איך הפכו אוכמניות מפרי יוקרתי שנמכר בירקניות נבחרות למוצר שאפשר לקנות בכל סופר? הביקוש שעולה ושער הדולר שצלל בחודשים האחרונים פיתו יבואנים רבים להביא ארצה את הפרי הכחול-סגול שנחשב לסופר פוד בזכות היותו עתיר נוגדי חמצון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
7 צפייה בגלריה
(צילום: מירב קריסטל)

המחירים צנחו אך יש חומר הדברה מפוקפק בייבוא

הזינוק משמעותי: ב-2019 יובאו לארץ כ-90 טונות אוכמניות. ב-2020 הייבוא גדל כמעט פי שישה לכ-510 טונות. גם הייצור המקומי גדל: במהלך 2019, הוא הסתכם ב-300 טונות וב-2020 גדל לכ-400 טונות. הפרי עדיין נמצא על המדפים גם בימים אלה.
המחירים לצרכן: 29.90 שקל ל-120 גרם - המחיר הגבוה ביותר שמצאנו. 11 שקל ל-125 גרם (מבצע 2 ב-22 שקל) - המחיר הנמוך ביותר שמצאנו. כלומר בין 88 שקל ל-240 שקל לק"ג. ארצות הייבוא הן ארגנטינה וצ'ילה, והייבוא נדרש טרם הגעתו ארצה לאידוי במתיל ברומיד, חומר הדברה רעיל שמדינות רבות הוציאו משימוש ונחשב לאחד הגזים שפוגעים בשכבת האוזון.
לפי היבואנים, אין שאריות חומרי הדברה באוכמניות. בחברת ויוה מסבירים שהאידוי במתיל ברומיד זאת דרישה של משרד החקלאות ואי אפשר לייבא ארצה אוכמניות בלעדיה. החומר לא גורם לכאורה נזק לצרכנים. הוא הורג את אחד המזיקים, זבוב שפוגע באוכמניות. שמים על התוצרת 25-15 גרם מתיל ברומיד, שהורג זבוב זה ואז אורזים את התוצרת מיידית כך שהיא מגיעה ארצה ללא המזיק. זהו חומר נדיף שמשמש במילא לחיטוי הקרקע.
7 צפייה בגלריה
 המחיר הגבוה
 המחיר הגבוה
המחיר הגבוה
(צילום: מירב קריסטל)
7 צפייה בגלריה
המחיר הנמוך
המחיר הנמוך
המחיר הנמוך
(צילום: מירב קריסטל)

אין כשרות לייצור מקומי

גם עם הפרי המקומי יש בעיה: הוא אומנם נטול מתיל ברומיד, אבל הרבנות לא מאפשרת לשווק אותו ככשר, שכן בגידול מקומי יש חשש לערלה. בחברת אגרקסקו טוענים כי מדובר בגידול במצע מנותק, לכן הוא לא נחשב גידול על אדמת ארץ ישראל והדיון על כך נמשך. בינתיים, אין לו כשרות.
לפי הודעת הרבנות, אין כשרות למותגים כרמל בלוברי ולאוכמניות של גליל ים ושל מגדל ממושב אודים, משום שמדובר באוכמניות ערלה וצריך להיזהר שכן הפרי עלול להיות משווק תחת משווקי משנה.
7 צפייה בגלריה
אוכמניות של "כרמל בלוברי" מרמת הגולן
אוכמניות של "כרמל בלוברי" מרמת הגולן
אוכמניות של כרמל בלוברי מרמת הגולן
(צילום: יח"צ)
יואב שור, מנכ"ל כרמל אגרקסקו, שמשווקת את כרמל בלוברי מסביר: "אכן עדיין אין לנו כשרות רבנות, אבל הכל בתהליכים וזה יקרה. המוצר שלנו טרי יותר ממוצרי הייבוא ולא עובר שום ריסוס. זה ההבדל. איכות הפרי בישראל טובה יותר".

