הסכסוך בין קניון TLV לקסטרו עולה מדרגה. חברת "קניון העיר ת"א" שמפעילה את הקניון, תובעת 18,248,694 שקל מרשת האופנה בטענה ל"הפרות בוטות" של החוזה בין הצדדים מצד קסטרו, אחרי שזאת פינתה את החנות שלה בקניון באופן חד צדדי באוגוסט 2020. תביעה בסכום דומה הגישה הנהלת קניון TLV גם נגד רשת האופנה רנואר במרץ האחרון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי כתב התביעה, שהוגש לביהמ"ש המחוזי בת"א, קסטרו לא שילמה דמי שכירות, דמי ניהול ותשלומים נוספים הקבועים בהסכם השכירות, ובכך "כשלה מלעמוד בהתחייבותה היסודית לשלם לקניון את התשלומים המגיעים לה מכוח הסכם שכירות לרבות דמי שכירות יסודיים". כמו כן, נטען כי ביטלה את ההוראה לחיוב חשבון ולא פתחה את החנות שלה בקניון בתום משבר הקורונה, וכן הודיעה על ביטול הסכם השכירות והתניית המשכו בשינוי תנאי הסכם השכירות.
5 צפייה בגלריה
קסטרו ברמת אביב
קסטרו ברמת אביב
קניון TLV תובע את קסטרו ב-18 מיליון שקל
(צילום: איימי נקדאי)
נטען שקסטרו חייבת לקניון 2,672,084 שקל כולל מע"מ על אי תשלומי שכירות, דמי ניהול ותשלומים נוספים, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית פיגורים עד אוגוסט 2020 כולל. כמו כן, נטען כי היא חייבת לקניון תשלומי קנסות בגובה 6,020,049 שקל; תשלום דמי ארנונה עתידיים בגובה 419,674 שקל וכן תשלום ההפרש בין דמי השכירות ששילמה בפועל שהיו נמוכים בזכות הקלות שניתנו לה לבין דמי השכירות על פי הסכם השכירות בגובה 5,848,300 שקל.
קסטרו הפעילה בקניון חנות בשטח של 600 מ"ר ברוטו – 522 מ"ר בתוספת 15% שטחים ציבוריים. מפתיחת הקניון ב-24 במרץ 2017 ועד 31 באוגוסט 2017, תקופת ההרצה, קסטרו שילמה דמי שכירות לפי אחוז מהפדיון בשיעור הקבוע בהסכם השכירות בלבד. אחרי כן ניתנו לה 72 ימי גרייס, בשווי 569,362 שקל. ההטבות האלה לא ניתנו לקסטרו בגלל טוב ליבה של הנהלת הקניון אלא כדי למשוך שוכרים לקניון המדשדש, שצפוי היה שיגיע לשיא פריחתו רק בתום העבודות על הרכבת הקלה.
מה-1 בדצמבר 2017 עד ה-30 באפריל 2018, קסטרו שילמה דמי שכירות לפי 15% מהפדיון + דמי ניהול, על פי ההסכם. המשמעות הכספית של הטבה זאת, לטענת הקניון, היא 608,716 שקל. מה-1 במאי 2018 עד ה-30 בספטמבר 2018, דמי שכירות וניהול שולמו לפי 15% מהפדיון - שווי הטבה של 893,539 שקל, כך נטען. מה-1 באוקטובר 2018 עד ה-31 בדצמבר 2019, דמי שכירות וניהול שולמו לפי 18% מהפדיון - הטבה כספית של 3,379,297 שקל. כלומר, הקניון טוען כי במשך כ-3 שנים קיבלה קסטרו הקלות רבות שלא עוגנו במסגרת ההסכם.
נקבע בהסכם כי קסטרו תשלם לקניון דמי שכירות חודשיים יסודיים של 300 שקל למ"ר בתוספת מע"מ והפרשי הצמדה, וכן את ההפרש בין סכום זה לבין דמי השכירות כאחוז מפדיון העומד על כ-8% עד תום תקופת השכירות המסתיימת ב-23 במרץ 2022. כמו כן, קסטרו שילמה דמי ניהול של 95 שקל למ"ר.
5 צפייה בגלריה
מוטי בן משה
מוטי בן משה
מוטי בן משה, הבעלים של קניון TLV
(צילום: עמית שעל)
תקופת השכירות נקבעה לתשע שנים עם זכות לסיימה אחרי חמש שנים, בכפוף להודעה מראש של 180 יום. הוסכם כי במידה וקסטרו מפסיקה את הפעלת החנות טרם סיום התקופה, היא תהיה חייבת בתשלום מלא של כל סכום ותשלום לו היא מחויבת על פי תנאי הסכם השכירות עד תום תקופת השכירות. כמו כן, נקבע כי אם לא תעמוד בפתיחת החנות או לא תפתח את החנות בהתאם להוראות הסכם השכירות תשלם לקניון תוספת לדמי השכירות של 150% מדמי השכירות היסודיים.
