אחרי תקופה ארוכה שבה מחלקות במשרד המשפטים, בהן מחלקת רישום מקרקעין (טאבו), היו סגורות לקבלת קהל וכתוצאה מכך נוצרו עיכובים בקידום עסקאות נדל"ן - משרד המשפטים הודיע היום (ד') כי קבלת הקהל ביחידות אלה חוזרת היום לפעילות. בהודעת משרד המשפטים הובהר כי על מנת לקבל שירות פרונטלי יש להזמין תור מראש באתר המשרד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר ביחידות האפוטרופוס הכללי, הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, רשם הירושה, רשות התאגידים, כאמור הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין (טאבו) וכן יחידת הסיוע המשפטי שתחזור לפעילות קבלת קהל ב-9 במאי. יחידות אלה היו סגורות לקבלת קהל מאז פרוץ מגפת הקורונה וניתן היה להיעזר רק בשירותים המקוונים.
1 צפייה בגלריה
לשכת רישום מקרקעין (טאבו) משרד המשפטים
לשכת רישום מקרקעין (טאבו) משרד המשפטים
לשכת רישום מקרקעין (טאבו) משרד המשפטים
(צילום: דוברות משרד המשפטים)
על פי משרד המשפטים, בסגר הראשון (חודשים מרץ-אפריל) נסגרו כל קבלות הקהל. במאי 2020 חזרה קבלת קהל מצומצמת ובזימון תור מראש בלבד. בספטמבר 2020, מועד הסגר השני, שוב נסגרו סניפי קבלת הקהל ובתחילת נובמבר אשתקד מחלקת הטאבו חזרה לפעילות מצומצמת מאוד עם הזמנות מראש.
נזכיר כי בסוף החודש שעבר החליטה רשות המיסים לפתוח לקבלת קהל את משרדי מס הכנסה, מע"מ ומכס, אולם בשלב זה עדיין לא דווח על מועד פתיחת מחלקת מיסוי מקרקעין ברשות המיסים לקבלת קהל. מהרשות נמסר כי מייצג או אזרח אשר יש צורך לקבלם באופן פרונטלי פונים בבקשה דרך מערכת המייצגים או באמצעות מערת הפניות החדשה ומקבלים מענה לפנייתם ובמידת הצורך מוזמנים לדיון פרונטלי. גם ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) טרם דווח על המועד שבו הסניפים יפתחו לקבלת קהל.
באמצעות לשכת רישום המקרקעין (הטאבו) במשרד המשפטים ניתן, בין היתר, לבצע העברת זכויות על הנכס מהמוכר לרוכש, רישום הערות על הנכס וכו'. אגף מיסוי מקרקעין ברשות המיסים מספק שירות ואחראי על מערכת המיסוי כגון מס רכישה, מס שבח, מס רכוש, מצב שומה של נכס, גביית המס, הנפקת שוברי תשלום ואישורים לרשם המקרקעין (טאבו) ועוד.
כפי שפורסם ב-ynet, בעקבות סגירת מחלקות הטאבו ומיסוי המקרקעין לקבלת קהל, כמו גם סניפי רמ"י, עסקאות למכירת דירות התעכבו חודשים ארוכים. לפי טענות של עורכי דין בתחום המקרקעין, לא ניתן היה לקדם עסקאות ללא שירות פרונטלי. מחלקות אלה מאפשרות שירות מקוון לציבור הרחב ולעורכי הדין בתחום הנדל"ן בפרט, אולם לטענת עורכי דין העוסקים בתחום, המערכת המקוונת אינה מספיקה.