1 צפייה בגלריה
שמעון יהודה חיות סיימון לבייב
שמעון יהודה חיות סיימון לבייב
שמעון יהודה חיות
(צילום: EPA)

נגיף הקורונה הביא עמו שינויים רבים בארץ ובעולם, באופן שהשפיע כמעט על כל תחום בחיינו. גם חייהם של אלפי אסירים השתנו מהקצה אל הקצה. שירות בתי הסוהר סגר את שעריו בפני עובדי חינוך, עובדים סוציאליים, עורכי דין – ואפילו בפני האסירים והסוהרים עצמם.
כפועל יוצא מההתמודדות של שירות בתי הסוהר עם הנגיף, חופשות מבית המאסר בוטלו, התייחדויות אסירים עם נשותיהם הוקפאו, ומסגרות הטיפול, החינוך והתעסוקה עצרו מלכת.
כל זאת במטרה אחת: למנוע מנגיף הקורונה להיכנס אל כותלי בתי הסוהר, ולהרחיב עד כמה שאפשר את שטחי המחייה של האסירים, על מנת למנוע התפשטות נרחבת של המחלה.
אחד הכלים שבהם השתמש שירות בתי הסוהר לצורך הרחבת שטחי המחייה של האסירים, כחלק ממלחמתו בנגיף הקורונה, היו תקנות שעת החירום (חופשה מיוחדת לאסירים) (נגיף הקורונה החדש), התש"ף - 2020.
על פי הנחיות אלה, אסיר שהוא אזרח או תושב ישראל, ומרצה מאסר למשך פחות מארבע שנים, על עבירות שאינן עבירות מין או אלימות חמורות, ונשאר עד מועד שחרורו המנהלי לכל היותר 30 ימים - יוכל לזכות בחופשה מיוחדת, בתנאים מגבילים שיקבעו על ידי שב"ס ומשטרת ישראל. לאחר חופשה זאת ישוחרר האסיר ממאסר ויהפוך לאזרח מן המניין.
שחרור אסירים לחופשה מיוחדת אינו מותנה בתקן הכליאה בו מצוי שירות בתי הסוהר - ויכול אף להתקבל לאחר שהאסיר ריצה שני שלישים מנהליים מעונש מאסרו, בהנחה שוועדת השחרורים הורתה על שחרורו המוקדם ממאסר.

עמד בתנאים

לאחרונה עלה לכותרות עניינו של האסיר שמעון יהודה חיות (הידוע גם כ"סיימון לבייב"), אשר יוצג על ידי משרדנו וכונה בתקשורת העולמית "נוכל הטינדר". חיות הורשע בביצוע עבירות מרמה שונות והוסגר לישראל מיוון לאחר שיצא את הארץ באמצעות דרכון מזויף.
בשל בריחתו מרשויות אכיפת החוק הישראליות, שירות בתי הסוהר החליט לאחר ההסגרה להגדירו כאסיר בעל סיכון גבוה לבריחה. משמעות הגדרה זו היא קרדינלית: אסירים בעלי סיכון גבוה לבריחה מנועים מלהסתובב בבית הסוהר כאוות נפשם, נאסר עליהם לצאת לחופשות, וכל תנועה שלהם בתוך בית הסוהר ומחוצה לו – מבוקרת ומפוקחת.


ואולם, חוק זה חוק. כאשר עניינו הגיע לפתח משרדנו ובחנו לעומק את המצב המשפטי – מצאנו כי שמעון יהודה חיות עומד בתנאים שנקבעו בתקנות שעת החירום וניתן לבקש משב"ס להורות על שחרורו לחופשה מיוחדת.
אלא שבשירות בתי הסוהר ובפרקליטות מחוז מרכז סברו אחרת. הם טענו שמדובר באסיר בעל נטיות "ברחניות" שלא ניתן לתת בו אמון, ושחרורו לחופשה מיוחדת תסכן את שלום הציבור. עמדה זו נדחתה לבסוף, ועתירת אסיר שהגיש משרדנו אל בית המשפט המחוזי בלוד התקבלה במלואה.
השופט חגי טרסי סבר שהשיקולים שצריכים להישקל בעת בחינת יציאתו של אסיר לחופשה מיוחדת שונה מאלו הצריכים להישקל בעת בחינת שילובו של אסיר בסבב "רגיל" של חופשות, וממילא אין האסיר נדרש בסוף החופשה לחוזר אל בית המאסר - כך שלא ברור ממה החשש שיברח.
זוהי תוצאה צודקת שהולמת את המצב המשפטי הקיים, כמו גם את נתוניו האישיים של האסיר.

  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • עו"ד רותם טובול ממשרד עורכי דין רותם טובול ייצגה את שמעון יהודה חיות עם עו"ד קובי אביטבול
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין