שדה ניסויים לרחפנים יוקם בירוחם במימון ובשותפות משרד הביטחון באמצעות מפא"ת - המנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגיות של המשרד וחברת נתיבי איילון.

בהקמת השדה, שישתרע על שטח של 50 דונם, יושקעו בשלב הראשון שישה מיליון שקל בתשתיות תקשורת, בקרה, מבנים ועוד. השדה יקום על שטח אש מדרום לעיר, בשולי שכונת האופק, והשקתו מתוכננת בעוד כחודש.
2 צפייה בגלריה
שדה רחפנים ירוחם
שדה רחפנים ירוחם
תצוגת תכלית של רחפנים בירוחם
(צילום: באדיבות מועצת ירוחם)
כבר בקרוב מתוכננים במקום אירועים בתחום: בדצמבר ירוחם תארח חברה שתדגים שימוש ברחפנים במבנים סגורים; בפברואר פרויקט נעמ"ה (נידות עירונית בממד האווירי) יערך ניסוי רחפנים באפלה לטובת משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון שיבדוק את יכולתם לטוס בתוך שטחים בנויים עם שיבושים בקליטת GPS; ביולי תתקיים תחרות רחפנים בינ"ל לבדיקת הפעלתם בסביבה אורבנית בהובלת מפא"ת; בעקבות התפתחות השימוש ברחפנים בצבאות תיבדק יכולתם לטוס בתוך מבנים לשימושים צבאיים; בספטמבר מתוכנן ניסוי תקשורת של רחפנים לסלולר דור 5, במסגרתו יבחנו חברות רחפנים בעבודה עם טכנולוגיה זו.
2 צפייה בגלריה
שדה רחפנים ירוחם
שדה רחפנים ירוחם
"הביקושים לרחפנים הוא גם לשימושי חקלאות"
(צילום: באדיבות מועצת ירוחם)
לדברי טל אוחנה, ראשת המועצה המקומית ירוחם, "מדובר בהישג לעיר. שדה הניסויים יהיה העוגן הראשון שיביא לפה חברות אזרחיות וביטחוניות בתחום הרחפנים. במערכת החינוך בירוחם תיושם תוכנית חינוך לרחפנים בשיתוף עם עמותת עתידים וצה"ל, על מנת להכשיר את התלמידים לשירות ביחידות אלו. בנוסף, סביב הקמת שדה הניסוים, אנחנו בונים חממה טכנולוגית שתכיל סטארט-אפים בתחום הרחפנים והשאיפה שלי היא להביא לכאן גם תעשייה בתחום. הביקושים לרחפנים הוא גם לשימושי חקלאות ושימושים אזרחיים ובטחוניים והכוונה להביא לכאן מפעלים שעוסקים בהרכבה וייצור של רחפנים. נצא בקרוב בקול קורא לחברות שיודעות לנטר קרינה במכרות באמצעות רחפנים, תחום שרלוונטי למכרות של כי"ל וגם לקריה למחקר גרעיני".
יצוין, כי אוחנה מנסה מאז שנבחרה לתפקיד למשוך לירוחם תעשיות מתקדמות ולהוריד את התלות במפעלי התעשייה המסורתית בעיר שמתקשים לשרוד את התחרות ביבוא, כדוגמת פיניציה, אמיליה קוסמטיק ועוד. בנוסף היא מקדמת את תחום הקנאביס: מגידול באזור ועד תעשייה ולאחרונה שלוש חברות זכו במכרז ממשלתי להפעלת חממת סטארט-אפים בירוחם בתחום זה.