הבנקים הגדולים בישראל מתחרים ביניהם על שוק הבנקאות והעסקים בין ישראל לאמירויות. בימים הקרובים צפויות לצאת שתי משלחות של ראשי בנק הפועלים ולאומי, יחד עם עשרות אנשי עסקים, לדובאי ולאבו דאבי. ל-ynet נודע כי אנשי עסקים שייצאו עם המשלחת צפויים לנסות לקשור שיתופי פעולה עסקיים ראשונים גם עם גורמים עסקיים בעומאן ובבחריין - באמצעות האמירויות.
לפני ימים אחדים נחתם כבר הסכם ראשון עם האמירויות לשיתוף פעולה פיננסי על ידי הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג. השר לפיתוח אזורי, אופיר אקוניס, הודיע כי ההערכות למסחר מיידי עומדות על היקף של 500 מיליון דולר בין שתי המדינות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
היום הודיע מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, כי ייצא בראש משלחת לביקור עבודה ראשון בדובאי ובאבו דאבי. בשבוע הקרוב יגיעו לאיחוד האמירויות גם ראשי בנק לאומי. מטרת הבנקאים היא מיידית: חתימה על הסכמים לשיתוף פעולה במישור הפיננסי בין הבנקים וגורמים עסקיים מובילים בשתי המדינות.
כפי שנודע ל-ynet, במשלחות העסקיות שייצאו עם בכירי הבנקים יהיו אנשי עסקים בתחומי התיירות, התעופה, החקלאות, ההיי-טק, הרפואה, התחבורה, ההשכלה הגבוהה ומומחים בתחומי הקורונה וכלכלת שתי המדינות. משרדי ראש הממשלה והחוץ ובנק ישראל נתנו ברכתם לנסיעת המשלחות.
3 צפייה בגלריה
הבנק הלאומי ורובע העסקים בדובאי
הבנק הלאומי ורובע העסקים בדובאי
הבנק הלאומי ורובע העסקים המרכזי בדובאי
(צילום: shutterstock)
מנכ"ל הפועלים ייצא כבר ביום שלישי לביקור עבודה ראשון באיחוד האמירויות, יחד עם משלחת של אנשי עסקים. חברי המשלחת יקיימו פגישות בבירה אבו דאבי ובעיר הפיננסים (המקבילה לתל אביב) - דובאי. רוב הפגישות יהיו עם ראשי שלושה בנקים גדולים ובכירי המערכת והפיננסית וכמו כן עם גורמים כלכליים בכירים.
בין השאר, יתקיימו פגישת גם עם בכירי לשכות המסחר והמגזר העסקי באיחוד האמירויות. קוטלר אמר לקראת הנסיעה, כי "בנק הפועלים מעניק חשיבות רבה לכינון יחסים כלכליים צמודים עם הבנקים המובילים באיחוד האמירויות. ההחלטה לצאת לאיחוד בראש משלחת של אנשי עסקים ישראלים נעשית על רקע הפוטנציאל העסקי הנרחב והרצון של שני הצדדים לכונן באופן מיידי קשרים כלכליים".
עוד אמר מנכ"ל בנק הפועלים, כי "ההתפתחויות המדיניות האחרונות מהוות הזדמנות ייחודית לכינון יחסים ושיתופי פעולה כלכליים בין המדינות ובין המערכות הפיננסיות שלהן, שיניבו צמיחה כלכלית לשני הצדדים".
3 צפייה בגלריה
חליפה בן זאיד אל-נהיאן
חליפה בן זאיד אל-נהיאן
נשיא איחוד האמירויות, חליפה בן זאיד אל-נהיאן
בראש המשלחת של בנק לאחמי יעמדו יו"ר הבנק, סאמר חאג' יחיא, ומנכ"ל הבנק, חנן פרידמן. גם במשלחת זו יהיו מספר אנשי עסקים מקרב לקוחות הבנק. כמו כן ייצאו בכירם נוספים מבנק לאומי במשלחת. בשל נגיף הקורונה המשלחת תכלול הפעם רק 20 בכירים, שצפויים לחתום על הסכמי שיתופי פעולה עסקיים בתחומי הפיננסים, הטכנולוגיה, הבריאות, החקלאות והתעשייה.
לאחר הודעת איחוד האמירויות על ביטול האיסור לקיום עסקים עם ישראל, הגיש השר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס לראש הממשלה בנימין נתניהו את רשימת שיתופי הפעולה הראשוניים עם המדינה הערבית, שמוערכת בהיקף של כ-500 מיליון שקל, כאמור. השר אקוניס ציין, כי "מדובר בזינוק אדיר לכלכלה הישראלית". בין השאר התקיימה פגישת התנעה ראשונה אצל ראש המל"ל עם מנכ"לי משרדי הממשלה הרלוונטיים, שם נקבע כי מתווה שיתופי הפעולה עם איחוד האמירויות יבוצע על ידי המשרד לשיתוף פעולה אזורי.
בין שיתופי הפעולה העיקריים שעומדים על הפרק: הקמת אזור תעשייה משותף בשער הירדן, מיזמים משותפים לאנרגיה ירוקה ומים, בנייה וחקלאות מדברית ואקולוגית, קידום מחקרים ותכניות מחקר משותפות, הדברה ביולוגית לחקלאות ומיזמי סביבה נוספים.
עוד על הפרק: שילוב חברות וסטארטאפים ישראליים בפיתוח מערך הסייבר ובמערך הפיתוח הטכנולוגי באיחוד האמירויות, הקמת ערים חכמות בישראל על פי המודל האמירתי, פתיחת נתיב להעברת סחורות מאירופה דרך נמל לחיפה למדינות המפרץ, השמת רשת מסילות ברזל בין ישראל, ירדן, ערב הסעודית ומדינות המפרץ. התוכנית מתייחסת גם לתחומים הפיננסיים, הרפואיים והתיירותיים.