשלים ובעיות באספקת המים שאמורה הייתה לספק מקורות לחקלאי בקעת הירדן. החקלאים, מגדלי פלפלים ועגבניות, פנו למקורות ולמדינה, לרבות באמצעות נציגיהם במועצה האזורית, והתריעו לטענתם על התקלות ועל ההשלכות הקשות שהן גורמות לגידוליהם.
1 צפייה בגלריה
גידולי עגבניות. המחשה
גידולי עגבניות. המחשה
גידולי עגבניות. המחשה
(צילום: רועי עידן)
עוד נטען כי כעבור כשנה, בחודש מאי 2020, המצב החמיר ומערכת המים/מפעל המים של מקורות, באמצעותם היא מספקת מים לתובעים, כשלה. וכך, נטען, במשך מספר ימים לא הגיעו כלל מים לבתיהם ולשדותיהם של חלק מתושבי בקעת הירדן, והמים שכן הגיעו, היו בכמות, בלחץ ובספיקה בלתי מספקים שלא מאפשרים לעשות בהם שימוש להשקיית השדות.
עוד נטען כי כמויות המים החלקיות והקטנות שסיפקה מקורות בתקופת התקלות, במועד בו הטמפרטורות הממוצעות באזור הגיעו לכ-40 מעלות, וכאשר תנאי האקלים באזור, סוגי הגידולים ומשטר ההשקיה של גידולי החקלאות, מחייבים השקיה כמעט רציפה לכל אורך שעות היממה, לא ענו ולא יכולים היו לענות על צרכי החקלאים, וכתוצאה מכך נגרמו להם נזקים כספיים אדירים.
בתביעה נטען, כי בדיעבד התברר לחקלאים כי מספר קידוחים של מקורות כשלו כבר בחודש אפריל 2020 והושבתו. עוד נטען כי התקלות שהתגלו בהם, הם שהביאו לתקלות ולשיבושים הקשים באספקת המים לחקלאי הבקעה.
טרם הוגש כתב הגנה.
מחברת מקורות נמסר בתגובה ש"טרם הומצאה התביעה. נגיב כשתתקבל. ככלל, מקורות נאבקה במשך שנים במטרה לפתור את מצוקת המים בבקעת הירדן בהתאם לתוכניות שקודמו טרם כניסתו של מנהל רשות המים לתפקידו. רשות המים עצרה את ביצוע וקידום התוכניות ואסרה על מקורות לקדם חיבור למערכות המים הארציות. לפני מספר חודשים, ובלחץ מקורות, בוצע חיבור ראשון בהיסטוריה לצפון ים המלח עקב התערבות והוראת השר הממונה. חיבור זה בוצע בתוך חודשים ספורים כך שבשנה זו גדלה אספקת המים לבקעה בכ-40% יחד עם פעולות נוספות שביצעה מקורות".
מרשות המים נמסר: "הבעיה באספקת המים לבקעת הירדן בחודשים אפריל-מאי 2020 נבעה מתקלה בקידוחי מקורות באזור. עם היוודע התקלה, פעלה רשות המים מול מקורות לטיפול בה באופן מידי. במקביל, במהלך שנת 2020, רשות המים קידמה פתרון זמני לאספקת כ-20 אלף קוב ליום לבקעת הירדן על מנת שעונת השיא בשנת 2021 תעבור בהצלחה. בנוסף, מועצת רשות המים אישרה לאחרונה את תוכנית רשות המים לחיבור בקעת הירדן למערכת הארצית. פרויקט שיספק עשרות מיליוני קוב לבקעת הירדן החל משנת 2022 ויבטיח אספקת מים סדירה. התנהלות מקורות בכל הקשור לאספקת המים לבקעת הירדן נועדה לשמר את מעמדה כמונופול. רשות המים נחושה להמשיך ולקדם תוכניות ולפתוח את משק המים לתחרות לטובת הציבור".