1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

סכסוך בין אחים בנוגע לצוואת אימם מ-2015 הוכרע לאחרונה בבית המשפט למשפחה בירושלים: האם ציוותה את רכושה באופן שווה לששת ילדיה, אולם השופט איתי כץ קיבל חלקית התנגדות של אחד הילדים וקבע שיש לבטל את הוראותיה ביחס לאח אחר שהיה מעורב בעריכתה. המשמעות היא שחלקו של האח המעורב יחולק בהתאם לדין בין כל יורשי המנוחה.
חמישה מששת האחים הגישו בקשה לקיים את הצוואה הנוטריונית שערכה אימם המנוחה בנובמבר 2015, ולפיה כל אחד מהילדים יקבל נתח שווה. האח השישי התנגד בטענה שחתימת אמו על הצוואה לא נעשתה מרצונה החופשי אלא מתוך ניצול חולשתה הנפשית שכן היא הייתה אישה חולה, לא יציבה וסבלה מדמנציה.
לדבריו, אימו חשבה שהלכה למשרד עורך דין על מנת למנותו כמנהל עזבון אחרי מותה. היא לא ידעה שבצוואה החדשה היא חוזרת בה ממסמך קודם שבו הורתה כי 25% מהעיזבון יעבור אליו. אולם מנגד טענו חמשת אחיו שאימם הייתה צלולה לחלוטין ולא סבלה מדמנציה.
השופט איתי כץ מינה מומחה רפואי לבדוק את כשירות המנוחה לערוך צוואה במועד שבו נערכה, אך בית המשפט נאלץ לבטל את המנוי לאחר שהמתנגד לא שילם את שכרו. בשל כך נקבע שאין כל ממצא לגבי חולשה נפשית של המנוחה שפגעה בכושרה לערוך צוואה.
מה שכן הוכח הוא שהאח המתנגד אכן נטל חלק בהליך עריכת הצוואה: הוא זה שקבע את הפגישה של אימו עם עורך הדין, הסיע אותה אליו ברכבו ונכנס עמה לחדרו של עורך הדין. הוא גם היה נוכח במהלך כל הליך עריכת הצוואה עד לקבלת התוצר הסופי.
השופט הבהיר כי למרות שהשהות של הבן בחדר עם המנוחה בשעת עריכת הצוואה על ידי הנוטריון עשויה להוות גם ראיה להשפעה בלתי הוגנת, נראה כי זה אינו המצב, בהעדר אלמנטים אחרים התומכים בכך.
הוא הסביר כי חוק הירושה קובע שכאשר זוכה על פי הצוואה היה מעורב בעריכתה, ההוראה המזכה אותו בטלה אוטומטית מכוח המעורבות בלבד, מבלי צורך להוכיח השפעה בלתי הוגנת.
הוא התייחס לשאלה אם מעורבות הבן מבטלת רק את ההוראה המורישה לו חלק בעיזבון או את כל הצוואה. השופט קבע כי מאחר שלא הוכח שהתובע היה שליחם של יתר האחים, אין מקום לבטל את ההוראות בצוואה המזכות אותם.
בנסיבות אלה קבע השופט כי דין ההוראה בצוואה המורישה לתובע שישית מעיזבונה של המנוחה להתבטל עקב מעורבותו. הוא הבהיר שעל פי הפסיקה יש לראות את אותו חלק בעיזבון שהיה אמור להגיע לידי הבן המעורב כנכס שהמורישה לא ציוותה לאיש. חוק הירושה קובע כי במקרה זה יינתן על אותו חלק צו ירושה והוא יחולק על פי דין.