בית המשפט בצרפת הטיל היום (ג') קנס בגובה מיליון אירו על איקאה צרפת. זאת, לאחר שהואשמה בריגול אחר עובדים ולקוחות ונמצאה אשמה בשימוש בלתי הולם במידע אישי. במקביל, בית המשפט הטיל על אחד הבכירים בחברה, ג'אן לואיס באילוט, עונש של שנתיים מאסר על תנאי וקנס כספי של 50 אלף אירו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המשפט המדובר החל בחודש מרץ האחרון, במסגרתו מספר בכירים בשלוחה הצרפתית של ענקית הקמעונאות השבדית הועמדו לדין לצד איקאה צרפת עצמה, שהואשמה כתאגיד.
1 צפייה בגלריה
סניף של איקאה צרפת
סניף של איקאה צרפת
סניף של איקאה צרפת
(צילום: shutterstock)
לטענת התביעה, איקאה צרפת, המעסיקה כ-10,000 עובדים, הקימה "מערכת ריגול נרחבת" ששימשה אותה במבצעיה השונים. בין 15 הנאשמים עומד גם מנכ"ל איקאה צרפת לשעבר, סטפן ואנוברבק, ומספר מנהלי חנויות. ארבעה שוטרים צרפתים הואשמו גם הם במסירת מידע מסווג לחברה. האישומים נגדם כוללים, בין היתר, איסוף בלתי חוקי של מידע אישי, קבלה בלתי חוקית של מידע אישי והפרת סודיות מקצועית - עבירות שהעונש המירבי בגינן בצרפת הוא מאסר בפועל של 10 שנים.
הטענות עלו לראשונה בשנת 2012 לאחר שעובד של איקאה הדליף לעיתון סאטירי צרפתי (Le Canard Enchaîné) תכתובות מייל בין החברה לבין חברת ביטחון. באותם מיילים נטען כי החברה חיפשה גישה למידע על אודות עובדים ולקוחות שלה מתוך מאגר משטרתי המכיל מיליוני שמות ומידע נוסף על פלילים, קורבנות של פלילים ואף על עדים.
השערורייה גרמה לאיקאה לפטר עד תחילת המשפט ארבעה בכירים ולהוציא קוד התנהגות חדש עבור עובדיה. אולם, כעת היא נדרשת כאמור לשלם גם קנס כספי, אך הוא משמעותית פחות מגובה הקנס המקסימלי בפניו עמדה - 3.75 מיליון אירו.
ג'אן-פרנסואה פריז, מנהל הסיכונים לשעבר של איקאה צרפת, המואשם בכך ששלח רשימות של שמות של אנשים לחוקרים פרטיים, אמר בעצמו כי המחלקה שלו הייתה אחראית על התשלומים בעבור אותן חקירות. לטענת התביעה, התשלומים עבור אותן חקירות יכלו לעלות לחברה סכום של עד 600 אלף אירו.
עמנואל דאוד, עורך הדין המייצג את איקאה צרפת, דחה את הטענות על ריגול, אולם כן הודה בכך שהטענות חשפו "חולשות ארגוניות" של החברה. "ללא קשר לפסיקת בית המשפט, החברה כבר סבלה עונש חמור מאוד בכל הנוגע למוניטין שלה", אמר דאוד לפני תחילת המשפט.