כדור השלג של הקורונה ממשיך להתגלגל ולהשפיע על הצרכנים: ברשתות המזון חוששים ממחסור במוצרי מזון לפסח בשל הצפי לכך שיותר ישראלים יישארו בבית ולא יטוסו בפסח השנה.
בחברות התעופה מדברים על ירידה של עשרות אחוזים בהזמנות, כשעיקר הירידה היא בטיסות לתאילנד ולשאר המזרח הרחוק, אך כרגע גם אירופה עלולה להיות יעד לביטולים לנוכח התפרצות הקורונה באיטליה. החברות הציעו הקלות בביטולים כדי לעודד רכישת כרטיסים, אך סביר להניח שאלפים שתיכננו לטוס, יישארו בישראל.
2 צפייה בגלריה
(צילום: דורון קופרשטין)

"יווצר עודף ביקוש"

"לפסח אנחנו מזמינים סחורה מאוד מוגבלת לרשת. למשל של מצות", מסביר אחד הקמעונאים. "הזמנו כבר את כל המצות לחג. הכל. את הסחורה מזמינים לפי חישוב שלוקח בחשבון את העובדה שבכל רגע נתון בפסח, 5%-7% מהאוכלוסייה בכלל לא נמצאת במדינה, ואף אחד לא רוצה לאכול מזון שכשר לפסח, אחרי החג. נגיד ש-20% מהטסים נוסעים לתאילנד, זה אומר שיהיה לשוק המזון ביקוש של עוד 3%-4% שהוא לא יוכל להתמודד איתו, ייווצר עודף ביקוש".
אותו קמעונאי מזכיר שיש מוצרים שממילא נוצר בהם מחסור בכל חג. "שקדי מרק של אסם, אפיפיות של עלית, דגני בוקר של תלמה. הם מייצרים בכמויות מדודות כי הם יודעים שאחרי פסח אף אחד לא קונה את המוצרים האלה, אפילו לא ב-4.9 שקלים. יהיה מעניין לעקוב".
במקביל, בחלק מאתרי האינטרנט שמוכרים מזון טוענים שיש עלייה בהזמנות אונליין. ברשתות הגדולות טוענים כי "ייתכן שאנשים לא רוצים לצאת לסופר, אבל יש לנו עלייה מתמדת בהזמנות במילא, אז קשה לייחס את זה לקורונה". אייל יעקובי מנכ"ל שוקבוק, אתר למכירת פירות וירקות, מספר שהייתה באתר עלייה של 100% בהזמנות. "זה הפתיע, לכן פנינו ללקוחות ושאלנו מה קרה. הם אמרו שעברו לקנות אונליין בגלל הקורונה".
2 צפייה בגלריה
(צילום תמונה: AFP)

איפה המתנות לחג?

לא רק רשתות השיווק צריכות לחשב מחדש את הזמנות הסחורה שלהן, ובענפים אחרים החלו להזמין יותר סחורה מסין של המזרח התיכון: טורקיה. חלק מהמוצרים שהוזמנו לחג מסין לא יגיעו, לכן קמעונאים כבר נסעו לטורקיה כדי להזמין כיסאות אירוח, סירים, קופסאות אחסון מפלסטיק, מוצרי חשמל קטנים.
האם המעבר לקנייה מטורקיה יעלה מחירים לצרכנים? "המוצר הטורקי יקר ב-20% מהסיני, אבל הוא מגיע לארץ תוך 10 ימים ולא תוך 50, וההובלה הימית עולה שליש מההובלה מסין אז זה מקזז את הפער ממחיר המוצר", טוען הקמעונאי. "במוצרים כאלה יותר חשוב שתהיה סחורה בסניפים, מאשר לחשב אם הרווח הגולמי ירד ב-3%. לא נעלה את המחיר לצרכן".
מה כן התייקר? לצד מסכות, יבואני פילה אמנון קפוא מסין העלו את מחירי הקנייה לקמעונאים כך שרובם העלו מחירים לצרכנים. למשל, ביוחננוף וברמי לוי המוצר התייקר בכ-9%, מ-32.9 ל-35.9 שקל לק"ג. ברשתות חוששים גם לשלומו של הייבוא השוטף של מוצרי מזון מאיטליה (פסטות, רוטבי עגבניות, ממתקים ומוצרים נוספים), שעלול להיעצר אם הקורונה תמשיך להתפשט במדינה.