היבואנים נגד הרבנות: הרבנות רוצה להחיל סמל כשרות אחיד חדש על מוצרי מזון החל מ-1 באוקטובר 2021 ובמקביל, טוענת כי מוצרים שנמכרים בארץ ללא כשרות רבנות, לא יכולים לשאת סמל כשרות מחו"ל ועל היבואנים לכסות אותו במדבקה, או לעבור דרך הרבנות ולקבל כשרות. זאת למרות שלעיתים קרובות מדובר בגופי כשרות בינלאומיים כמו ה-OU (Orthodox Union) והמשולש K.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לטענת יבואנים, יש שוק הולך וגדל למוצרים כשרים שאין להם אישור רבנות, כך למשל חלק מחנויות הנוחות ורשתות הפארם הגדולות, מוכרות מוצרי מזון כשרים ללא כשרות רבנות. גם כמה מהרשתות החרדיות נוהגות כך. בין היתר מדובר בגבינות שמנת, חטיפי חלבון, חטיפי בריאות ומוצרים רבים נוספים כולם כשרים - רק לא בכשרות רבנות.
4 צפייה בגלריה
 סמל הכשרות על גלידה
 סמל הכשרות על גלידה
סמל הכשרות על גלידה
(צילום: מירב קריסטל)
מוצר שאין לו כשרות רבנות הוא לדוגמא, גלידת האגן דאז, שנמכרת עם הכיתוב: "חלבי בהשגחת ה-OUD) D = חלבי מ.ק) לאוכלי חלב נוכרי". היבואנית, ג'נרל מילס, נמנעת מציון המילה "כשר" על גבי האריזה, אך לפי הרבנות - יהיה עליה למחוק לכאורה גם את הסימון OU, כדי למנוע הונאה בכשרות. בג'נרל מילס בחרו לא להגיב לכתבה.
לטענת יבואנים, הרבנות מערימה קשיים בהכשרת חלב בחו"ל ואין סיבה שלא להכיר בכשרות בינ"ל, כמו שיש תקינה בינ"ל. גורמים בגופי הכשרות מעריכים כי בעקבות מתן אישור כשרות אלטרנטיבית למסעדות, נראה שהרבנות מנסה לחזק את אחיזתה בשוק מוצרי הצריכה, בכך שהיא טוענת שלא רק השימוש במילה "כשר" הוא בלעדי לה, אלא שאסור גם להשתמש בסמלים כמו OU בטענה שגם הם מהווים הונאה בכשרות. "ככה הרבנות דואגת שכל המוצרים יעברו דרכה. חרדים ודתיים רואים בכשרויות הבינלאומיות כשרויות לגיטימיות".

חשש: יצרנים בחו"ל יסרבו להשתמש בסמל החדש

עוד טוענים יבואנים כי הרבנות מקדמת כעת את סמל הכשרות האחיד, שנראה כמו סמל מדינת ישראל, עם זוג ענפי עלי זית, כשבמרכזו המילה כשר. "תהיה לנו בעיה לבקש מיצרנים בחו"ל למכור לנו מוצרים עם הסמל הזה. כיום הכשרות מוטבעת על גבי המוצרים מראש במפעל בחו"ל והם נמכרים כך בכל העולם. אבל סמל שנראה כמו סמל מדינת ישראל - זו בעיה שיתנוסס על גבי מוצרים בינלאומיים. כבר קיבלנו סירובים". ברבנות אגב טוענים כי היבואנים יכולים להדביק מדבקה בארץ על גבי המוצר. לטענת היבואנים זה יגרום להתייקרות של מוצרים.
4 צפייה בגלריה
סימון ציון כשרות על גבי מוצר
סימון ציון כשרות על גבי מוצר
סימון ציון כשרות על גבי מוצר
לסמל החדש יהיו שש ורסיות: כשר, או כשר למהדרין: בשרי, חלבי ופרווה, בגודל אחיד. כיום על גבי המוצרים כתוב: באישור הרבנות הראשית לישראל והרבנות המקומית, כשלכל רבנות סמל משלה. לעיתים מדובר במשפט בלבד.

