התנפלות על הקניונים? לא בדיוק. למרות תורים בכניסה וניהול שנראה מבולגן, מנתונים שהגיעו לידי ynet עולה כי בשלושת קניוני עזריאלי שנפתחו במסגרת פיילוט הקניונים, ביקרו בשעות השיא 7,000 איש בו זמנית, כשהגבול העליון המותר להם לפי מ"ר הוא 22 אלף איש והקבוצה הגבילה עצמה ל-20 אלף בסך הכל. השטח הכולל של שלושת הקניונים - איילון, חיפה וירושלים - מגיע ל-150 אלף מ"ר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מספר הקונים הגדול ביותר היה באיילון. בשעה 13:00 מספר הקונים שם עמד על 3,104 איש שביקרו בקניון בו זמנית, כשהמקסימום לפי הפיילוט הוא 7,143 איש לקניון זה, לפי שטחו. ב-8:00 ביקרו בו 1,376 קונים בו זמנית, ב-10:00 2,930 קונים בו זמנית וב-14:00 2,548 קונים.
4 צפייה בגלריה
קניון אילון ברמת גן פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
קניון אילון ברמת גן פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
קניון איילון
(צילום: טל שחר)
בקניון חיפה ניתן להכניס 6,000 קונים בו זמנית. המספרים בשטח בקניון נמוכים בהרבה. ב-9:00 היו בו 1,604 קונים בו זמנית ובשעת השיא בקניון זה, 11:00, שהו בו יחד 1,881 קונים בלבד.
במלחה ירושלים הותר להכניס 7,571 קונים בו זמנית. ב-8:00 היו בו 528 קונים וב-15:00 592 קונים בו זמנית. השיא היה ב-12:00, אז ביקרו בו בו זמנית 3,016 קונים.
ומה קורה במוצ"ש? נכון ל-20:00, שהו במלחה ירושלים 2,883 קונים, באיילון 2,337 קונים ובעזריאלי חיפה 1,014 קונים. שוב: רחוק מהמקסימום.
4 צפייה בגלריה
קניון מלחה בירושלים פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
קניון מלחה בירושלים פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
תורים בקניון מלחה
(צילום: עמית שאבי)

במשרד הבריאות חושבים שהקניונים לא מנעו מספיק התקהלויות

הקניונים שנבחרו להשתתף בפיילוט שיבחן האם כדאי להתיר פתיחה מחודשת של המסחר, נבחרו בהגרלה. מדובר ב-15 קניונים: קניון איילון, קניון מלחה בירושלים, קניון עזריאלי חיפה, קניון עופר באר שבע, הקניון הגדול בפתח תקווה, הקיריון בקריית ביאליק, ביג פאשן בית שמש, סנטר 1 ירושלים, קניון ערד, קניון אם הדרך, קניון שבעת הכוכבים בהרצליה, קניון שרונים בהוד השרון, לב המפרץ בחיפה, ארנה נהריה וקניון מבנה בנוף הגליל.
הקבינט חילק את הקניונים כך ששלושה מהם ממוקמים במרכז, שלושה בצפון ושלושה בירושלים והדרום. בין היתר נקבע כי יש למנות סדרנים שיעירו לאנשים שלא חובשים מסכה, ניהול רישום ממוחשב לצרכי ויסות, מניעת התקהלויות בתורים בכניסה לקניון ובסמוך לחנויות ותפוסה מותרת בחנויות ביחס של אדם אחד לשבעה מ"ר. רוב החנויות בקניונים נפתחו למעט יוצאי דופן כמו חנויות זארה. לפי משרד הבריאות, הקניונים לא מנעו מספיק התקהלויות.
הקניונים בישראל הם מהמבנים המנוטרים ביותר בישראל, כשמספר הקונים בהם מנוטר בכל עת, מהשהייה בחניון ועד דלת הכניסה. הקונים שהו בקניוני עזריאלי כשעה וחצי אתמול, כשרוב הזמן היה המתנה בתור בחוץ. בדרך כלל צרכנים שוהים בקניון בממוצע שעה ו-40 דקות. אחרי הסגר הראשון הממוצע ירד ל-40 דקות, כי אנשים היו תכליתיים וגם משום שמתחמי ההסעדה לא פעלו.
4 צפייה בגלריה
גרנד קניון בבאר שבע פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
גרנד קניון בבאר שבע פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
גראנד קניון באר שבע
(צילום: הרצל יוסף)

"נוצר בלגן והתקהלויות מטורפות כי לא פתחו את כל הקניונים"

"אם היו פותחים את כל הקניונים - לא הייתה צפיפות, הוכחנו שאנחנו יודעים לשמור על תורים, מרווחים והיגיינה ומספר הקונים היה מתפזר בין הקניונים", אומר חיים כצמן, בעל השליטה ומנכ"ל גזית גלוב, שמפעילה קבוצת קניונים, וכרגע פתחה מרכזים פתוחים בלבד. קניוניה הסגורים נשארו סגורים ולא השתתפו בפיילוט.
"יש פה התנהלות שגויה של משרד הבריאות ועל כן נוצר בלגן אחד גדול והתקהלויות מטורפות במעט הקניונים שנפתחו וברור שכך, כי הכל נעשה בחיפזון. עוד לא שמעתי על החלטות שמתקבלות בהגרלה.
4 צפייה בגלריה
חיים כצמן
חיים כצמן
"אנחנו יודעים איך לפתוח קניונים ולווסת את הנפח. יש לנו קניונים בפינלנד ובנורבגיה שפתוחים כל התקופה". חיים כצמן
(צילום: יח"צ)
"אנשי משרד הבריאות עושים טעות אחר טעות. בדרך שבה הם מבקשים לפתוח את העסקים הם מכבידים על העסקים והציבור. הצטופפות אדירה בחוץ וחנות של מאות מטרים עם 10 קונים בלבד, כשבסופר הסמוך נכנסים צרכנים ללא מגבלה.
"בעצם משרד הבריאות רוקן את הפיילוט מתוכן. מכוונות טובות, אין קשר בין מה שתוכנן בעזרת אפידמיולוגים על-ידנו לבין מה שקרה בפועל. קניון שקיבל הודעה ב-1:00 לא יכול להתכונן כראוי לפיילוט כזה, לכן נוצרו תורים והתקהלויות. בבחירה ב-15 קניונים בלבד, הם גם יצרו אפליה נוראית בין בעלי נכסים קטנים לבעלי קבוצות גדולות, שחלקן קיבלו פרס על זה שפתחו בניגוד להנחיות. מאות ואלפים של בעלי עסקים רואים איך פתחו חלק מהעסקים ואת שלהם לא. זה לא בכוונה, זה מתוך רצון לשחרר לחץ אבל זה נעשה בצורה לא ראויה וחסרת הגינות מול בעלי עסקים אחרים.
"אנחנו יודעים איך לפתוח קניונים, לווסת את הנפח. יש לנו קניונים בפינלנד ובנורבגיה שפתוחים כל התקופה, ואין שם הנחיות כמו פה לשמור על 10 אנשים בחנות למשל. אנחנו יודעים איך לייצר מצב שקניון הוא לא מקור להידבקות בניהול נכון, בשמירת מרחק ובניטור מספר קונים לפי שטח החנות, ושם מספר הנדבקים לנפש הוא רבע מהמספר במדינת ישראל".