חברת הדירוג הבינלאומית הגדולה מודי'ס החליטה שלא להוריד את דירוג האשראי של ישראל והותירה אותו על A1, דירוג גבוה יחסית. ההחלטה שנמסרה הלילה (שבת) למשרד האוצר מעודדת, שכן היה קיים חשש שדווקא מודי'ס תוריד את דירוג האשראי בשל הסגר השני והתדרדרות מצב המשק, לאחר שנהגה כך בסגר הראשון, כאשר הורידה את תחזית דירוג האשראי מחיובית ליציבה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וישראל כץ
בנימין נתניהו וישראל כץ
בנימין נתניהו וישראל כץ
(צילום : אוהד צויגנברג)
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הפחתה כזאת מרמזת לרוב שאם לא יחול שיפור בכלכלת המדינה שתחזית האשראי שלה הופחתה, הדירוג עצמו יירד בהחלטה הבאה. אולם, כאמור חברת הדירוג נתנה אמון בהסברים של ראשי המשק הישראלי ובאיתנות שבה נכנסה ישראל למשבר הקורונה - והדירוג לא הופחת.
מדובר בהחלט בהישג לכלכלת ישראל בתקופה שבה הופחת דירוג האשראי לכ-40 מדינות בחודשים האחרונים. דירוג אשראי של מדינה מצביע על חוסנה הכלכלי והביטחון שתעמוד בהחזר ההלוואות שלה. ככל שדירוג האשראי גבוה יותר, כך מדינה יכולה ליטול הלוואות בשיעורי ריבית נמוכים יותר ובתנאים טובים יותר לשנים רבות.
הסכנה שדירוג האשראי יופחת מיידית נעוצה במצב הקשה של המשק הישראלי שנקלע בסגר השני לעליה משמעותית במספר מחוסרי העבודה (קרוב למיליון), לגירעון גדול בתקציב (שיהיה גבוה מ-11%), לצמיחה שלילית ביותר (שצפויה להיות השנה כנראה מינוס 6%-7%) ובשל העובדה שאין זה 10 חודשים תקציב מאושר בישראל, מצב שלא קיים בשום מדינה אחרת בעולם.

כעת ממתינים במשרד האוצר ובבנק ישראל להחלטת חברת הדירוג האחרות, סטנדרד אנד פור ופיץ', כאשר התקווה היא שגם בהן לא יופחת דירוג האשראי, למרות שכל חברה היא עצמאית ובשלוש החברות דירוגה של ישראל שונה. בפיץ' +A, בסטנדרד אנד ור -AA, ובמודי'ס A1.