במקום מטוסים - קרוואנים: שנה וחצי אחרי סגירת שדה דב, הוקמה בשבועות האחרונים שכונת קרוואנים בחניון נמל התעופה הנטוש בצפון תל אביב, שפונה לטובת הקמת שכונת ענק חדשה למגורים. הצטרפנו לאחד מדיירי הקרוואנים, שהראה לנו את שגרת חייו בצל הקורונה סמוך לאחת השכונות היוקרתיות של העיר. דיירי הבניינים שמסביב דורשים את התערבות העירייה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בחודשים האחרונים סללה עיריית תל אביב שבילים בשטח מסלולי ההמראות והנחיתות בשדה דב כדי לאפשר גישה נוחה לתושבי האזור מבתיהם ישירות לחוף הים. אולם במקביל, בחניון שננטש החלו להיאסף קרוואנים, משאיות ואוטובוסים למגורים, מתחת לאפה של העירייה. ככל שעברו הימים, התפתחה בחניון הנטוש אחוות דיירים, חלקם נמצאים במקום במשך כל שעות היום ואחרים חוזרים בערב אחרי סיום העבודה.
3 צפייה בגלריה
שכונת קרוואנים בשדה דב
שכונת קרוואנים בשדה דב
"שכונת" קרוואנים בשדה דב
(צילום: ירון שרון)
הדיירים, בשנות ה-30 עד ה-60 לחייהם, החליטו לבחור בבית על גלגלים מסיבות מגוונות, חלקם ממניעים אידיאולוגים ואחרים אומרים שמדובר בנסיבות חיים שלקחו אותם לבחירה הלא שגרתית. את הבוקר הם פותחים עם קפה על פינג'ן, שקשוקה, דיבורים על החיים, ואז כל אחד ממשיך לעיסוקיו עד שייפגשו שוב בשעות הערב.
יורי נגרי (37) עלה לישראל מברזיל לפני 18 שנה, ובמהלך השנים גר בדירות שכורות בתל אביב. לפני כמה חודשים שב ארצה מביקור בברזיל, שם ממתינה לו בת זוגו שאמורה להצטרף אליו, אך בשל סגירת השמיים היא תקועה שם והוא כאן. את הבידוד לאחר הנחיתה עשה בקרוואן בחוף הצוק, ואחרי שסולק משם על ידי העירייה, הצטרף עם בעלי קרוואנים אחרים ל"שכונה" בחניון של שדה דב.
3 צפייה בגלריה
יורי בשכונת הקרוואנים בשדה דב
יורי בשכונת הקרוואנים בשדה דב
נגרי בקרוואן בשדה דב. "אנחנו לא מפריעים לאף אחד"
(צילום: ירון שרון)
"ברגע שפינו אותנו מחוף הצוק הגענו לכאן כי זה היה הכי קרוב", מספר נגרי, כשבידו האחת כוס קפה ובידו השנייה סיגריה, בשעות המוקדמות של הבוקר. "בן דוד שלי חנה עם הקרוואן שלו כאן ואמר לי להחנות לידו ומאז אני כאן, אני זורם. כשבת זוגי תבוא לארץ נשכור דירה ביחד ואת הקרוואן נשמור כשנרצה לטייל בטבע".
נגרי נמצא במשך רוב שעות היום בקרוואן, ויוצא לסירוגין להתפרנס כשליח של וולט. "אני בא והולך הרבה. עובד קצת, עושה משלוחים באופניים, נוסע לבקר משפחה, מטייל במדבר או לאילת. החיים שלי די מעניינים".
3 צפייה בגלריה
יורי בשכונת הקרוואנים בשדה דב
יורי בשכונת הקרוואנים בשדה דב
נגרי והקרוואן. "אפשר ללמוד מסגנון החיים שלנו דבר אחד או שניים"
(צילום: ירון שרון)

השכנים: "חשש מבעיה סניטרית כי אין פיקוח"

כמה מתושבי שכונת כוכב הצפון הסמוכה פנו לעירייה בטענה שהדבר מפריע להם, אולם נגרי אומר שעד כה נתקל בעיקר בהתעניינות ובקבלת פנים חמה. "התחושה שלי היא שהשכנים מתעניינים בנו ומאוד נחמדים. אנחנו לא מפריעים לאף אחד. דווקא עכשיו, בתקופת הקורונה, אפשר ללמוד מסגנון החיים שלנו דבר אחד או שניים. כשלחוץ לי בלב אני לוקח חופש, מניע את הבית ונוסע למדבר כדי להחזיר כוחות חדשים. אני ממליץ לכולם - אוהל קטן, מים ופינג'ן. יותר מזה לא צריך כלום".
גבי שמעיה, פעיל חברתי בשכונת כוכב הצפון, מדגיש כי לו ולתושבי השכונה אין בעיה אישית עם דיירי הקרוואנים, אלא עם התעלמות העירייה שאינה מתערבת או נוקטת עמדה. "יש חשש אמיתי שהמגורים בחניון יובילו לבעיה סניטרית אזורית, כי זה הפך למקום מגורים נוסף שאין עליו שום פיקוח", הוא אומר.
לדבריו, "אנשים גרים פה בלי לשלם ארנונה וללא תשתית שמאפשרת מגורים כמו מים, חשמל או ביוב. אם העירייה מאשרת את זה, שתגבה כסף ותספק שירותים כמו בחניוני קמפינג. בסוף נגיע למצב שלא נוכל להתמודד איתו". שמעיה מוסיף כי מספר תושבים הביעו בפניו חשש להסתובב באזור בשעות הלילה, שכן לא ברור מיהם הדיירים החדשים ומה הרקע שלהם.
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה כי "החניון היה בבעלות ובניהול רשות מקרקעי ישראל ורשות הפיתוח. לאחר אישור תב"ע (תוכנית בניין עיר) שדה דב, על פי טבלת ההקצאות שאושרה לאחרונה, הקרקע שייכת לבעלים פרטיים ובחלקה למדינה. לפיכך לעיריית תל אביב-יפו אין כעת יכולת לבצע כל פעילות בשטח המדובר. בעקבות פניות התושבים, העירייה נמצאת בעיצומו של הליך סטטוטורי להוצאת צו ארעי זמני לגינה או לחניון ציבורי, מה שיאפשר ביצוע אכיפה בשטח".