קניון TLV הצליח להסתבך עם משכירים רבים, שטוענים להתנהלות בריונית מצד מוטי בן משה, הבעלים. בין היתר, קבוצת פוקס הגישה תביעה נגד הקניון בסך 40 מיליון שקל, אך הצדדים הגיעו לפשרה ולהסכמות. עם זאת, גם לקסטרו יש שובל ארוך של תביעות בגין הפרת הסכמי שכירות.
רק בשנת 2020 הוגשו נגד קסטרו חמש תביעות כספיות, בנוסף לתביעות פינוי והליכים בהוצאה לפועל, על ידי משכירים שונים, כולל קניונים, בגין הפרות של הסכמי השכירות בסכום כולל של למעלה מ-10 מיליון שקל, "דבר המלמד על מדיניות חסרת תום לב ובריוניות במו"מ, כשכל מטרתה הפסולה היתה להתעשר שלא כדין על חשבון המשכירים השונים", כך נטען בתביעה.
ב-5 ביולי 2020 הגיש קניון הראל תביעה נגד קסטרו בסך 863 אלף שקל בגין חובות נטענים בדמי שכירות וניהול ודרישה לאכיפת הסכם השכירות. ב-6 בדצמבר 2020 הגיש קניון שבעת הכוכבים תביעה כספית נגד קסטרו ב-1.5 מיליון שקל בטענה לחובות דמי שכירות. ב-10 בדצמבר 2020 הוגשה נגד קסטרו תביעה כספית בסך 1.25 מיליון שקל בטענה כי קסטרו הפרה את הסכם השכירות כי לא שילמה דמי שכירות בחלק מהתקופה ב-2020. ב-13 בדצמבר הגיש קניון העמקים תביעה כספית נגד קסטרו בסך 6.4 מיליון שקל בטענה כי החברה פינתה את החנות באמצע תקופת השכירות שלא כדין.
5 צפייה בגלריה
גבי רוטר
גבי רוטר
גבי רוטר, יו"ר קבוצת קסטרו הודיס
(צילום: דודי חסון)
נטען כי קסטרו היא מפרה סדרתית של הסכמי שכירות על משכירים שונים וכל מטרתה להתעשר על חשבון המשכירים שלא כדין. עקב כך היא הצליחה להביא לגידול ניכר בהוצאות פעילותה של קסטרו ב-2020, למרות משבר הקורונה, עלייה של 91 מיליון שקל ברווח התפעולי ויתרת מזומנים ופיקדונות של 388 מיליון שקל לעומת 242 מיליון שקל בשנה לפני כן. החברה גם פירטה בדו"חותיה כי הפרת הסכמי שכירות בידיה מהווה סיכון כלכלי מחושב, שאת תוצאותיו היא צופה מראש.

התגלגלות הסכסוך בין קסטרו ל-TLV

לפי TLV, בסוף 2013 קסטרו התקשרה עם הקניון בהסכם שכירות, במסגרתו שכרה קסטרו חנות בקניון. היא ביקשה לאורך התקופה הקלות בדמי השכירות והעניקה לה הקלה משמעותית בדמות הנחה זמנית בדמי השכירות, בכפוף לחתימתה על תוספת להסכם שכירות, שתעגן בין היתר את זכותה של מפעילת הקניון להודיע בכל עת, בהודעה של 30 יום, על סיום ההקלה לפי שיקול דעתה הבלעדי.
קסטרו ביקשה למחוק סעיף זה, אך סורבה על-ידי קניון TLV. למרות זאת, הצדדים ניהלו במשך תקופה ארוכה, במקביל להקלה, מגעים לחתימה על תוספת להסכם השכירות שתעגן את ההקלה המבוקשת, אבל קסטרו לא חתמה על התוספת להסכם השכירות ולא עמדה בתנאי ההקלה.
לכן, נטען כי חברת קניון העיר תל אביב לא מחויבת לתוספת להסכם השכירות, ועקב כך היא רשאית להביא לסיום ההקלה שניתנה לקסטרו, לאור הפרותיה היסודיות את הסכם השכירות, בין היתר בכך שקסטרו חדלה מלשלם ל-TLV דמי שכירות יסודיים, זכאית החברה לסעדיה כמפורט בכתב התביעה.