יותר מדי רגולציה בפרק זמן קצר מדי

איגוד לשכות המסחר פנה היום (א') למשרדי ראש הממשלה, הכלכלה והאוצר בטענה שטיוטת תקנות איסור הונאה בכשרות (תעודת הכשר) (תיקון) התש"ף-2020 לא עולות בקנה אחד עם החלטות הממשלה וקובעי המדיניות הכלכלית, במסגרתן יש לעצור את התופעה של עודף הרגולציה.
4 צפייה בגלריה
 סימון כשרות על חטיף חלבון
 סימון כשרות על חטיף חלבון
סימון כשרות על חטיף חלבון
(צילום: מירב קריסטל)
"הדרישה החדשה המוצעת על ידכם, תחייב עיצוב מחדש של התוויות, השמדת מלאי קיים והדפסה מחודשת של תוויות", נכתב.
לטענת היבואנים, לא ניתנת ארכה מספקת להיערך לשינוי, בעוד שבינואר 2020 נכנסו לתוקף תקנות אחרות לסימון תזונתי על גבי האריזות ופרק הזמן בין השינויים קצר מדי. כן הם טוענים שהסמל גדול מדי, כשהאריזות במילא צפופות בדרישות סימון.
עוד נטען במכתב, כי "בעיה נוספת העולה מטיוטת התקנות, היא הדרישה לציון שם הרב. מדובר בדרישה שאינה סבירה לחלוטין, לאור העובדה ששינויים פרסונליים ידרשו מעקב ועדכון התוויות באופן תדיר.
"בראייה מאקרו-כלכלית, הנוסח המוצע יפגע גם בציבור בכללותו, שכן יישומו יוביל לעלייה ביוקר המחייה בישראל, ויפגע בעיקר בשכבות החלשות באוכלוסייה, דבר העומד בניגוד למדיניות ממשלתית כאמור.
"הדברים מקבלים משנה חשיבות, נוכח ההתמודדות של המגזר העסקי עם מגפת הקורונה והצעדים שנוקטת הממשלה במספר רב של תחומים להקלה על המגזר העסקי. לטעמנו, יש להקפיא כל רגולציה חדשה, ובוודאי שלא להחיל רגולציה מחמירה בצורה שכזו, ללא הליך היוועצות וללא זמן היערכות סביר.
4 צפייה בגלריה
הרבנות הראשית בירושלים
הרבנות הראשית בירושלים
הרבנות הראשית בירושלים
(צילום: רועי זהורי)
"לאור האמור לעיל ומאחר שאין מדובר בשינוי הכרחי מבחינה בריאותית, נבקשכם לבחון מחדש את דרישותיכם, ובמידה ותהיו סבורים שאלו הכרחיות, נבקשכם לקיים הליך מסודר של בחינת חלופות, היוועצות ציבורית ומתן זמן היערכות כמקובל בענפים עליהם חלות דרישות אלה, ולא להחילן החל מיום 1 באוקטובר 2021 כמצוין בטיוטה".
מהרבנות נמסר בתגובה: "על פי המצב הנהוג כיום, כל יצרן מזון מציג באופן שונה את ההכשר מטעם הרבנות המקומית על גבי המוצר, באופן שעשוי להקשות על הצרכן שומר הכשרות לאתר את ציון הכשרות. בהתאם לכך, קבעה מוצעת הרבנות הראשית כי ייקבע סימון כשרות אחיד לכלל הרבנויות המקומיות, קביעת סימון כשרות אחיד תסייע לצרכני הכשרות לאתר את המידע הנוגע לכשרות המוצר על גבי אריזתו, הסימון האחיד יכלול גם התייחסות האם המוצר הוא בשרי או חלבי וכך יקל על הצרכנים ולהסיר בפניהם מכשול, בטרם אישור התקנות בוועדת חוקה של הכנסת פורסמה התקנה להערות הציבור עד לתאריך 08.09.2020".
לעניין איסור הצגת סמלי גופי כשרות מחו"ל ללא כשרות רבנות, נמסר כי "בהתאם לחוק איסור הונאה בכשרות אסור להציג מוצר ככשר מבלי שקיבל את אישור הרבנות הראשית. אם סמל של ארגון כשרות בינלאומי מוגדר כסמל כשרות - אז זה בהחלט יכול להוות בעיה".