הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים, בראשות עו"ד עמיר שקד, החליטה השבוע לאשר את תוכנית מתחם "פזגז" בעיר, הכוללת הקמת מגדל בן 30 קומות שישלב 250 יחידות דיור להשכרה. זאת כשנה לאחר שהתוכנית אושרה להפקדה. מדובר במודל חדש יחסית בבירה של עירוב שימושים, במסגרתו דירות המגורים ימוקמו בקומות העליונות של המגדל ואילו שטחי התעסוקה והמסחר ימוקמו בקומות התחתונות.
התוכנית, שקודמה על ידי חברת מרומי כנען בע"מ וחברת סברגית אחזקות, משתרעת על שטח של כ-3 דונם וממוקמת במתחם הרחובות המלך ג'ורג', רחוב הלל ורחוב מבוא התמיד. המתחם צמוד לקו הכחול המאושר של הרכבת הקלה (רק"ל), והתוכנית תואמת את מדיניות הוועדה המחוזית לבינוי אינטנסיבי לאורך קווי הרק"ל. כיום המתחם מאופיין כ"חצר אחורית" שאינה מפותחת ומשמשת בעיקר לחניה, וקיים בו מבנה משרדים אשר שימש בעבר את חברת פזגז ומיועד להריסה.
1 צפייה בגלריה
מתחם פזגז ירושלים
מתחם פזגז ירושלים
מתחם פזגז בירושלים
(הדמיה: פיי-קוב-פריד אדריכלים)
במסגרת התוכנית, שנערכה על ידי אדריכל איאן באדר ממשרד פיי-קוב-פריד אדריכלים, המגדל המתוכנן יוקם בצורת משושה ויכלול כ-8,000 מ"ר לתעסוקה ומסחר ו-1,800 מ"ר עבור שימושים ציבוריים לגני ילדים, טיפת חלב, ספרייה לנוער ושימושי קהילה ותרבות אחרים. בנוסף, הוא מתוכנן כך שיקושר לבית הספר לאדריכלות בצלאל ולמתחם בתי הספר לאמנות, לגן העצמאות ולרחוב הלל.
בהתאם למדיניות הוועדה המחוזית לעידוד מימוש התוכניות לאורך צירי הרכבת הקלה, נקבעה פקיעת תוקף לתוכנית בתום 5 שנים ממועד אישורה, כלומר אם היזם לא יוציא היתר בנייה בתוך 5 שנים - התוכנית תבוטל. באשר לטענות על עומס תחבורתי, ציינה הוועדה בהחלטתה כי "התוכנית ממוקמת באזור המע"ר (מרכז עירוני ראשי), בצמוד לקו הירוק המאושר של הרק"ל, ובמרחק של כ-350 מטר מתחנת הרק"ל הקיימת ברחוב יפו. בהתאם לכך, התוכנית משורתת באופן מיטבי על ידי התחבורה הציבורית, ותקן החניה שלה עומד על הצד הנמוך".
מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי, מסרה: "התוכנית תתרום באופן משמעותי להתחדשות מרכז העיר ירושלים ולמתחם עצמו. כמו כן, היא מציעה אפיק פיתוח חדשני למרקם ההיסטורי בעיר על ידי שילוב בנייה חדשה אינטנסיבית ומרובת שימושים, תוך השתלבות במרקם ההיסטורי הקיים וחידושו. כל זאת, בהסתמך על רשת ההסעה ההמונית בירושלים המחברת את מרכז העיר לשאר השכונות ומפחיתה את הצורך בהסתמכות על התחבורה הפרטית".