בג"ץ אישר הערב (חמישי) דחייה של חודש, עד לתאריך 28.10.2020, על מנת לאפשר את החקיקה הנחוצה למתווה שסוכם אתמול בין משרד האוצר, ההסתדרות ונשיאות המעסיקים, בעניין אופן התשלום בעבור ימי הבידוד של עובדים. כמו כן, ביהמ"ש אינו מאפשר את הצטרפותם של ארגונים נוספים לעתירה. המשמעות היא כי בחודש הקרוב ימי הבידוד עדיין יחשבו כימי מחלה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"ההסדר עושק את ימי המחלה של העובדים בישראל", כתבה ההסתדרות הלאומית בפנייה לשר האוצר ישראל כץ, שנעשתה באמצעות עורכי הדין פז מוזר ובר לאודון ממשרד ליבליך מוזר גליק. "ההסדר מטיל הלכה למעשה את עלות ימי הבידוד על חשבון העובדים ופוגע קשות בזכויותיהם".
1 צפייה בגלריה
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
עסק שנסגר בקורונה
(צילום: אוראל כהן)
הסיכום החדש שהושג קובע בין היתר כי ימי הבידוד ירדו ממכסת ימי המחלה של העובד, כאשר התשלום עבור הימים יהיה, כקבוע בחוק. העובד יישא בעלות היומיים הראשונים והמדינה והמעסיקים יחלקו את העלות של יתר הימים, כך שבסופו של יום סך העלות תתחלק בין העובד, למדינה ולמעסיק.
בג"ץ דרש שתונח בפניו הצעה למימון ימי הבידוד עד ל-30 בספטמבר. על מנת להשלים את הליך חקיקת ההסכמות, הצדדים פנו לבג"ץ בבקשה להאריך את ההסדר הקיים בחודש נוסף.
הפנייה לשר האוצר מגלה כי ההסדר שנקבע מכיל שורת הפרות וגריעת זכויות מהעובדים אשר נפגעים מהמהלך. כך למשל, ינוכו שני ימי שכר על חשבון העובדים והיתר ינוכה מסך ימי המחלה. "הדבר הזוי ופוגעני מכיוון שברגע האמת כאשר יבקשו לממש את ימי המחלה הניתנים כזכות בסיסית במדינה נאורה, לא תיוותר בידם האפשרות לקבל את הימים ויוותרו ללא שכר כלל", נטען בפנייה.
יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי, פנה לשר האוצר ודרש "לבטל את ההסדר ולא לשלוח ידיים אל ימי המחלה של העובדים". ההסתדרות הלאומית הודיעה כי תצטרף לבג"ץ בנושא ותעשה כל שלאל ידה כדי למנוע את הפגיעה בעובדים. ועדת המשנה לעסקים קטנים ובינוניים בראשות ח"כ קרן ברק, תקיים מיד לאחר פגרת חג הסוכות דיון בנושא.
כאמור, ההסכם עורר התנגדות רבה בין היתר בקרב ארגוני העצמאים, התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה ונשיאות המגזר העסקי, בראשות דובי אמיתי. בריאיון לאולפן ynet אמר היום אמיתי כי "זה הסכם מביש, הסכם גרוע. זה תרגיל עוקף בג"ץ".

יו"ר נשיאות המגזר העסקי: "לא ניתן למתווה לעבור"

לדבריו, "בית המשפט העליון אמר את דברו לפני מספר חודשים שימי הבידוד אינם מחלה ולכן המדינה חייבת לקחת על עצמה את האחריות בתשלום של ימי הבידוד. יש פה ניסיון ציני לנצל חוליה חלשה בחלק קטן של המעסיקים ולייצר איזו שהן הבנות ולהניע תהליך של חקיקה. אין לי ספק שהח"כים, השרים, לא יאשרו מהלך שלמעשה מביא אותנו, העסקים, לשלם את ימי הבידוד. אנחנו נמצאים על סף קריסה. העסקים הקטנים והבינוניים לא יכולים להמשיך עוד יום אחד. ולעשות פה תרגיל, אני קורא לזה 'המודל הישראלי', בלשון המעטה, שאומר אנחנו נעמיד לכם קרנות, הלוואות ואתם המעסיקים תשלמו את ימי הבידוד שאינם מחלה".
אמיתי ציין, כי ההבנות אליהן הגיעו במתווה צריכות לעבור היום את בג"ץ. "אם חלילה בג"ץ יאשר דחייה של חודש, אנחנו נגיע לכנסת", אמר. "הממשלה תצטרך להביא הצעת מחליטים ואם היא תאושר חלילה בממשלה, אז תגיע לכנסת ואני משוכנע שהח"כים וכל מי ששפוי וכל מי שמבין באירוע מהסוג הזה לא ייתן את ידו לכך. אתם רוצים להטיל את זה עלינו? אין לכם שום טיפת בושה? אין לזה אח ורע בשום מקום בעולם".
מי איבד את הבושה? הממשלה? ראש הממשלה? שר האוצר? "אני חושב שאגף התקציבים שהמציא את ההמצאה הזאת והתחיל לנהל פה משא ומתן של הפרד ומשול. לגלגל את תפוח האדמה הלוהט הזה על המעסיקים, מחודש מרץ אנחנו שילמנו למעלה מ-3.3 מיליארד שקל. מאיפה אנחנו יכולים לשלם את זה? זו בדיוק המדיניות של הממשלה. להעמיס עלינו? זה מס ימי בידוד. מס נוסף ואני מודיע לממשלת ישראל - המעסיקים לא ישלמו את זה. יש פה פגיעה בעובדים, שוחקים להם את ימי המחלה. הסתיו מתקרב, השפעת מתקרבת, לעובד יש את יתרת ימי המחלה שהוא צריך לנצל אותם אך ורק בימי מחלה. ולכן, על הממשלה לקחת את ימי הבידוד, לשלם את זה כמו כל מדינה נאורה. לא ייתכן לגלגל את זה על המעסיקים. אנחנו לא ניתן לזה לעבור ואני משוכנע גם שזה לא יעבור. נעשה את הכל. זה לא יקרה".
פורסם לראשונה: 13:36, 01.10.20