3 צפייה בגלריה
הרוג בקריסת מעלית משא באתר בנייה בתל אביב
הרוג בקריסת מעלית משא באתר בנייה בתל אביב
זירת התאונה בפרויקט מגדלי היוקרה דה וינצ'י
(צילום: מוטי קמחי )
הטרגדיה של ענף הבנייה: תאונות באתרי הבנייה כבר מזמן הפכו למכת מדינה, והממשלה החדשה תהיה חייבת להתייחס בכובד ראש גם לסוגיה שהוזנחה שנים רבות. רק בתחילת השבוע התווסף לרשימה המתארכת הרוג נוסף, הפעם עובד באתר הבנייה של חברת אשטרום, בפרויקט מגדלי היוקרה דה וינצ'י של היזמיות ישראל קנדה ואקרו נדל"ן בתל אביב. באותו יום אירעה תאונת עבודה נוספת, כשעובד נפל אל מותו בעת שעסק בהתקנת גג במושב כפר יהושע שבעמק יזרעאל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
היקף התאונות בענף הבנייה גבוה הן ביחס לענפים אחרים במשק והן ביחס להיקפי הפגיעות בענף בחו"ל, כאשר כ-60% מכלל ההרוגים בתאונות העבודה מקורם בענף הבנייה. אחת הדרכים למגר את עבירות הבטיחות שמובילות לתאונות אלה היא באמצעות הטלת צווי בטיחות וסנקציות כואבות כגון עיצומים כספיים על מפרי בטיחות.
באוקטובר-דצמבר 2020 פורסם כי הוטלו חמישה עיצומים כספיים בגין הפרות בטיחות בלבד, ומאז לא פורסמו עיצומים כספיים כלל
מבדיקה של הקבוצה למאבק לתאונות בניין ותעשייה עבור "ממון" ו-ynet עולה כי ברקע פיזור הכנסת ואי המשילות, מזה למעלה מחצי שנה שלא פורסם דבר הטלתם של עיצומים כספיים בגין הפרות בטיחות באתרי בנייה על ידי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, השייך לזרוע העבודה במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. יצוין כי במסגרת ההסכמים הקואליציוניים של הממשלה החדשה, אמור מינהל הבטיחות לחזור לאחריות משרד הכלכלה והתעשייה, תחת השרה הנכנסת אורנה ברביבאי, אולם שר הרווחה הנכנס, מאיר כהן, מעוניין להשאיר את זרוע העבודה במשרדו.

3 צפייה בגלריה
הרוג בקריסת מעלית משא באתר בנייה בתל אביב
הרוג בקריסת מעלית משא באתר בנייה בתל אביב
מעלית המשא שקרסה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
מהבדיקה עולה כי בחודשים אוקטובר-דצמבר 2020 פורסם כי הוטלו חמישה עיצומים כספיים בגין הפרות בטיחות בלבד, ומאז לא פורסמו עיצומים כספיים כלל. לשם השוואה, מינואר עד ספטמבר 2020 פורסם כי הוטלו 178 עיצומים כספיים - נתון נמוך ביחס לכמות הפרות הבטיחות באתרי בנייה, כפי שעולה ממספר צווי הפסקת העבודה שניתנו בגין הפרות אלה במהלך שנת 2020 - כמעט 3,000 צווי הפסקת עבודה וכן כ-5,500 צווי בטיחות. על פי נתוני מינהל הבטיחות, בשנת 2018 פורסמו 432 עיצומים כספיים בגין הפרות בטיחות ובשנת 2019 פורסמו 77 עיצומים כספיים בלבד.

