ייבוא אביזרים ללא מכס: ממשלת ישראל אישרה היום (ראשון) בישיבת ממשלה הורדה של מכסי הגנה על אופנה, שעלותה מסתכמת ב-13 מיליון שקל ותיכנס לתוקף בתקופה הקרובה. מדובר בכל סוגי האביזרים, למעט אביזרים שיש בהם פלסטיק - כמו כפתורים וקולבים - בגלל התנגדות התאחדות התעשיינים.
ההטבה היא לענף האופנה הישראלי שמייבא אביזרים במכס גבוה, בעוד שייבוא אישי לא דורש מכס כזה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
דני אלחרר, יו"ר התנועה לעידוד האופנה בישראל: "מדובר ב-80% מהאביזרים, לא כולל פלסטיק, כאשר מי שמייבא מוצר עם כפתורי פלסטיק ממילא לא משלם מכס. שלוש שנים רצנו אחרי זה ובעקבות המחאה הגדולה אישרו לנו דבר קטן, נקווה להישגים יותר גדולים בהמשך".
1 צפייה בגלריה
אקססוריז
אקססוריז
אקססוריז
(shutterstock)
האישור מגיע בעידודו של שר הכלכלה, עמיר פרץ, לאחר מאבק שמובילות להב - לשכת ארגוני העצמאים, יחד עם התנועה לעידוד האופנה הישראלי, מול משרדי הכלכלה והאוצר, אשר יחלקו בעלות הכספית של הורדת מכסי ההגנה באופן שווה.
ממשרד הכלכלה נמסר כי "עד 2013 תשלום מכסי ההגנה על ייבוא מסחרי וסיטונאי ממדינות המזרח עמד על 12%. בשנת 2013 הורד התשלום ל-6% ובשנת 2018 עקב לחץ היבואנים והגידול בנפח הרכישות באתרי האינטרנט ממדינות המזרח, ירד מכס ההגנה ל-0%. עם זאת, את תשלום המכס על פריטים נלווים, הידועים בתור 'אקססוריז', השאירו. כך למשל, שיעור המכס על מוצרי מתכת פשוטה (אבזמים, קישוטים נוצצים, לולאות וכדומה) ועל פלסטיק (קולבים, חגורות, אבזמים) עומד על 12%, בעוד שתשלום מכס על ייבוא שמלה וחגורה יחד עומד על 0%.
"עד היום מדינת ישראל לא ידעה להבחין בין אביזרים למכולות שלמות ונוצר מצב אבסורדי, בו היצרנים המקומיים, המעניקים פרנסה לעשרות אלפי אנשים, צריכים לשלם מכס הגנה בעד אביזרים, בעוד היבואנים הגדולים פטורים מתשלום כלשהו בעבור המכולות אותן הם מזמינים. בנוסף, משבר הקורונה, אשר פגע בעיקר בעצמאים ובעלי העסקים הקטנים, טרף מחדש את הקלפים והביא את ענף האופנה למצב הרסני ועל סף קריסה".
המאבק שהובילו להב והתנועה לעידוד האופנה בישראל כלל בין היתר סדרת פגישות בין נשיא להב, עו"ד רועי כהן, ונציגי משרדי הכלכלה והאוצר, דיון נוסף בשדולה לעידוד תוצרת הארץ וסיור שנערך עם יו"ר השדולה, אוסנת מארק, בחנויות אופנה בדרום תל אביב.
עו"ד כהן אמר בתגובה: "בכסף קטן אפשר לעשות שינוי גדול. זו הדרך הנכונה לסייע באופן אמיתי לענף האופנה בישראל".
דני אלחרר ואילן דיין, מהתנועה לעידוד האופנה בישראל, מסרו בתגובה כי "לא יכול להיות שיהיה פה יתרון ליצרנים ממדינות המזרח על פני יצרנים ישראליים המעסיקים עובדים. הורדת מכסי ההגנה על אביזרי אופנה תאפשר לנו תחרות הוגנת, להוריד מחירים, להגדיל את הייצור ולספק מקומות פרנסה".