מגפת הקורונה פסחה על עשירי העולם, שהצליחו להרחיב את הונם בתקופה זו לשיא של 10.2 טריליון דולר. כך גילה דו"ח חדש שפרסם הבנק השוויצרי UBS. לפי הדו"ח, בשיא הגל הראשון של המשבר, בין אפריל ליולי, הונם של המיליארדרים עלה ביותר מרבע (27.5%), וזאת בעוד שמיליוני אנשים ברחבי העולם איבדו את מקום עבודתם או התקשו לגמור את החודש.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי הבדיקה, המיליארדרים הרוויחו בעיקר מהימורים בעד ההתאוששות של שוקי המניות, שצנחו לשפל לאחר התפשטות הקורונה במרץ. מ-UBS נמסר כי הונם המצרפי של המיליארדרים טיפס השנה לשיא חדש, לאחר שבסוף 2017 עמד על 8.9 טריליון דולר. גם מספר המיליארדרים עלה לשיא של 2,189, מ-2,158 ב-2017.
1 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס
ג'ף בזוס
האדם העשיר בעולם: ג'ף בזוס, עם הון של 189 מיליארד דולר (74 מיליארד נוספו מאז תחילת השנה)
(צילום: AP)
"מצבם של המיליארדרים היה טוב ביותר במהלך משבר הקורונה. לא רק שהם שרדו את הירידות, הם גם הצליחו להרוויח מהעליות לאחר ששוק המניות התאושש", הגיב ג'וזף סטדלר מ-UBS. לדבריו, עשירי העולם הצליחו להרוויח מהמשבר כי הייתה להם את היכולת לרכוש יותר מניות של חברות כששוקי ההון ברחבי העולם צנחו. מאז הם התאוששו ומחקו את מרבית ההפסדים. יתרה מכך, המניות של חברות טכנולוגיה - שמיליארדרים רבים מחזיקים בהן - עלו בחדות. עוד הוסיף סטדלר, כי למיליארדרים יש "תיאבון משמעותי לנקיטת סיכונים", והיה להם הביטחון להמר על חלק מההון האישי שלהם.
עם זאת, סטדלר מודה כי ההצלחה הזו בתקופה שבה רבים ברחבי העולם נמצאים בקשיים עלולה לייצר זעם ציבורי ופוליטי נגדם. "האם יש סיכון שהחברה תתקומם נגדם? כן", אמר. "האם הם מודעים לכך? כן". לדבריו, 209 מיליארדרים התחייבו לתרום 7.2 מיליארד דולר בין מרץ ויוני. "הם הגיבו במהירות... סיפקו מענקים לא מוגבלים שאיפשרו לארגונים להחליט כיצד להשתמש בהון".
הדו"ח של UBS לא כלל רשימה של האנשים העשירים בעולם, אך לפי מדד המיליארדרים של בלומברג, האדם העשיר בעולם נותר מייסד אמזון ג'ף בזוס. הונו של בזוס עומד על 189 מיליארד דולר לאחר שעלה ב-74 מיליארד דולר מאז תחילת השנה, הודות לזינוק במחיר המניה של אמזון על רקע העלייה בהזמנות לנוכח הסגר. האדם שהרוויח השנה הכי הרבה הוא אלון מאסק, שהונו התרחב ב-76 מיליארד דולר ועומד כעת על 103 מיליארד דולר.