החמרה באבטלה ובמספר מחוסרי העבודה ברקע הסגר השני והכוונות להאריכו עד סוף חודש אוקטובר: מהדיווח האחרון של שירות התעסוקה אתמול ועד הבוקר ב-7:00, נרשמו 14,723 דורשי עבודה חדשים. כיום רשומים בשירות התעסוקה 909,460 דורשי עבודה בסך הכל, מהם 572,908 בחל"ת.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מאז 17.9.2020, יום לפני ערב ראש השנה וכניסת ההגבלות, נרשמו בשירות התעסוקה 178,020 דורשי עבודה - מהם 162,858 עקב יציאה לחל"ת ו-15,162 מסיבות אחרות, בעיקר פיטורים סופיים של העובדים.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
(באדיבות שירות התעסוקה)
מבין דורשי העבודה שנרשמו מאז 17.9.2020, עבור 132,962 זהו רישום שני או יותר מאז תחילת משבר הקורונה בחודש מרץ (כ-75% מהנרשמים בגל הזה).
עלות תשלום דמי האבטלה צפויה לעלות לפחות במיליארד שקל בשל הוצאתם של אלפים כה רבים לחל"ת בסגר השני, כאשר ההערכה היא שרבים מהם ישהו בחל"ת לתקופה ארוכה ולא יוחזרו לעבודה מיד בתום הסגר.

עמיר פרץ: "הגיע הזמן ללמוד מהמדינות שאימצו את המודל הגרמני"

ברקע הנתונים המדאיגים של שירות התעסוקה, גובר החשש במשק ובמשרדי הממשלה הכלכליים שמספר מחוסרי העבודה יחצה בתוך ימים ספורים את המיליון, ושמספרי הגל הראשון יחזרו.
החשש ממספר המובטלים עולה בין היתר בשל הכוונה של ראש הממשלה להאריך את הסגר השני לפחות בעוד שבועיים, ובשל התכנון במשרדי הממשלה לשחרר את המשק בהדרגה רבה ולא בחיפזון כפי שנעשה בסיום הסגר הראשון. היום, כל הגורמים, כולל ראש הממשלה, מודים כי הפתיחה המהירה הייתה טעות שהובילה לגידול המחודש החמור בתחלואה ולצורך הדחוף בסגר השני.
במשרדי הכלכלה והרווחה מותחים ביקורת קשה על כי הממשלה ממשיכה להימנע מלעשות שימוש ב"מודל הגרמני", שהיה מונע את הוצאתם לחופשות ללא תשלום של עשרות אלפי עובדים לפחות.
המודל שזכה בהצלחה רבה באירופה נועד למנוע את שליחתם הביתה של עובדים במקומות עבודה שבהם הייתה ירידה בפעילות. העובד ממשיך לקבל את שכרו באופן חלקי מהמעסיק ואת השלמת השכר מבצעת הממשלה, במקום לשלם לעובד דמי אבטלה גבוהים יותר.
כך יוצאים נשכרים הן המעסיק ששומר על עובדיו המיומנים, הן העובד עצמו שלא נפגע בשכרו והן תקציב המדינה, שממנו משולם סכום נמוך יותר להותרת העובד במקום העבודה, לעומת התשלום שמוטל על המדינה לבצע לעובד במסגרת דמי אבטלה.
שר הכלכלה, עמיר פרץ, אמר היום ל-ynet כי "לנוכח העלייה החדה במספר המובטלים והיוצאים לחל"ת מאז תחילת הסגר השני, רק מעבר לחל"ת גמיש יכול לעצור את הדימום התעסוקתי. מחר אדרוש בישיבת הקבינט להחליט על החלת המודל הגרמני והחל"ת הגמיש באופן מיידי, כמו גם מתווה פיצוי ידוע מראש לעסקים שנפגעו כתוצאה מהסגר. האפשרות היחידה להורדת רמת האבטלה בישראל בפרק זמן קצר הוא המודל הגרמני - החל"ת הגמיש. הגיע הזמן שנלמד מ-25 מדינות שכבר יישמו את המודל בהצלחה מרובה. כל יום שעובר ללא החל"ת הגמיש מקבע תרבות אבטלה שעלולה ללוות אותנו עוד שנים רבות".