יום הבחירות האחרון, שבימים כתיקונם מכונה גם "יום השופינג" שכן הוא מהווה שבתון עבור רוב הישראלים שיוצאים בדרך כלל לבחור גם עם כרטיס האשראי, לא ממש היטיב עם רשתות הקמעונאות - כפי שציפו בענף. נגיף הקורונה המתפשט והפאניקה בישראל הובילו לכך שצרכנים רבים העדיפו להישאר בבית מאשר להגיע למקומות הומי אדם, ולחזור דווקא לקניות אונליין - אולי לא מסין, אבל ודאי מרשתות השיווק המקומיות.
כפי שפורסם השבוע ב-ynet ובכלכליסט, על פי נתונים של חברת ריס, הבודקת את הפדיונות בכ-2,800 חנויות זהות, היו אלה בעיקר הקניונים "שנדבקו" מהנגיף. המונח "חנויות זהות" מתייחס לסניפים שרשתות הפעילו גם ברבעון הנוכחי וגם ברבעון המקביל, ומאפשר לבחון את ביצועי הרשת, בניכוי שינויים שנובעים מפתיחת סניפים חדשים או סגירת סניפים קודמים. כאשר בודקים פדיון למ"ר, הכוונה היא בחינת כמות ההכנסות מהמכירות בחנויות - ביחס לשכר הדירה שהן משלמות בהתאם לגודלן.
2 צפייה בגלריה
שופינג
שופינג
הישראלים נשארו בבית? אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
כך, מהנתונים עלה כי ביום הבחירות האחרון הסתכם הפדיון למ"ר בקניונים ב-89 שקל למ"ר בלבד, לעומת 116 שקל למ"ר ביום הבחירות בחודש ספטמבר האחרון, ולעומת 126 שקל למ"ר בבחירות הראשונות באפריל 2019. למעשה, חודש פברואר כולו הציג היחלשות במכירות בענף האופנה בצל משבר הקורונה, שירדו ב-9%.2 לעומת החודש המקביל אשתקד ואחרי שיפור מסוים בחודש ינואר. בקניונים, כאמור, הירידה הייתה גדולה אף יותר, בשיעור של 5.9%. אפילו בפאואר-סנטרים - המציעים סחורות מוזלות - נרשמה ירידה של כ-0.4% בהיקף המכירות.
אבל לא רק ענף האופנה, שגם כך סובל ממשבר מתמשך, נפגע מפאניקת הקורונה. הנחיות משרד הבריאות מהימים האחרונים קובעות כי יש לבטל אירועים המוניים – ציבוריים, עסקיים ופרטיים כאחד – מה שעלול, על פי הערכות, להוביל לפגיעה בעסקים קטנים ובינוניים ולקריסת חברות הפקות וקייטרינג. בממשלת המעבר מנסים להיערך למצב החריג והודיעו על הקמת קרן חירום שאמורה לסייע לתפקוד עסקים החיוניים למשק הישראלי – אבל כרגע קשה ממש להבין מאיפה יגיע הכסף.
בינתיים יש מי שהצליח להרוויח מהמשבר, ומה שהחל בשבוע שעבר בעלייה במכירות ברשתות הפארם בעקבות הצטיידות בחומרי חיטוי ומסכות חד פעמיות, התרחב בשבוע החולף לרשתות המזון, שם נרשמה עלייה בקניות של מוצרי מזון יבשים בעלי חיי מדף ארוכים בשיעור של עשרות אחוזים. נתונים של חברת המידע האלקטרוני סטורנקסט הציגו אינדיקציה לעלייה חריגה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד במכירות מוצרי היגיינה, מים, פסטה, קמח ושימורי ירקות. הישראלים, כנראה, חוששים שלא יוכלו לקנות מוצרים לקראת פסח בגלל הווירוס הסיני.
פורסם לראשונה: 10:52, 06.03.20