עיכובים בקידום עסקאות נדל"ן: בזמן שמחלקות מס הכנסה ומס ערך מוסף ברשות המיסים צפויות להיפתח בימים הקרובים לקבלת קהל, עסקאות למכירת דירות מתעכבות מזה חודשים ארוכים - בעקבות סגירת מחלקת מיסוי מקרקעין ברשות לקבלת קהל בצל מגפת הקורונה, כמו גם מחלקת הטאבו במשרד המשפטים. כך טוענים עורכי דין בתחום המקרקעין, שלדבריהם אינם יכולים לקדם עסקאות ללא שירות פרונטלי. כיום מאפשרות המחלקות שירות מקוון לציבור הרחב ולעורכי הדין בתחום הנדל"ן בפרט, אולם לטענת עורכי דין העוסקים בתחום, המערכת המקוונת אינה מספיקה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אגף מיסוי מקרקעין ברשות המיסים מספק שירות ואחראי על מערכת המיסוי כגון מס רכישה, מס שבח, מס רכוש, מצב שומה של נכס, גביית המס, הנפקת שוברי תשלום ואישורים לרשם המקרקעין (טאבו) ועוד. באמצעות לשכת רישום המקרקעין (הטאבו) ניתן, בין היתר, לבצע העברת זכויות על הנכס מהמוכר לרוכש, רישום הערות על הנכס וכו'.
2 צפייה בגלריה
המשק נפתח. רשות המיסים
המשק נפתח. רשות המיסים
המשק נפתח. רשות המיסים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדברי עו"ד אתי רוטלוי, העוסקת בתחום המקרקעין, "לאנשים פרטיים אין גישה למערכת המקוונת, אבל עורכי דין צריכים להגיע לעיתים רבות לקבלת קהל כדי לקבל סיוע למשל על טעות מסוימת בחוזה המכר. למשל, אני מייצגת רוכש דירה שבעקבות נכותו זכאי להנחה בגובה מס הרכישה, אולם בטרם יידע על נכותו שלחנו במערכת המקוונת את המסמכים הרלוונטיים. לאחר שגילינו כי הוא זכאי להנחה לא הצלחנו ליצור קשר עם המחלקה כדי לעדכן בדבר הנכות. אין לי ספק שאם הייתי הולכת פיזית לקבלת קהל, העניין היה נפתר בחמש דקות. לא ייתכן שבזמן שכל המדינה כבר נפתחה, המחלקות הללו עדיין לא מספקות שירות".
עורכת דין נוספת בתחום המיסוי מספרת: "אנחנו חווים קושי מאוד גדול להשיג אנשים במיסוי מקרקעין ובסופו של דבר חייבים תקשורת בין-אישית כדי לפתור בעיות בעסקאות נדל"ן מורכבות. למשל, באחת העסקאות קיבלתי מהמחלקה תשובה שגויה ובמשך שבועיים לא הצלחנו לקבל פתרון. שלחנו מכתב דרך המערכת המקוונת, אבל זה לא מספיק. עסקאות נדל"ן מתעכבות חודשים ארוכים בגלל המצב הזה. הרי עוד לפני הקורונה לא הגיבו שם מהר, ככה זה עם משרדים ממשלתיים, ובימים אלה על אחת כמה וכמה, מה גם שבמחלקה טוענים שנוצרו צווארי בקבוק ועומס בגלל שבמשך תקופה ארוכה חלקם עבדו מהבית או לא עבדו כלל. המערכת המקוונת עובדת, אבל לא תמיד היא מספיקה. עסקאות נדל"ן זה לא שגר ושכח".

"המערכת המקוונת עובדת, אבל לעיתים קבלת קהל חיונית"

יש דווקא מי שמרוצה מהמערכת המקוונת ומציג עמדה הפוכה. לדברי עו"ד אמיר דרמר, מנהל מחלקת נדל"ן והתחדשות עירונית במשרד עוה"ד צבי שוב, "העובדה שלשכת רישום המקרקעין ומינהל מיסוי מקרקעין ביצעו בשנים האחרונות רפורמה בשירותים הניתנים על ידם לאזרח, כך שחלק מהשירותים ניתן לבצע בצורה מקוונת וללא צורך בהגעה פיזית ללשכות, דווקא גרמה לכך שהפגיעה באזרח בתקופת הקורונה הייתה פחותה יותר".