"כוונה להטיל עיצום כספי אינה בגדר עיצום שהוטל"

על פי החוק להגברת האכיפה בדיני עבודה, שמכוחו מוטלים העיצומים הכספיים בגין הפרות בטיחות תעסוקתית, יש כמה שלבים לתהליך: תחילה מצהירים על כוונה להטיל עיצום - שהיא עדיין לא החלטה להטילו; לאחר מכן לקבלן ניתנים 30 יום לטעון את טענותיו; בשלב הבא ממונה העיצומים מקבל החלטה אם להטיל עיצום כספי או לא (ואם כן בסכום המתאים לאופי ההפרה); בשלב הבא נכנסת על פי חוק חובת הפרסום על עיצום שהוטל וכן חובת מבצעת הבנייה לשלם את העיצום שנפסק; ובהמשך המפר יכול לפנות לוועדת ערר כדי לערער על הטלת העיצום הכספי.
תגרי: "החוק קובע בצורה מפורשת (סעיף 17) שהחובה לפרסם את דבר הטלת העיצום נכנסת לתוקף מיד לאחר שניתנה החלטת הממונה בדבר הטלת העיצום, לה מלווה הדרישה לתשלומו"
ד"ר הדס תגריד"ר הדס תגריצילום: צביקה טישלר
לדברי ד"ר הדס תגרי, מנכ"לית הקבוצה, "חשוב לחדד כי כוונה להטיל עיצום שנמסרה לקבלן איננה בגדר עיצום שהוטל, אלא כשמה כן היא - כוונה שטרם התגבשה להחלטה סופית, החלטה שתתקבל על ידי ממונה עיצומים רק לאחר שניתנו לקבלן 30 יום להציג את טענותיו. כמו כן, החוק קובע בצורה מפורשת (סעיף 17) שהחובה לפרסם את דבר הטלת העיצום נכנסת לתוקף מיד לאחר שניתנה החלטת הממונה בדבר הטלת העיצום, לה מלווה הדרישה לתשלומו. חובת הפרסום וגם חובת התשלום אינם מעוכבים על ידי הליכי ערר או ערעור - ככל שמבצע הבנייה יבחר לנקוט בהם. אם עשה כן, החוק קובע כי יש לפרסם גם את דבר הגשת הערר או הערעור.
"מכאן שכל עיצום שהוטל חייב להיות מפורסם באתר האינטרנט של מינהל הבטיחות בתוך זמן קצר מעת שהוטל, ורשימת העיצומים המתפרסמת אמורה לשקף את כלל העיצומים שהוטלו, בין אם הוגשו בעניינם עררים או ערעורים ובין אם לאו. נקודה זו עלתה בעבר במספר הזדמנויות, בין השאר, בישיבת ועדת המשנה של ועדת העבודה והרווחה של הכנסת לנושא תאונות בענף הבנייה מיום 13.10.20. נוכח זאת, היועצת המשפטית של הוועדה הבהירה במענה לשאלות חברי הכנסת שחובת הפרסום קמה מיד לאחר הטלת העיצום ולפני הליכי ערר או ערעור".
תגרי מוסיפה כי "הטלת עיצומים כספיים בשל הפרות בטיחות באתרי בנייה מהווה סנקציה כמעט יחידה, העומדת כיום לרשות מפקחי מינהל הבטיחות, שעשויה לייצר הרתעה מפני זלזול בשמירה על כללי הבטיחות, ובעת שהותקנה בחוק בתחילת 2018 הוצגה על ידי שר העבודה והרווחה דאז כגורם המרכזי שיביא לשינוי ההתנהלות הבטיחותית. העובדה שמינהל הבטיחות חדל מהטלת עיצומים מזה חצי שנה, כפי שעולה מאי-פרסום עיצומים שהוטלו כמתחייב על פי חוק, פוגעת אנושות בהרתעה מפני זלזול בנהלי הבטיחות".
לדבריה, "חומרת המחדל מתבררת ביתר שאת נוכח העובדה שעל פי נתוני מינהל הבטיחות, מדי שנה מאותרות אלפי הפרות בטיחות שלמעלה ממחיצתן כה חמורות שהן מביאות להפסקת העבודה באתר עבודה באתר (אך זאת לפרק זמן קצר בלבד, עד לתיקון הליקויים). לא כל הפרת בטיחות צריכה לגרור אחריה הטלת עיצום, אולם בוודאי שלא ניתן להסביר כיצד מוטל עיצום אחד בלבד כנגד למעלה מ-250 צווי בטיחות שהוטלו, וזאת בפרט כאשר יש חברות ואתרים בהם הפרות הבטיחות החמורות חוזרות ונשנות".

