רגע לפני שהגיעו להבנות ביחס לקיצוץ הנדרש להבראת החברה וחתמו על הסכם קיבוצי חדש, אישרה היום (ה') ההסתדרות את סכסוך העבודה לבקשת עובדי מגה מקבוצת יינות ביתן. לטענתם, החברה מבצעת "גרירת רגליים בחתימה על הסכם קיבוצי וניהול משא ומתן בחוסר תום לב". לפיכך, 3,300 עובדי מגה יוכלו להשבית את עבודתם עוד שבועיים. 
במכתב ששלח למנכ"ל יינות ביתן מיכאל לובושיץ, טוען יו"ר ועד העובדים אייל אלי שמזה זמן רב מנהלים הצדדים משא ומתן לחתימה על הסכם קיבוצי לצורך התייעלות במגה ולאחרונה בין הצדדים התקיימו מספר פגישות משא ומתן, ואף הוכנה טיוטת הסכם קיבוצי המתבססת על ההסכמות שהושגו. "לנוכח ההתקדמות שחלה לאחרונה במשא ומתן, הסכים ועד העובדים לאפשר להנהלת החברה להתייעל, עוד בטרם החתימה על ההסכם הקיבוצי, וזאת, בין השאר, באמצעות פיטורים של עובדים זמניים והוצאת עובדים לחופשות, תוך הטלת עומס עבודה בלתי רגיל על העובדים הקיימים", נכתב.
2 צפייה בגלריה
סניף מגה בעיר
סניף מגה בעיר
סניף מגה בעיר
(צילום: רועי עידן)
אלא שלטענת אלי, אתמול - לאחר ישיבת משא ומתן שנמשכה כעשר שעות במשרדי החברה שבמהלכה הושגו הסכמות ונוסחה טיוטה סופית של ההסכם הקיבוצי - הטיוטה לא נחתמה, זאת מכיוון ההנהלה טענה שהבעלים נחום ביתן לא היה באותה עת במשרדי החברה. בעקבות כך, הוזמנה נציגות העובדים לחתום על טיוטת ההסכם הקיבוצי היום בשעה 15:00, אולם, במקום לחתום על ההסכם הקיבוצי, טוען אלי, התבקשו העובדים להכניס לטיוטת ההסכם "שינויים מרחיקי לכת, אשר מערערים את כל יסודות ההסכם ועלולים להביא לקריסת כל ההסכמות שהושגו בין הצדדים, כפי שבאו לידי ביטוי בטיוטה הסופית".
לדברי אלי, אין ספק, כי הנהלת החברה התנהלה באופן חסר אחריות, תוך ניהול משא ומתן בחוסר תום לב. במכתבו הוא כותב עוד: "הריני להודיעך, כי גרירת הרגליים מטעמכם וסירובכם לחתום על ההסכם הקיבוצי לאחר שמלוא ההסכמות שהושגו בין הצדדים הוטמעו בו, תוך התעלמות מן העובדה שהמשא ומתן בין הצדדים הסתיים, פוגעים באמון שנרקם בין הצדדים ומערערים לחלוטין את יחסי העבודה הקיבוציים בחברה".
לטענתו, ועד העובדים גילה אחריות רבה והסכים לקבל את דרישות ההנהלה בכל הנוגע להתייעלות החברה; הסכים לסייע להנהלת החברה בהבראת הקבוצה באמצעות פיטורי עובדים, צמצום כח האדם, סגירת סניפים ועוד - אך ככל שיגיע לכלל מסקנה כי המשא ומתן נוהל על ידי ההנהלה בכחש ואין בכוונתה לחתום על טיוטת ההסכם הקיבוצי כפי שסוכמה בינהם אתמול, לא יהססו לפעול בהתאם לכל הכלים החוקיים העומדים לרשותם. "ועד העובדים לא יאפשר להנהלת החברה לנקוט בצעדים חד-צדדים ולפגוע בזכויות העובדים", נכתב.
כזכור, לובושיץ התחייב בפני הבנקים להוביל תוכנית התייעלות הכוללת פיטורי עובדים, כבסיס לקבלת הלוואה של כ-150 מיליון שקל, שתאפשר את המשך קיום החברה.
מיכאל לובושיץ, מנכ"ל קבוצת יינות ביתן, מסר: "ביני לבין היו"ר וועד העובדים ישנה הסכמה אחת מובהקת והיא דאגה להצלחת החברה לרווחת 6,200 עובדי החברה. אנו נמצאים במו"מ עם הועד ועובדים יחד על מנת להגיע להסכמה על התנאים והדרך להתייעלות. אני מעריך מאוד את אלי אייל ורוצה להודות לו על השיתוף פעולה בינינו בתקופת הקורונה ובכלל החל מיומי הראשון בחברה לפני כחודשיים. רק נזכיר שקבוצת יינות ביתן כוללת בתוכה 3 רשתות: יינות ביתן, מגה בעיר ושוק מהדרין, ורק מגה היא תחת ועד ולא שאר רשתות הקבוצה".
פורסם לראשונה: 16:19, 13.05.20