העזיבות הרבות של הבכירים במשרד האוצר, אשר האחרונות שבהן נחשפו אתמול (שלישי) ב-ynet, לוו חלקן בביקורת על התנהלות באוצר בחודשים האחרונים, בעיקר בנושא הכנת תקציב המדינה - שבאופן די ברור מתעכבת מסיבות פוליטיות למרות הכחשותיו של שר האוצר ישראל כץ. רגע לפני שני אירועים משמעותיים מאוד לכלכלה הישראלית - החלטת בנק ישראל לגבי הריבית במשק ובחינת דירוג האשראי על ידי חברות הדירוג - ynet עושה סדר בבכירי האוצר שכבר בחוץ, ואלה שעדיין כאן.
3 צפייה בגלריה
שאול מרידור
שאול מרידור
שאול מרידור יוצא ממשרד האוצר. ממש לא האחרון
(צילום: עמית שאבי)


בשלושת החודשים האחרונים עזבו החשב הכללי, רוני חזקיהו, שהודיע כי "מיצה את התפקיד", ראש אגף התקציבים, שאול מרידור, שעזב תוך סערה גדולה ומנכ"לית המשרד, קרן טרנר-אייל, שעזבה במפתיע אף שמונתה לתפקיד כמשרת אמון על ידי שר האוצר כץ.כמו כן, התפטרו לאחרונה מהאוצר גם אריאל יוצר, סגן ראש אגף התקציבים, ודור בלוך, ראש צוות אסטרטגיה באגף התקציבים באוצר.
בימים האחרונים עזבו כאמור את משרד האוצר עוד שני בכירים מבלי שהיה פרסום כלשהו בעניינם: סגן החשב הכללי נחמיה קינד, וסמנכ"לית בכירה במשרד האוצר במשך שנים רבות, רותי אשכנזי, שהחליטה להקדים את צאתה לגמלאות.
הבכירים הנותרים נכון לעכשיו: ישראל כץ - שר האוצר, יצחק כהן - שר נוסף במשרד, ערן יעקב - מנהל רשות המיסים שמשמש גם ממלא מקום זמני למנכ"ל המשרד, יהלי רוטנברג - שכץ הודיע כי ימונה לחשב הכללי לאחר אישור ועדת המינויים, הכלכלנית הראשית שירה גרינברג, הממונה על השכר קובי בר-נתן, מ"מ ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס, וסגניו איתי טמקין, עדי חכמון, אמיר רשף, אסף ורסצוג ואלון מסר.
עם זאת, שניים מתוך חמשת הסגנים של ראש אגף התקציבים חיפשו בשבועות האחרונים תפקידים מחוץ למשרד בירושלים ואחד מהם אף הגיש מועמדות במכרז להיות נציג ממשלת ישראל בבנק האירופי לשיקום ופיתוח, שמקום מושבו בלונדון. ארבעה בכירים נוספים באוצר הגישו מועמדות לתפקיד. נכון לעכשיו, תפקיד ראש צוות האסטרטגיה אינו מאוייש, כמו גם תפקיד סגן החשב הכללי ותפקיד סגן ראש אגף התקציבים.


גורם בכיר במשרד האוצר אמר אתמול ל-ynet כי "אין ספק שהאווירה הקשה במשרד גורמת לאנשים לעזוב כאן. יש עוד הרבה פקידים ופקידות ותיקים וזוטרים יותר שהחליטו לעזוב בשבועות האחרונים בדיוק בגלל הסיבה הזאת".
אמש הודה יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, כי ישנם גם שיקולים פוליטיים שמונעים את גיבוש תקציב המדינה - שאי העברתו עלול להוביל לבחירות. בראיון לערוץ 20 נשאל זוהר אם העיכוב בהעברת התקציב עלול להיות בשל העובדה שראש הממשלה בנימין נתניהו שומר לעצמו את האפשרות למנוע את חילופי התפקידים עם בני גנץ, והשיב: "ברור שבסופו של דבר גם שיקולים פוליטיים קיימים כאן. כרגע כחול לבן לא הראו שותפות אמת איתנו, ולא הראו שהם מתכוונים לעבוד איתנו בשיתוף פעולה מלא".
שר האוצר ישראל כץ מיהר להגיב לדבריו וכתב בטוויטר: "אנו דוחים על הסף את דבריו של חבר הכנסת זוהר על שיקולים פוליטיים בלוח הזמנים להכנת תקציב המדינה". לפי כץ, שדיבר בשם משרדו, "דבריו אינם משקפים את עמדת משרד האוצר, שמקדם את תקציב 2021 בהתאם ללוחות הזמנים שפורסם ומשיקולים מקצועיים בלבד".על כך הגיב זוהר: "כוחנו באחדותנו".
ל-ynet נודע, כי אתמול החלו חברות הדירוג הגדולות בעולם בסדרת פגישות זום עם שר האוצר, נגיד בנק ישראל ובכירי המשק, כדי לקבל הסברים על מצבה הכלכלי הקשה של ישראל. החברה הראשונה שקיימה פגישה עם שר האוצר, ישראל כץ, הייתה סטנדרד אנד פור, החברה שהעלתה לפני שנתיים את דירוג האשראי של ישראל לשיא בכל הזמנים - AA-. כלכלני החברה ייוועדו גם עם הנגיד, פרופ' אמיר ירון. בשלוש חברות הדירוג הגדולות, מודיס, סטנדרד אנד פור ופיץ', ידרשו משר האוצר הסברים כיצד מתכוונת ישראל לטפל בנתונים הקשים מאוד של המשק הישראלי - כמיליון מובטלים, גירעון עצום בתקציב, צמיחה שלילית גבוהה ובעיקר אי קיומו של תקציב מדינה מאושר לשנה הנוכחית מזה כ-10 חודשים ואי הכנתו בזמן לשנת 2021.
מחר בנק ישראל יפרסם את ההחלטתו בנוגע לריבית במשק וייתכן כי יוריד אותה משיעור של 0.1% לאפס אחוזים, כדי לסייע לנוטלי ההלוואות ולהניע את המשק באמצעות הגברת הצריכה.