עוד הוא מוסיף כי "הדבר ממחיש בצורה טובה את החשיבות שיש בהקמת מערכות מקוונות לעבודה ושירותים מול האזרח והגורמים המייצגים. הנגשת הפעולות והעברתן למערכות מקוונות מפחיתה מהעומס של עובדי הרשויות ומאפשרת טיפול מהיר ויעיל יותר, וטוב יעשו הרשויות השונות אם ימשיכו במגמה זו גם לשירותים נוספים".
עו"ד אלון וולנר ממשרד עוה"ד ברנע ג'פה לנדה, המלווה עסקאות נדל"ן, מציין כי "במהלך החודשים האחרונים אנו חשים דווקא התייעלות של הנציגים המטפלים, הן ברשויות מיסוי מקרקעין והן בלשכות רישום המקרקעין. לתחושתי, המערכות המקוונות בהן רשויות אלו עושות שימוש, מייעלות את התהליך ומהוות תחלופה ראויה ונכונה לתורים הארוכים והשעות הרבות שהושקעו בעבר במשרדי הממשלה. עם זאת, מטבע הדברים, קבלת קהל במשרדי הממשלה היא חיונית למקרים דחופים או חריגים, ואנו מקווים שכעת, בין יתר ההקלות לאור השיפור בתחלואה עם נגיף הקורונה, הרשויות ישובו לאפשר זאת".
2 צפייה בגלריה
דירה למכירה. "עיכובים של חודשים"
דירה למכירה. "עיכובים של חודשים"
דירה למכירה. "עיכובים של חודשים"
(צילום: צביקה טישלר)
מרשות המיסים נמסר בתגובה: "חוק מיסוי מקרקעין קובע מסגרת של שמונה חודשים לטיפול בשומה בגין מכירת נדל"ן. בשנים האחרונות עשתה רשות המיסים מאמצים רבים לקצר את זמן הטיפול וכן נקבעו הוראות שונות בחוק אשר מאפשרות את רישום העסקה בפנקס רישום מקרקעין (בטאבו) גם בטרם הושלם הטיפול בעסקה. בעקבות משבר הקורונה נוצר עיכוב בזמן הטיפול בתיקים, ואולם בשבועות האחרונים בעקבות שיפור במצב התחלואה נעשים מאמצים להדביק פערים אלה. מזה כשנה וחצי במשרדי מיסוי מקרקעין עברו למתכונת עבודה בה מרבית השירותים ניתנים באופן מקוון או באמצעות פנייה למוקד מידע ארצי. לצורך כך שולבו מערכות טכנולוגיות מתקדמות אשר קוצרות שבחים בקרב ציבור המייצגים.
"לטובת הציבור הרחב נפתחה לפני כשלושה חודשים מערכת פניות אינטרנטית אליה ניתן להגיע דרך אתר רשות המיסים בה הפניות מוגשות מטופלות על ידי משרדי מיסוי מקרקעין בתוך ימים בודדים. מייצג או אזרח אשר יש צורך לקבלם באופן פרונטלי פונים בבקשה דרך מערכת המייצגים או באמצעות מערכת הפניות החדשה ומקבלים מענה לפנייתם ובמידת הצורך מוזמנים לדיון פרונטלי. יש לציין כי שיטת הטיפול בפניות הנהוגה מזה כשנה וחצי יש בה כדי לשמור על ההגינות והשוויון כלפי ציבור המייצגים והאזרחים".
ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין מקדמת שירותים מקוונים לטובת כלל הציבור וציבור עורכי הדין, כחלק משיפור השירות. נדגיש כי הרשות לא מכירה עסקאות שנפגעו וכי המעבר לעבודה מקוונת הביא להתייעלות משמעותית וכן לקיצור זמני הטיפול בנושאים השונים. במקרים בהם התעוררה בעיה קונקרטית הרשות מצאה פתרון מיידי".