עליות שערים בוול סטריט. יום המסחר ננעל, ועמו גם שבוע המסחר - מחר הבורסות בניו יורק, באירופה ובהונג קונג סגורות, בשל חופשת יום שישי הטוב (שלפני חג הפסחא). לאחר ההודעה על 6.6 מיליון בקשות ראשונות לדמי אבטלה ובהמשך הודעת הפד על תוכנית סיוע ענקית לשווקים: מדד דאו ג'ונס טיפס ב-1.2%, נאסד"ק עלה ב-0.8%, S&P 500 התחזק ב-1.5%. בסיכום שבועי - דאו ג'ונס טיפס ב-12.7%, נאסד"ק התחזק ב-10.6% ו-S&P 500 קפץ ב-12.1%.
הפדרל רזרב הודיע היום (ה') על צעדי הסיוע למשק האמריקני בהיקף של 2.3 טריליון דולר בעקבות משבר הקורונה. בהצהרה לתקשורת אמר יו"ר הפד, ג'רום פאוול, כי בתקופה שבה האמריקנים שוהים בבית, במטרה לעצור את התפשטות הקורונה, הבנק המרכזי מנסה "לספק הקלה ויציבות כמה שיותר".
2 צפייה בגלריה
רחובות ניו יורק ריקים
רחובות ניו יורק ריקים
רחובות ניו יורק ריקים
(צילום: ארז קולישבסקי)
במרכז התוכניות שעליהן הוכרז היום, הקמת "קרן הלוואת Main Street" קרן חדשה בהיקף של 600 מיליארד דולר, שתציע תמיכה לעסקים בינוניים (עם עד 10,000 עובדים ומחזור של עד 2.5 מיליארד דולר)  באמצעות הלואות ל-4 שנים,  את ההלוואות יעמידו הבנקים, אשר ישמרו על נתח של 5% וימכרו את היתר לפד.
כמו כן הפד ירכוש עד 500 מיליארד דולר של אג"ח מוניציפליות לטווח קצר. הפד הפסיק לרכוש אג"ח והודיע שימשיך "לפקח מקרוב" על שוק זה. דבר המעיד על כך שייתכן והוא עשוי לפעול במגזר זה בעתיד. בנוסף, הרחיב הפד כלי נוסף כדי להתחיל לרכוש הנפקות חדשות בעלות דירוג גבוה של התחייבויות הלוואה בביטחונות.