5 צפייה בגלריה
קניון TLV
קניון TLV
קניון TLV
(צילום: שוקה כהן)
ב-23 בינואר 2020, אחרי שנתיים של הקלה בדמי השכירות, הודיעה הנהלת הקניון על סיום ההקלה לקסטרו, והחל מה-1 בפברואר 2020 קסטרו נדרשה לשלם דמי שכירות ובהתאם לקבוע בהסכם השכירות, ללא ההקלה.
נטען כי ב-27 בינואר 2020 הקניון קיבל מכתב מקסטרו במסגרתו הודיעה כי במידה והקניון לא יסכים להמשיך לתת לה את ההקלה כפי שניתנה לה עד כה, אזי תפעל לביטול הסכם השכירות באופן מיידי וללא התראה נוספת כבר ב-1 בפברואר 2020.
ב-15 במרץ שלחה קסטרו לכאורה מכתב לקניון במסגרתו הודיעה על הפסקת תשלום כלל החיובים על פי הסכם השכירות, לרבות דמי שכירות ודמי הניהול, ועל השבת מחצית חודש מרץ 2020.
הנהלת הקניון טוענת כי פנתה במאי 2020 לקסטרו אחרי שכבר חמישה חודשים לא שילמה שכירות ודמי ניהול ולא פעלה לפתוח את שערי החנות כנדרש ממנה על ידי הנהלת הקניון וביקשה לשנות את תנאי הסכם השכירות שנחתם מולה, כתנאי לחזרתה לפעילות. נטען כי "השתמשה באופן ציני ופסול באי פתיחת המושכר בניסיון להפעלת לחץ על הקניון להסכים ולהמשיך את ההקלה ובכך לשנות מתנאי הסכם השכירות שהוסכמו בצורה ברורה בין הצדדים".
ב-15 במרץ קסטרו שלחה מכתב לקניון, לפיו תפסיק תשלום דמי שכירות וניהול, והיא דורשת השבת מחצית חודש מרץ.
במאי 2020 פנתה קסטרו לקניון וביקשה לשנות את תנאי הסכם השכירות, שנחתם מולה, כתנאי לחזרתה לפעילות.
גם לאחר פתיחתו המחודשת של הקניון, אחרי שהוסרו מגבלות הקורונה, סירבה קסטרו לפתוח את החנות והותירה אותה סגורה, "תוך גרימת נזרקים חמורים ותדמיתיים לקניון ותוך הפרה בוטה של הסכם השכירות", כך נטען.
5 צפייה בגלריה
קניון TLV
קניון TLV
קניון TLV
(צילום: שוקה כהן)
הנהלת הקניון טוענת שדחתה טענותיה של קסטרו כל התקופה, בע"פ ובמכתב שנשלח לה ביולי 2020. באותו חודש, נפגשו מוטי בן משה, הבעלים של קניון TLV, וגבי רוטר, יו"ר קבוצת קסטרו הודיס, ובמסגרת זאת נטען כי בן משה הציע לנהל מו"מ על חובות העבר של קסטרו תוך פתיחה מיידית של החנות בהתאם לחוזה השכירות. רוטר מצידו אמר, כך נטען, כי קסטרו לא יכולה לעמוד בתנאי הסכם השכירות ודרש לשנות את תנאיו. בן משה השיב שהוא מעדיף שיפנו את החנות.
ב-18 באוגוסט קסטרו פינתה את החנות, מיוזמתה. בקניון טוענים כי "לא היה בפינוי כדי לרפא את מלוא הנזקים שגרמה קסטרו לקניון ומובן כי אף מכתב נוסף ששלחה הנהלת הקניון לקסטרו בדרישה לתיקון ההפרות לא נענה".
מקסטרו נמסר: "כפי שציינו בעבר, קבוצת קסטרו מייעלת את פעילותה בכל הרבדים והציגה לאחרונה נתונים כספיים מצויינים המעידים על מצבה האיתן ויכולתה הפיננסית. מאז שינוי הבעלות בקניון, חזר הקניון מהתחייבויות קודמות מולנו באופן שלא אפשר את המשך הפעלת החנות. קסטרו פעלה בכל דרך בכדי להגיע להסכמות אך נתקלה בהתנהלות דורסנית ועל כן פינתה את החנות בקניון לצד שוכרים רבים שפעלו כך. צר לנו כי הנהלת הקניון בוחרת לפנות לתקשורת בטרם קיבלנו את כתב התביעה ואנו נגיב עליו בבית המשפט כאשר נקבל אותו".