לקחה את הכסף ומכרה את המגרש: משרד הבריאות הגיש אתמול (ד') תביעת פיצויים לבית המשפט המחוזי בבאר שבע נגד אגודת ביקור חולים חסידי גור בארץ ישראל רפואה וישועה, ונגד אם.סי.איי.אם.אר.סי. אחזקות בע"מ, בסך 16.2 מיליון שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי התביעה, שהוגשה באמצעות המחלקה האזרחית בפרקליטות מחוז דרום, משרד הבריאות העביר לעמותה של חסידות גור כעשרה מיליון שקל לשם הקמה והפעלה של מרכז למתן שירותי רפואה מידיים בעיר אשדוד. ואולם, העמותה לא קיימה את התחייבויותיה, לא השלימה את בניית המרכז הרפואי ולא הפעילה אותו, ולבסוף אף מכרה את הקרקע ואת המבנה שהחלה להקים לחברת נדל"ן תמורת סכום של 57 מיליון שקל. כל זאת ללא ידיעת משרד הבריאות ותוך גריפת רווחים לכיסה שלא כדין, תוך שהעמותה ממשיכה להחזיק בכספי התמיכה ומסרבת להשיבם לקופת המדינה.
1 צפייה בגלריה
חסידות גור
חסידות גור
העמותה חייבת מיליוני שקלים למשרד הבריאות שלא נגבו בתקופת השר יעקב ליצמן, בעצמו חסיד גור. חסידות גור
בתביעה מציינים כי במסגרת הסכם המכר בין העמותה לחברה, זו התחייבה להקים את המרכז הרפואי בהתאם לתנאי ההסכם שנחתם בין המדינה לעמותה, אלא שגם החברה לא השלימה את בניית המרכז הרפואי. המדינה טוענת כי החברה מחזיקה בנכס בו הושקעו 9.6 מיליון שקל מכספי הציבור, בניגוד לתקנות ולהסכם במסגרתו ניתנו הכספים מלכתחילה, ומבלי שניתנה למדינה עבורם תמורה. לכן, מבקשת המדינה שהנתבעות יפצו את המדינה, יחד ולחוד, וישיבו לה 16.2 מיליון שקל.
"במשך שנים רבות סבלו ערים מסויימות בישראל מפער בין צורכי האוכלוסיה הגדלה לבין שירותי הרפואה הניתנים לה בעיר מגוריה", נכתב בתביעה. "הבעיה הייתה חריפה במיוחד בעיר אשדוד, שבה המרחק מבתי חולים היה רב והתקיים יחס גבוה של מיטות לנפש כתוצאה משיעור גידול האוכלוסייה הגבוה".
עוד מפרטים בכתב התביעה כי לשם כך החליטה המדינה לפתור את המצוקה בעיר, ובשנת 2007 פרסמו מכרז לקבלת תמיכות ממשרד הבריאות, בו נקבעו תנאים לחלוקת כספי תמיכה לצורך פיתוח מרפאות לשירותי רפואה מיידיים בערים המונים 200 אלף תושבים ושאין בהם מרכז שירות או בית חולים כללי עם מרכז לרפואה דחופה.
עמותת רפואה וישועה של חסידות גור קיבלה את כספי התמיכה והתחייבה להקים את המרכז לא יאוחר מסוף שנת 2008. העמותה לא עמדה בלוח הזמנים וביקשה הארכות חוזרות ונשנות. יצוין כי העמותה חייבת מיליוני שקלים למשרד הבריאות שלא נגבו בתקופת השר יעקב ליצמן, בעצמו חסיד גור.

מסרבת להחזיר את הכספים שקיבלה

במכתבי העמותה נכתב, בין היתר, כי "אנשי העמותה עושים לילות כימים בעבודת גיוס משאבים כמעשה חסד לטובת ציבור תושבי אשדוד כולו. העמותה רואה עצמה מחויבת להשלמת הבניין".
במכתב אחר הסבירו כי "המשבר הכלכלי העולמי השפיע באופן מהותי על קצב גיוס המשאבים והדעת נותנת שבתקופה קריטית, שלא ניתן היה לצפות אותה בכלכלות העולם, נאלצה גם העמותה למתן את קצב ההתקדמות שלה בבינוי".
במכתב נוסף מ-2012 הסבירו כי "מתוך רצון לפעול למען הציבור ואחריות למעשה של חסד, נקלעה העמותה למשבר קשה שאילץ אותה לחפש אחר גורמים אחרים שיוכלו להשלים את המבנה ולעמוד בהתחייבות", וביקשו כי אסותא תיכנס בנעליהם. בשנת 2017 הודתה שלא עמדה בהתחייבויות, אבל כי אין בסיס לדרוש ממנה להשיב את הכספים, מאחר שהיא פועלת בנושא. אלא שעד מועד הגשת התביעה המבנה לא הושלם.
עמותת רפואה וישועה טענה כי היו לה קשיים רבים, בהם משבר כלכלי עולמי, פרשת מיידוף ועוד, והסבירה כי יש להכיר באסותא כמי שראויה להיכנס בנעליה, ולכן אין מקום לדרישה להשיב את הכספים. ב-2014 מכרה העמותה את הקרקע לחברת אחזקות מבלי ליידע את משרד הבריאות.
טרם הוגש כתב הגנה. עו"ד יוסי אשכנזי ממשרד הרצוג פוקס נאמן מסר בתגובה: "נגיב על התביעה בבית המשפט".