בעקבות פניית ynet: הוסר עמוד "דו"ח עיצומים כספיים"

יצוין כי מבדיקת ynet עולה שלאחר פנייתנו הוסר הקישור לעמוד "דו"ח עיצומים כספיים" באתר משרד העבודה וכעת לא ניתן לאתר אותו או להגיע אליו דרך העמוד הראשי של האתר. מדובר בעמוד המציג את פרסומי הטלת העיצומים הכספיים על חברות הביצוע, וכעת במקומו מופיע עמוד עם הסבר על סוגיית הטלת העיצומים הכספיים. עם זאת, הקישור עדיין קיים וניתן להיכנס ישירות לעמוד העיצומים הכספיים דרך הלינק הזה.
3 צפייה בגלריה
מימין: העמוד שמפרט את פרסום הטלת העיצומים הכספיים; משמאל: העמוד הוסר וכעת מופיע עמוד עם הסבר
מימין: העמוד שמפרט את פרסום הטלת העיצומים הכספיים; משמאל: העמוד הוסר וכעת מופיע עמוד עם הסבר
מימין: העמוד שמפרט את פרסום הטלת העיצומים הכספיים; משמאל: העמוד הוסר וכעת מופיע עמוד עם הסבר
(צילום מסך)
על פי נתוני הקבוצה, מתחילת השנה ועד אמצע יוני 14 איש נהרגו בתאונות עבודה באתרי בנייה, 28 נפצעו קשה ו-102 נפצעו באורח בינוני. בשנת 2020 כולה 34 איש נהרגו בתאונות עבודה, 50 נפצעו קשה ו-258 נפצעו באורח בינוני. אשר לתאונה באתר של חברת הביצוע אשטרום, מנתוני הקבוצה עולה כי בפרויקטים של החברה הוטלו משנת 2019 כ-35 צווי בטיחות בגין הפרות בטיחות וכן אירעו שלוש תאונות עבודה קטלניות בשנתיים האחרונות.
לדברי תגרי, "מרבית התאונות אינן מדווחות ומפורסמות. על פי נתוני הביטוח הלאומי, למעלה מ-6,000 תאונות עבודה באתרי בנייה בשנה הוכרו כמזכות בדמי פגיעה. לכן אי אפשר להסיק מנתוני הפציעות המדווחות והמוכרות לנו על מגמות באופן אמין".
חזי שוורצמן: "עשרות העיצומים של 2021 יפורסמו בקרוב. פרסום הטלת העיצומים יפורסם מעתה מדי רבעון לידיעת הציבור"
ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, חזי שוורצמן, מסר בתגובה: "באתר מפורסמים עיצומים שהפכו לדרישת תשלום, וזאת לאחר שהסתיים בהם כל תהליך הטיעונים של המפר בהתאם לאמור בחוק להגברת האכיפה של דיני העבודה 2011, כלומר לאחר ערעור, דיון נוסף והחלטה. בשנת 2020 הוטלו על ידי מינהל הבטיחות 768 עיצומים ובשנת 2021 הוטלו 483 עיצומים עד כה. עשרות העיצומים של 2021 יפורסמו בתקופה הקרובה באתר החדש של מינהל הבטיחות. פרסום דבר הטלת העיצומים יפורסם מעתה מדי רבעון לידיעת הציבור. מינהל הבטיחות מטיל מדי יום עיצומים כספיים. הטלת העיצומים היא חלק מאמצעי ההרתעה שמינהל הבטיחות נוקט בו כדי להגביר את בטיחות העובדים באתרי בנייה".