בתוך שנה הודיעו שלוש מדינות מזרח אירופאיות על רכישת מכ"מים מהתעשייה האווירית. אתמול הכריזה סלובקיה, לפני חודש הונגריה, ובסוף 2019 צ'כיה. מדובר בעסקאות בשווי מצטבר של יותר מחצי מיליארד דולר, לעשרות מכ"מי הגנה אווירית, מהסוג שמשמש גם את מערכת כיפת ברזל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בשלוש מדינות החברות בנאט"ו, עם מחוייבות לרכש ממדינות הארגון, שגם בשיאו של משבר כלכלי עולמי בחרו למצוא את התקציבים לרכש הביטחוני, ולבצע אותו מחברה ישראלית. זאת באמצעות עסקאות בין ממשלות דרך משרד הביטחון והסוכנות לייצוא ביטחוני (סיב"ט).
1 צפייה בגלריה
מכ"מ MMR
מכ"מ MMR
מכ"מ MMR
(צילום: התעשייה האווירית)
ד"ר גספאר מארוט, יו"ר הרשות למודרניזציה של התעשייה הביטחונית וכוחות הביטחון בהונגריה, והנציב לרכש אמל"ח במשרד ראש הממשלה בבודפשט, הסביר בשיחה עם ynet איך נולדה העסקה ההונגרית, ומעניק הצצה נדירה לאחורי הקלעים של עסקאות כאלה.
"הונגריה כבר רכשה בעבר מערכות נשק מישראל, אבל זו פעם ראשונה שאנחנו רוכשים מערכת הגנה אווירית", אומר ד"ר מארוט. "כחברה בברית הצפון אטלנטית אנחנו מחוייבים לתמוך בפעילות הארגון, וכמדינת גבול יש לנו מחויבות מיוחדות לתרום למוכנות של נאט"ו. לכן אנחנו משדרגים את מערכת ההגנה האווירית שלנו במכ"מים מודרניים".
התעשייה האווירית התחרתה עם חברות אירופאיות על העסקה, למה נבחר המכ"ם הישראלי? "קיבלנו אישור מיוחד מהפרלמנט לבצע רכש ישיר מישראל. יש לנו הערכה גדולה לטכנולוגיה הישראלית ולביצועים של מערכת כיפת ברזל. העסקה תכלול חיזוק הפעילות עם חברות מקומיות בהונגריה, ועבודה עם סטארטאפים בתחום הביטחוני. אנחנו מעריכים את המודל הישראלי, של השקעה ממשלתית במו"פ ביטחוני שהפך את התעשייה הביטחונית בישראל לאחת הטובות בעולם. אנחנו בוחנים גם רכישות נוספות מהתעשיות שלכם".
מה למשל? "אנחנו בקשר גם עם רפאל ועם אלביט. בוחנים למשל רכש של טילי נ"ט ספייק מרפאל, לשימוש בנגמ"שים ואולי גם ממסוקים. בוחנים מתכונות שונות לעסקה, כמו שנעשתה עם פולין (שקיבלה רישיון לייצור מקומי של הטיל - א"ע). באלביט אנחנו בוחנים את מל"טי ההרמס".
בעסקה מעורבת גם ריינמאטל קנדה. מה יהיה החלק שלה? "לפני 15 שנה רכשנו בפעם הראשונה מכ"מים מספק מערבי, והיו לנו קשיים ממושכים לבצע אינטגרציה בינם לשאר המערכות שלנו. הפעם ביקשנו לשלב בעסקה חברה שכבר יש לה ניסיון באינטגרציה של מכ"ם ה-MMR עם המערכות של נאט"ו".
המכ"מים הראשונים יסופקו לצבא הונגריה ב-2023, יכנסו לשירות מבצעי שנה לאחר מכן, והאספקה תסתיים ב-2027. מ-2025 ישולבו במכ"ם רכיבים שייוצרו בידי חברות הונגריות.
"ההכרזה על העסקה קיבלה כיסוי יפה בתקשורת המקומית, עם קישורים ישירים לכיפת ברזל", אומר יעקב הדס, שגריר ישראל בהונגריה, לשעבר שגריר ישראל לנאט"ו. "זו עסקה שתייצר מאות מקומות עבודה בשתי המדינות, ומבטאת גם רמה אחרת לגמרי מבחינת הקשרים בין ישראל לנאט"ו, בהשוואה לזו שהייתה רק לפני עשור".
יואב תורג'מן, סמנכ"ל התעשיה האווירית ומנכ"ל אלתא, אומר כי "ה-MMR הוא המכ"ם המערבי עם הכי הרבה ניסיון קרבי, וכעת בעזרת היכולת ההנדסית הגבוהה שמצאנו בהונגריה נספק ללקוח מערכת ברמה גבוהה, ועם שיתוף פעולה שיוכל לפתוח לנו שווקים חדשים".