המחירים ירדו מאוד בזכות הייבוא

"יש אכן מחירי היצף בגלל הייבוא. אנחנו מוכרים מעל המחיר הממוצע בייבוא כי האיכות שלנו שונה, זה מוצר פרימיום. ייבוא נמכר במחיר של 8-7 שקלים מהיבואן לרשתות, אחנו מוכרים בסביבות 10-9.5 שקלים, אך אלה מוצרים שונה לגמרי".
7 צפייה בגלריה
(צילום: מירב קריסטל)

הביקוש עלה בגלל שייקים ובריאות

רוני סופר, סמנכ"ל השיווק של פטריות מרינה, אחד המשווקים של הפרי (מיובא ותוצרת הארץ), מסביר למה עלה הביקוש: "זה ענף רווחי, סקסי. כולם אוהבים פירות יער. אנשים מגיבים יפה וקונים. יש טרנד של שייקים ובפירות יער יש אנטי אוקסידנטים. יש הרבה שקיות של מוצר קפוא ועכשיו יש שפע של מוצר טרי. מגדלים ברמת הגולן גם פטל יפהפה.
"יש הרבה פירות, שלא היו סטנדרטים לשוק הישראלי, ונכנסו אליו בעוצמה רבה: אננס וקוקוס הפכו לעניין שבשגרה ומגוון גדול של ענבים שונים ותפוחים שונים. הצרכן הישראלי הוא צרכן מאוד גדול של פירות וירקות. מהגדולים בעולם. 190 ק"ג לנפש בשנה. יש מגוון פירות אדיר ואנחנו מרגישים שעוד לא מיצינו את האפשרויות".
יש פה רווחיות גדולה לרשתות?
"בפירות אחרים כן, פה לא גדולה כי אורך החיים של הפרי הזה קצרצר. ברור לך שכשמוכרים פטל ב-200 שקל לקילו זה רווחי והקהל אוהב את זה. המחיר לק"ג גבוה כי המנות קטנות. אתה לא קונה הביתה ק"ג פטל או אוכמניות, אלא קופסא קטנה".

אריזות ללא שם יבואן

הסימן העיקרי לייבוא חפוז לכאורה, הוא שעל הרבה מאוד מהאריזות של אוכמניות הייבוא, אין שם יבואן ואין אפילו כיתוב בעברית. על חלקן יש כיתוב בעברית אבל אז ארץ המוצא לא מצוינת, אלא כתוב "יבול חו"ל".
מדובר בתופעה מרגיזה אבל חוקית: מוצרים טריים, גם אם ארוזים, לא מחויבים בסימון משקל ובכתוב בעברית. ברשות להגנת הצרכן פועלים כדי לשנות את זה בחוק.
7 צפייה בגלריה
 אין כיתוב בעברית
 אין כיתוב בעברית
אין כיתוב בעברית
(צילום: מירב קריסטל)
7 צפייה בגלריה
לא מצויינת ארץ המקור
לא מצויינת ארץ המקור
לא מצויינת ארץ המקור
(צילום: מירב קריסטל)
בחברת ויוה מייבאים אוכמניות תחת המותג "ברי" מ-2012, 11 שנה אחרי שהבעלים עמוס בצר קיבל אישור ייבוא אותו ביקש כבר ב-2002. "אכן צריך שנכתוב על גבי האריזה את ארץ המוצא, בשביל הצרכן. אנחנו מייבאים מארגנטינה וצ'ילה, כשהאחרונה מוכרת 100 אלף טונות לעונה לכל העולם. היא היצואנית השנייה בעולם אחרי ארה"ב. אכן מבקשים מאיתנו לאדות את המוצר במתיל ברומיד, לפני ההגעה לארץ, כי חוששים מפגיעה בגידולים המקומיים.
"הביקוש לאוכמניות בכל העולם עלה ועולה דרסטית, בגלל סגולות הבריאות, בגלל אופנה, זה מצטלם טוב וילדים אוהבים את הפרי. עם השנים לאט ובהדרגה, אנשים בארץ החלו להכיר את הפרי. בהתחלה אלה היו עולים מברה"מ לשעבר ואנשים שטסים לחו"ל. בשנה האחרונה, בזכות שער הדולר הנמוך, יש בום גדול והמחירים אכן ירדו: אנחנו מוכרים בחצי חינם 12.90 שקל ל-125 גרם".
מה לגבי פירות יער אחרים? פטל קפוא לא נמכר יותר בארץ בשוק הכשר בגלל הסרת כשרות רבנות. פטל טרי אדום ושחור יש מעט, ועדיין רק בירקניות נבחרות ובעונה. "בהחלט יש עוד פירות יער שהישראלים יאהבו", מסביר בצר. "ייבאתי לפני חמש שנים גם דומדמניות ופטל שחור, ומשרד החקלאות עצר את זה. יש בקשות שלי לייבוא מול הפקידים שם, אבל כרגע זה לא זז".