קונים שרכשו דירה עלולים לגלות שלא יקבלו אותה עם מרפסת בגלל המטרו. זה החשש שעולה מעתירה מינהלית שהגישה באחרונה חברת הנדל"ן ינוב לבית המשפט המחוזי מרכז בעניין פרויקט מגורים שהיא בונה בכפר סבא. העתירה, שהגיעה ל"ממון" ו-ynet, הוגשה באמצעות עוה"ד ברק קינן ואור בטט ממשרד עוה"ד מ. פירון ושות' נגד נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), החברה הממשלתית שאחראית על קידום פרויקט המטרו, וכן נגד הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) במשרד הפנים והוועדה המקומית לתכנון ובנייה כפר סבא.
לפי העתירה, מבקשת נת"ע לצמצם את רוחב מרפסות השמש המתוכננות בחלק החזיתי של הפרויקט למ"ר אחד בלבד, משום שהוא גובל בתוואי קו M1-N (צפון) של קו המטרו המתוכנן. לטענתה, מרפסות גדולות יותר עלולות לפגוע בקירוי התחנה העתידית. על פי העתירה, בגלל הצמצום הזה לא יהיה אפשר לבנות אותן כלל. מבדיקת גורמי מקצוע מטעמה של העותרת עולה כי המרפסות אינן מהוות פגיעה בתוכנית ולכן טענה בעתירה כי אין מניעה לאשר את הקמתן. בחברה מעריכים את הנזק ביותר ממיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
הדמיית הפרויקט בכפר סבא. הדרישה: להקטין את המרפסות בחזית
הדמיית הפרויקט בכפר סבא. הדרישה: להקטין את המרפסות בחזית
הדמיית הפרויקט בכפר סבא. הדרישה: להקטין את המרפסות בחזית
(הדמיה: N-trace)
רשת המטרו, שצפויה לכלול שלושה קווים, תשתרע לאורך 150 ק"מ ב-24 ערים בשטח כולל של כ-9,000 דונם. קו המטרו M1 ישתרע לאורך 85 ק"מ ב-13 רשויות מקומיות, החל מלוד ורחובות בדרום, ועד להרצליה, רעננה וכפר סבא בצפון. חוק המטרו, שנכלל בתזכיר חוק ההסדרים, מסכם עבודה בת כמה שנים - שבוצעה ברובה מחוץ לעיני האזרחים. לפי סעיף 78 לחוק התכנון והבנייה, לצורך קבלת היתר בנייה בתחום תוכנית המטרו, מתפרסמת הודעה ונקבעים תנאים ומגבלות במטרה להבטיח את יישום התוכנית בהתאם לרשות המקומית ולפרויקט.

הפרשה החלה ב-2017

העתירה מגוללת את הפרשה שהחלה ב-2017, אז התקשרה ינוב בעסקת קומבינציה עם בעלי זכויות ברחוב ויצמן 55 בכפר סבא לשם בניית פרויקט מגורים ומסחר. לאחר מכן הגישה בקשה להיתר שאושרה בתנאים. באפריל 2019 פרסמה הות"ל הודעה בדבר הכנת תוכנית למטרו, ובדצמבר באותה השנה הודיעה נת"ע לות"ל כי לאור העובדה שהמקרקעין נמצאים בצמוד לתחנת המטרו העתידית - ינוב נדרשת לתקן את הבקשה להיתר.
התנאי החדש להיתר דרש מהחברה לצמצם את מרתפי החניה משום שקיר המרתף היה מרוחק שני מטרים בלבד מקיר התחנה המתוכננת. בחברה נעתרו לבקשה, הבקשה תוקנה ובפברואר האחרון הונפק ההיתר, המאפשר בנייה של מיזם מגורים בן שש קומות עם 14 דירות שכוללות מרפסות שמש (חלקן ממוקמות בחזית הפונה לתוואי קו המטרו), קומת קרקע מסחרית וגלריה ושני מרתפי חניה. בשלב הזה הבניין הקיים נהרס, החפירות להקמת מרתפי החניה החלו וחלק מהדירות נמכרו.
עוד מתארת העתירה בתחילת מרץ ביקשה הות"ל מהוועדה המקומית לבטל את ההיתר בטענה שאינו חוקי כי לא בוצע תיאום בין ינוב לנת"ע, וזמן קצר לאחר מכן הוצא צו הפסקת עבודה לפרויקט באמצע העבודות. באפריל בוטל ההיתר ובמקומו שוב הונפק היתר מתוקן – שהפעם דורש את הקטנת המרפסות החזיתיות. באותו החודש שלחה ינוב מכתב בבקשה לבטל את הדרישה, ובאוגוסט האחרון נענתה כי לא ניתן לאשר שינוי תכנוני. בעקבות זאת הגישה את העתירה.
2 צפייה בגלריה
עו"ד ברק קינן
עו"ד ברק קינן
עו"ד ברק קינן
(צילום: סטודיו תומאס)
בעתירה נטען כי "טרם הנפקת היתר הבנייה, ינוב תיאמה את הקמת הפרויקט עם גורמי המקצוע אצל נת"ע והות"ל, וקיבלה את אישורם לפרויקט... לכן, חזרת חברת נת"ע מהחלטה עליה הסתמכה ינוב אינה סבירה ואינה מידתית. בנוסף גם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה כפר סבא אישרה את הקמת המרפסות והנפיקה היתר בנייה, אולם לאחר מכן החליטה לחזור בה מהחלטתה... המרפסות שתוכננו במסגרת היתר הבנייה המקורי הן מעל משטח התוכנית, ובכלל זה מעל תחנת הרכבת הסמוכה לפרויקט אשר מקדמת נת"ע".
ינוב הדגישה כי מדובר בעתירה דחופה, שכן בימים אלה הפרויקט נמצא בשלבים הראשונים של עבודות הבנייה, ולכן ההחלטה על בניית המרפסות נדרשת להתקבל בטרם התחלת שלב בניית הדירות. בעתירה הציעה לבית המשפט למנות מומחה מטעמו שיחווה את דעתו באם הרחבה במטר אחד של המרפסות עשויה לגרום לפגיעה בתחנה העתידית. לטענתה, "לא נגרמת לתחנת המטרו כל פגיעה מהמרפסות כי קיים מרחק רב בין הפרויקט לתחנה, ולכן מוטב היה כי חברת נת"ע הייתה מגלה גמישות בהחלטתה ומבצעת בדיקה מקצועית ומעמיקה של היתר הבנייה, כפי שמצופה מרשות ציבורית ומאפשרת להקים את המרפסות".
מנת"ע נמסר: "נת"ע אינה מנהלת דיון בעתירות מינהליות, ואינה משיבה עליהן באמצעות התקשורת".
מהות"ל נמסר: "העתירה טרם התקבלה וטענות העותרת יקבלו התייחסות בבית המשפט".
מהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בכפר סבא נמסר: "העתירה תיענה, כמקובל, בבית המשפט ולא על גבי דפי התקשורת".