10% מהשכירים האמריקנים כעת ללא עבודה

יותר מוקדם היום פרסם משרד העבודה האמריקני, כי מספר התביעות החדשות לדמי אבטלה בארה"ב עלה ב-6.6 מיליון בשבוע שהסתיים ב-4 באפריל. התחזיות עמדו על 5 מיליון תביעות חדשות והנתונים גבוהים משמעותית מכך. לאור הנתונים - 10% מהשכירים האמריקנים כעת ללא עבודה.
הנתון האחרון נמוך מהשבוע שלפניו ב-261 אלף, שעודכן כלפי מעלה ועומד נכון לעכשיו על 6.9 מיליון תביעות חדשות. שבוע לפני כן נרשמו 3.3 מיליון תביעות חדשות לדמי אבטלה. בשלושת השבועות האחרונים - מספר התביעות החדשות לדמי אבטלה עומד בסך הכול על 16.8 מיליון. בעקבות הנתונים הצפי הוא לירידות בוול סטריט.
לפי דו"ח התעסוקה שפורסם ביום שישי האחרון בארה"ב, המשק האמריקני איבד 701 אלף משרות במרץ. שיעור האבטלה עלה מ-3.5% - שפל של 50 שנה - ל-4.4%. מדובר בפעם הראשונה מאז ספטמבר 2010 שבה נרשמת ירידה במספר המשרות. בפברואר נוספו למשק האמריקאי 275 אלף משרות - נתון שנראה כיום דמיוני.
עם זאת, לפי ההערכות, הדו"ח שפורסם לפני שישה ימים רחוק מלשקף את התמונה האמיתית, שכן הסגר בארה"ב החל בסביבות ה-12 במרץ. לפיכך הנתון האמיתי הוא ככל הנראה גבוה הרבה יותר - לפני שבוע בדיוק פורסם כי בשבועיים שקדמו לו, נרשמו 10 מיליון תביעות ראשונות לדמי אבטלה. בהתאם לכך, לפי הערכות, שיעור האבטלה עומד על 10%.
2 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
בורסות בצל קורונה
(צילום: AFP)
בתוך כך, המסחר באסיה ננעל במגמה מעורבת: ניקיי ירד מעט ב-0.04% בניגוד למגמה, ואילו מדד שנגחאי המשולב עלה בשיעור של 0.4% ומדד האנג סנג בהונג קונג טיפס ב-1.4%.
ברקע למסחר ביפן, משרד הבריאות היפני דיווח כי ביממה האחרונה אובחנו יותר מ-500 חולי קורונה נוספים במדינה, ובכך עלה מניין החולים הכולל ל-4,768. המספר אינו כולל את מאות הנוסעים שנדבקו על ספינת "דיימונד פרינסס". מספר החולים ביממה האחרונה הוא הגבוה ביותר מאז החלה המגפה במדינה. העלייה מגיעה יומיים לאחר שראש הממשלה היפני שינזו אבה הכריז על מצב חירום בטוקיו ובשישה מחוזות נוספים. מספר המתים מהנגיף ביפן עומד על כ-100 בני אדם.
העליות האחרונות בשווקים קיזזו את הירידות האחרונות על רקע סימנים שמספר המיתות וההדבקות בנגיף הקורונה הולך ומתמתן בכמה מהמקומות שנפגעו ממנו בצורה הקשה ביותר עד כה. הדבר הוביל מספר משקיעים להתחיל להביט אל עבר סופה של ההשבתה העולמית. מדד S&P 500 רשם עליה של כמעט 23% בשבועיים וחצי האחרונים, על רקע חבילות סיוע שהובטחו על ידי ממשלות ובנקים מרכזיים לכלכלות ולשווקים. "נכסי סיכון ממשיכים לעלות על בסיס האמונה שהכלכלה העולמית תתאושש מהר יותר מהצפוי", אמר סטיבן אינס מחברת AxiCorp.
הסיכוי להתקדמות בשיחות של המדינות המפיקות הנפט היה אחד המניעים העיקריים לעליות שנרשמו אתמול, לצד הסימנים שמספר הדבקות הנגיף מתמתן במספר מוקדי התפרצות עולמיים, והוודאות היתרה לגבי המירוץ לנשיאות בארה"ב, לאחר שהמועמד הדמוקרטי ברני סנדרס פרש ממנו, כך אמר אדם טבק, סמנכ"ל השקעות בבנק וולס פארגו.

נעילה חיובית בוול סטריט

אמש, הבורסות בניו יורק ננעלו כאמור בעליות חדות. דאו ג'ונס ו-S&P 500 קפצו ב-3.4%, נאסד"ק ניתר ב-2.5%. הכלכלה האמריקנית עלולה להתאושש ממשבר הקורונה רק בשנה הבאה, זהו התרחיש הגרוע ביותר של הפדרל ריזרב, העולה מהפרוטוקולים של החלטת הריבית הדרמטית מ-15 במרץ. התרחיש האופטימי יותר הוא שהכלכלה תתחיל להתאושש במחצית השנייה של 2020.
הפד הוריד בפגישה האמורה את הריבית באחוז - מטווח של 1%-1.25% ל-0%-0.25%, והפעיל תוכנית להקלה כמותית בהיקף עצום של 700 מיליארד דולר. לפי הפרוטוקולים של ועדת השוק הפתוח של הפד, כמה בכירים ביקשו להפחית את הריבית ב-0.5% בלבד. בין השאר הובעה דאגה מכך שאחרי הורדת הריבית לאפס, הבנק המרכזי יישאר ללא תחמושת - ואולם בכירים ציינו כי בידי הפד יש כלים נוספים. בסופו של דבר, רק נשיאת הפד בקליבלנד, לורטה מיסטר, הצביעה נגד הורדת הריבית בשיעור 1%.
פורסם לראשונה: 09:25, 09.04.20