עוד שיפוץ מפתיע במסגרת "התקציב העוקף" לתקציב שנת 2021 הבלתי מאושר. ועדת הכספים אישרה פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את החוקים המסדירים כי מנגנון העדכון לתקציב ההמשכי יוצמד לגידול באוכלוסייה. המשמעות היא גידול משמעותי נוסף בתקציב ההמשכי לשנת 2021 שיגדל בכ-4.5 מיליארד שקל ויעמוד על 419 מיליארד שקל, במקום 399 מיליארד שקל, כפי שנקבע בתקציב האחרון שאושר לשנת 2019.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעקבות דרישת חברי ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, כי מנגנון התקציב ההמשכי יוצמד לשיעור הגידול באוכלוסייה ולא למדד המחירים לצרכן, הודיע משרד האוצר כי הוא מסכים לתיקון זה. המשמעות היא שהתקציב ההמשכי לשנת 2021 יגדל במיליארדי שקלים, שיהוו את הבסיס לחישוב של תקציב חודשי 1 חלקי 12 מתקציב 419 מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
ועדת הכספים דיון הלוואות קורונה
ועדת הכספים דיון הלוואות קורונה
ועדת הכספים
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
חברי הוועדה מתחו ביקורת על כך שבמסגרת תיקוני החקיקה במנגנון התקציב ההמשכי, צפוי התקציב ההמשכי לשנת 2021 להיות נמוך משמעותית מתקרת ההוצאה המותרת לשנת 2021 ולעמוד על 414.5 מיליארד שקל בלבד.
השינוי שנקבע לדרישת הוועדה צפוי להגדיל את תקציב המדינה לשנת 2021 ולהעמידו על 419 מיליארד שקל. המשמעות היא הקטנת המרחק מתקרת ההוצאה לשנת 2021 אילו היה תקציב מדינה סדור, שעומד על פי ההצעה המקורית שפורסמה לראשונה ב-ynet על 426 מיליארד שקל.
ההצמדה על פי התיקון תהיה לממוצע שיעורי הגידול באוכלוסייה בישראל שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשלוש השנים שקדמו לשנה הקודמת לשנת התקציב ההמשכי. ממוצע הגידול לשלוש השנים האחרונות לפיו חושבה ההגדלה לתקציב ההמשכי ל-2021 עומד על 1.9% לשנה.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, אמר כי "המדינה במצב קשה שאני לא זוכר כקדמותו מבחינה כלכלית. המצב שאנשים מאבדים את עבודתם ורעבים ללחם, אנחנו הולכים לבחירות נוספות ללא תקציב, כמו מדינת עולם שלישי". שר האוצר, ישראל כץ: "הייתה כאן התאחדות למען האינטרס הישראלי. זה דבר משמעותי ואני מברך על זה".

אושר בוועדה: יידחו המועדים האחרונים להגשת בקשות למענקים

מוקדם יותר אישרה ועדת הכספים של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית הארכות של מועדים ושיפור מענקי הקורונה לטובת הציבור והמעסיקים. השינויים נוגעים לשורת נושאים על רקע משבר הקורונה: מענק למעסיקים על השבת עובדים, הטבת מס בתחום הדיור ועבודה מועדפת לחיילים משוחררים. בנוסף, התווסף לדרישת הוועדה סעיף לפיו מעסיק יוכל להחליף לבחירתו בין מענק עידוד תעסוקה למענק החזרת עובדים מחל"ת ולהיפך, גם לאחר שהחל לקבל תשלום. ועדת הכספים אישרה בכך את הצעת החוק לדחיית מועד תשלום מיסים בעת מצב מיוחד בעורף, לרבות הוראות שעה לעניין המענקים בשל נגיף הקורונה.
במסגרת חוק מענק לעידוד תעסוקה, נקבע בהוראת שעה, נוכח משבר הקורונה, כי מעסיקים שהשיבו עובדים ששהו בחל"ת או שקלטו עובדים חדשים בתקופות מסוימות, יהיו זכאים למענק סיוע מיוחד. לצורך כך נקבעה תקופה שבמסגרתה יכולים היו המעסיקים להגיש את בקשותיהם.
במסגרת התיקון היום, קבעה הוועדה את הארכת המועדים להגשת בקשות למענק וקבעה אותו עד ל-31 בינואר. מדובר בבשורה הפותרת בעיה של ממש שעליה העיד סמנכ"ל שירות התעסוקה, אופיר פינטו, שהציג כי נכון לדיון הקודם, לפני כשלושה שבועות, הגיעו פניות של מאות מעסיקים שלא הכירו את קיום המענק והחמיצו בשל כך את מועדי ההגשה והזכאות: "רבים מהם פספסו את החודשים יוני-יולי כאשר הגישו את בקשותיהם רק בחודשים אוגוסט וספטמבר. הכנו רשימות של מעסיקים שאנחנו יודעים שיש להם עובדים שהוצאו לחל"ת וחזרו לעבוד ולא מיצו זכויותיהם לעניין המענק - בסביבות 3,000 מעסיקים".
עדכון נוסף שאושר לדרישת חברי הוועדה במסגרת מניין התקופות במיסוי מקרקעין - מס רכישה, לפיו לא תיחשב התקופה שבין 1 במרץ 2020 לסוף יוני 2021 עבור אלו שמועדי סיומם של התקופות הללו חלים במהלך תקופה זו. האמור הוא במחזיקי דירה יחידה, ולא במשקיעים, כולל הרוכשים במסגרת קבוצת רכישה. מדובר בהארכה לתקופה הקודמת שקבעה הוועדה, והייתה אמורה להסתיים ב-1 באוקטובר 2020.
משמעות הסעיף היא שאדם שרכש דירה חדשה ולא הספיק למכור את הישנה, יזכה להארכת מועדים לעניין שיעורי מס מופחתים, כך שחודשי קורונה אלה לא יכללו במניין התקופה הקצובה לו בחוק, במהלכם מתאפשרת לו מכירת הדירה הראשונה במיסוי מופחת.
תיקון נוסף שאושר נוגע לתקופת הזכאות למענק עבודה מעודפת על רקע משבר הקורונה. על פי התיקון, מי שהשתחרר משירות סדיר או שירות לאומי, בתקופה שבין 1 בינואר 2019 ל-31 בדצמבר 2020 יהיה זכאי למלא את תקופת העבודה המועדפת (6 חודשים בענפי עבודה שהוגדרו בחוק) לאורך שלוש שנים, במקום שנתיים.
לדרישת הוועדה נקבע כי מעסיק שהתחיל לקבל מענק עידוד תעסוקה, ולאחר מכן ביקש לעבור לקבל מענק במסגרת המענק לשימור תעסוקה או להיפך, יוכל לעשות זאת, כאשר במידת הצורך יבוצע קיזוז ע"י הרשות האמונה על תשלום המענק שניתן לו במסלול אותו החליף.
פורסם לראשונה: 14:27, 28.12.20