רשת ביטחון כלכלית לעשרות אלפי סטודנטים שנפגעו כלכלית ממשבר הקורונה, בהיקף של 800 מיליון שקל, גובשה היום על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר האוצר ישראל כץ, השר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין, יו"ר ות"ת פרופ' יפה זילברשץ ויו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, שלומי יחיאב.
התוכנית מורכבת משלושה רכיבי סיוע עיקריים: הרחבת מערך המלגות לסטודנטים, קידום תעסוקת צעירים והפחתה חד פעמית בתשלום דמי אבטחה למוסדות האקדמיים. צעדים אלו נועדו לסייע לציבור הסטודנטים שנפגעו כלכלית לצלוח את המשבר ולהימנע מנשירה מלימודיהם האקדמיים.
תוכנית זו, שעלותה 800 מיליון שקל כאמור, מתווספת לתמיכה השוטפת בסטודנטים הניתנת מטעם המדינה, שהיקפה מעל לחצי מיליארד שקל בשנה. החלק הארי של המימון (300 מיליון שקל) יגיע מתקציב הקורונה של משרד החינוך, 190 מיליון שקל מתקציב המערכת להשכלה גבוהה ו-145 מיליון שקל מתקציב הקורונה לעידוד תעסוקה.
1 צפייה בגלריה
הפגנת הסטודנטים
הפגנת הסטודנטים
הפגנת הסטודנטים
(צילום: מוטי קמחי )

עיקרי התוכנית

הרחבת מערך המלגות לסטודנטים ומתן סיוע נוסף לעשרות אלפי סטודנטים במסגרת קרן הסיוע: מלגות אלה מחולקות על בסיס קריטריונים סוציו-אקונומיים. יודגש כי הרחבת קרן הסיוע תכלול בין היתר מלגות לסטודנטים הלומדים במוסדות הלא מתוקצבים ובמכללות הטכנולוגיות, ולראשונה גם סטודנטים מהמכללות לחינוך. כמו כן, קוצרו לוחות הזמנים של המלגות כך שהזכאים להן יקבלו הודעה על כך כבר בחודש ינואר הקרוב.
הקמת כוח משימה לאומי של סטודנטים, בהובלה של רשות הצעירים במשרד לשוויון חברתי והתאחדות הסטודנטים הארצית - מערך ייעודי שבמסגרתו יזכו עשרות אלפי סטודנטים למלגת סיוע כלכלי בעבור פעילות חברתית בתחומים מגוונים בקהילה ביניהם התנדבות עם אזרחים ותיקים וניצולי שואה וסיוע למגזרים שנפגעו במהלך המשבר.
העדפת העסקת סטודנטים ע"י הרשויות המקומיות בצהרוני משרד החינוך - מתן עדיפות להעסקת סטודנטים בכלל מקצועות הלימוד במסגרת קול קורא של משרד החינוך לתגבור כוח האדם בצהרונים לכיתות א-ב. הקול הקורא המצוין מאפשר פוטנציאל תעסוקה לאלפי סטודנטים.
הרחבת מערכי הסיוע של המוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים עבור הסטודנטים בעקבות משבר הקורונה - המוסדות ירחיבו את מערכי הסיוע לסטודנטים הלומדים במוסד.
פעולות לקידום תעסוקת צעירים - קידום מגוון פעולות ותוכניות לקידום תעסוקת צעירים, בדגש על קבוצות אוכלוסייה בעלות שיעור השתתפות נמוך. תוכניות אלה יבוצעו על ידי זרוע העבודה במשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים בשיתוף עם התאחדות הסטודנטים.
הרחבת תוכנית ההתמחויות - הרחבת שיתוף הפעולה המוצלח של מל"ג, התאחדות הסטודנטים הארצית ות"ת, קרן אדמונד דה רוטשילד ועמותת "אלומה" להרחבת תוכנית התמחויות המאפשרת לסטודנטים בשנה האחרונה ללימודיהם לרכוש ניסיון מקצועי בעבודה בתחום לימודיהם תוך הכרה בנקודות זכות במקביל. יצוין כי במסגרת זאת, הקרן תגדיל את השתתפותה התקציבית בתוכנית.
הפחתה חד פעמית בתשלום דמי אבטחה במוסדות האקדמיים המתוקצבים: במסגרת זאת, המוסדות האקדמיים המתוקצבים הסכימו לבצע השנה הפחתה רוחבית של 50% בתשלום דמי האבטחה למוסד. יצוין כי כלל הסטודנטים במוסדות המתוקצבים יוכלו ליהנות מהטבה זו שתפחית את תשלומיהם בשנת הלימודים תשפ"א.