סכסוך בין תושבים חילונים לחרדים בשכונת קריית יובל בירושלים הגיע לבית המשפט המחוזי בעיר, סביב דרישת התושבים החילונים להסיר עמודי רחוב שנועדו לשמש כעירוב שהציבו תושבים חרדים. עמותת חדו"ש (חופש דת ושוויון) עתרה נגד הצבת העמודים בלי רישוי, ובתגובה עדכנה עיריית ירושלים כי שר הפנים אריה דרעי מקדם תיקון לחוק שיאפשר הצבת עמודים עד גובה של 6 מטרים ללא היתר בנייה. מחר (ג') תדון המועצה הארצית לתכנון ובנייה בשינוי התקנות.
העירוב הוא פתרון הלכתי לאיסור להוציא חפצים מרשות היחיד לרשות הרבים ורשויות נוספות, באמצעות יצירת שטח משותף מדומיין: השטח מסומן באמצעות עמודים גבוהים ביניהם נמתח חוט, והשטח ביניהם נחשב לשטח שאפשר לטלטל בו חפצים. בארץ יש עירוב ברוב הערים והיישובים, שהחוט מקיף אותם, וכך אנשים שומרי שבת יכולים לצאת מהבית עם תיק, מפתחות בכיס או עגלת ילדים.
1 צפייה בגלריה
הצבת עמודי עירוב בירושלים
הצבת עמודי עירוב בירושלים
הצבת עמודי עירוב בירושלים
כיוון שיש חשיבות למעגל מלא של החוטים, יש חרדים המקפידים מאוד על הלכות העירוב, ומבקשים ליצור מעגל קטן יותר סביב שכונתם, מאחר שאינם סומכים על העירוב המקיף את כל העיר שלא יהיה קרוע. זאת, על אף שהמועצה הדתית אחראית לבדוק מידי שבוע את העירוב סביב העיר.
בשנת 2018 הגישה עמותת חדו"ש עתירה נגד עיריית ירושלים בדרישה להסיר עמודי רחוב שנועדו לעירוב ונעשו שלא כדין, ולקבוע תוכנית מתאר מסודרת להקמת קווי עירוב בעיר. העתירה הוגשה בעקבות תלונות תושבים סביב הנושא.

משרד הפנים: "הדיון במועצה הארצית יבהיר את המצב המשפטי"

לאחר דחיות חוזרות ונשנות, הדיון בעתירה נקבע ליום חמישי הקרוב, אך הפרקליטות הגיבה לבית המשפט והודיעה כי שר הפנים אריה דרעי מנסה תקנות שאומרות שעמודי עירוב אינם מצריכים היתר בנייה, ולמעשה מחר, המועצה הארצית לתכנון ובנייה אמורה לדון בהן. אם המועצה תיתן את ברכתה זה יקל מאוד על השר להעביר אחר כך את התקנות. המשמעות של זה היא שכל אחד יוכל להקים עמודי עירוב ללא שום פיקוח.
מנכ"ל חדו"ש: "המאבק אינו רק בנושא עמודי העירוב, בעקבות קבלת פניות מתושבי 6 שכונות בירושלים, חילונים ודתיים, אשר קרקס העירוב פוגע בהם ובזכויותיהם, אלא גם במה שמאבק זה מסמל"
מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, אמר כי "מאבקה של חדו"ש אינו רק בנושא עמודי העירוב, בעקבות קבלת פניות מתושבי 6 שכונות בירושלים, חילונים ודתיים, אשר קרקס העירוב בירושלים פוגע בהם ובזכויותיהם, אלא גם במה שמאבק זה מסמל. דווקא בימים אלה של מגפת הקורונה הציבור מבין עד כמה המעורבות החרדית בפוליטיקה פוגע בישראל, בשלטון החוק, במנהל התקין ובזכויות הציבור. הנסיון לתקן את אי החוקיות של רשויות הדת בחסות משרד הפנים הנשלט על ידי ש"ס, מאחורי גבנו ומאחורי גבו של הציבור, מלמד עד כמה חיוני מאבק זה להגנה על המדינה".
ממשרד הפנים נמסר: "התיקון נובע מעתירה שהוגשה לפני כשנתיים וחשפה את חוסר בהירות הדין לגבי התקנת עמודי עירוב. הדיון הקרוב במועצה הארצית מבקש להבהיר את המצב המשפטי בנושא זה. משרד הפנים ומינהל התכנון אינם צד לעתירה הנדונה בבית המשפט המחוזי והליך התקנת התקנות אינו נכלל בעתירה. יתר על כן, לא הוצא כל צו או פנייה לאי קיום הדיון על רקע עתירה זו. הדיון שיתקיים השבוע הוא דיון חוזר הנדרש בעקבות שינוי משפטי בנוסח התקנה שבעיקרו הוא שינוי טכני ולא מהותי. המלצת המועצה הארצית היא שלב מחייב בהליך התקנת תקנות, כאשר תקנות מאושרות ונחתמות על ידי שר הפנים לאחר התייעצות עם המועצה הארצית".