בנק ישראל מאריך את מתווה הקפאת ההלוואות בבנקים: הפיקוח על הבנקים הודיע היום (ב') על הארכת האפשרות להקפיא הלוואות, כשלפי המתווה החדש ניתן יהיה להגיש בקשה להקפאה (של הלוואה צרכנית, משכנתה או הלוואה עסקית) עד לסוף חודש אוקטובר.
ההרחבה המשמעותית במתווה נעשתה בתחום המשכנתאות: נקבע כי בתחום זה, לקוחות שכבר ביקשו הקפאת משכנתה יוכלו להאריך את משך ההקפאה עד לסוף שנת 2020. בכל הקשור להלוואות צרכניות, תקופת ההקפאה תוארך משלושה לשישה חודשים, וזאת ללא שיקול דעת הבנק, אלא על בסיס בקשת הלקוח בלבד.
1 צפייה בגלריה
בנק יהב בירושלים המרחק בין הלקוחות לפקידים 2 מטר
בנק יהב בירושלים המרחק בין הלקוחות לפקידים 2 מטר
שמירת מרחק של שני מטרים בסניף בנק, בצל המשבר
(צילום: משה מזרחי)
זאת בעוד לפי המתווה הקודם הקפאת הלוואה צרכנית נעשתה אוטומטית לתקופה של שלושה חודשים, והארכתה לשישה חודשים הייתה מותנית באישור הבנק. בכל הקשור לאשראי עסקי לא חל שינוי, וניתן להקפיא הלוואה לתקופה של עד שישה חודשים, ובכפוף לשיקול דעתו של הבנק.
מיד עם פרוץ המשבר אפשרו הבנקים לבצע הקפאת פירעונות של הלוואות, ובחודש מאי בנק ישראל אף הוציא מתווה רשמי בעניין, שאפשר לבנקים לבצע את ההקפאה מבלי לבצע הפרשה חשבונאית בגין כל הלוואה מוקפאת. מתחילת המשבר הקפיאו הבנקים 533 אלף הלוואות, כאשר סך התשלומים המוקפאים הגיע לשבעה מיליארד שקל.
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון מסר כי "הארכת מתווה דחיית ההלוואות מאפשרת מרווח נשימה נוסף ותקל על משקי בית והעסקים שנפגעו לצלוח את תקופת המשבר. עם זאת ראוי לזכור כי אשראי הוא שונה ממענק ויש לפרוע אותו, ועל הלווה לשקול את הדחייה על היבטיה השונים. הרחבת מתווה דחיית ההלוואות באה במקביל לתוכנית הסיוע הממשלתית שנועדה לתת מענה ודאות מקסימלי לאלו שנפגעו".
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן מסר כי "כולנו עדים לכך שמשקי בית ועסקים רבים ממשיכים להיות מושפעים מהשלכותיו של משבר הקורונה ולכן יש להמשיך לסייע ללקוחות אלו, תוך ניהול סיכונים מושכל ואחראי. חוסנו של המשק נבנה מחוסנם של הפרטים המרכיבים אותו ויש בהרחבת מתווה זה בכדי לחזק את חוסנם של משקי הבית".