הוועדה המחוזית ירושלים אישרה שלוש תוכניות מפורטות באחד האזורים המרכזיים בירושלים, מתחם התחנה. שניים מהפרויקטים שאושרו שייכים לאנשי העסקים רמי לוי ואראל מרגלית, שיבנו כל אחד 200 יחידות דיור.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התוכנית משתרעת על שטח כולל של כ-75 דונם, וממוקמת במתחם השכונות אבו תור, בקעה וטלביה, וגובלת ברחובות דרך בית לחם ממערב, דרך חברון ממזרח ומרים החשמונאית מדרום.
4 צפייה בגלריה
תוכנית מתחם התחנה בירושלים
תוכנית מתחם התחנה בירושלים
תוכנית מתחם התחנה בירושלים
(הדמיה: רוזנפלד ארנס אדריכלים)
מתחם התחנה הפך לאחד ממרכזי הבילוי הבולטים בירושלים בעשור האחרון, ולצידו הקים מרגלית את מתחם JVP, בו נמצא רובע החדשנות ויושבות בו מספר חברות סטארט-אפ. ללוי בעלות על שטחים הצמודים והוא שותף עם אבי מורדוך, שחידש את מתחם התחנה. יתר הקרקע שייכת למדינה.
התוכנית הראשונה שנערכה על ידי משרד מליס אדריכלים ביוזמת רשות מקרקעי ישראל משתרעת על שטח של 43 דונם. התוכנית כוללת בינוי בגובה של 10-5 קומות, שישלב 200 יחידות דיור, 250 יחידות דיור מוגן ו-6,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר בחזיתות מסחריות לאורך הרחובות. כמו כן, התוכנית מקצה שטח של כ-2,500 מ"ר עבור מבני ציבור לטובת שימושי חינוך, גני ילדים ובית כנסת.
4 צפייה בגלריה
מפת התוכנית החדשה
מפת התוכנית החדשה
מפת התוכנית החדשה
(צילום: לשכת התכנון מחוז ירושלים)
התוכנית השנייה שביוזמת Margalit Startup City ונערכה על ידי משרד רוזנפלד ארנס אדריכלים, היא על שטח של 17 דונם. התוכנית כוללת בינוי של רובע חדשנות ויזמות בגובה של 10-5 קומות, שישלב 200 יחידות דיור, 10,000 מ"ר להיי-טק ו-4,000 מ"ר עבור שטחי מסחר לאורך הרחובות. התוכנית מהווה פיתוח המשכי למתחם Margalit Startup City בבית המדפיס המנדטורי. בנוסף, התוכנית מקצה כ-7,500 מ"ר עבור מבני ציבור לצרכי חינוך שבו מתוכנן בית מתנדבי שנת השרות הארצי.
התוכנית השלישית, שנערכה על ידי משרד גוטמן-אסיף אדריכלים ביוזמת חברת "רכבת במושבה", משתרעת על שטח של 13 דונם. התוכנית כוללת בינוי בגובה של 10-5 קומות, שישלב 270 יחידות דיור, חלקן קטנות המיועדות לשימוש אוכלוסייה צעירה, 70 חדרי מלון ו-3,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר בחזיתות מסחריות לאורך הרחובות.
4 צפייה בגלריה
תוכנית מתחם התחנה בירושלים
תוכנית מתחם התחנה בירושלים
תוכנית מתחם התחנה בירושלים
(הדמיה: רוזנפלד ארנס אדריכלים)
מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, ציינה כי "התוכניות שהחליטה הוועדה לקדם הן בשורה של ממש לעיר ולאזור ומימוש הלכה למעשה של תוכנית האב, אותה אימצה הוועדה המחוזית. התוכניות עתידות ליצור מרכז משמעותי בעיר שישלב תרבות תוססת, מסחר, תעסוקה ומגורים, הנסמך על מרחב ציבורי איכותי המוכוון להולכי רגל ומשורת על ידי תחבורה ציבורית יעילה. מתחם התחנה יהווה דוגמה למרקם עירוני אינטנסיבי המספק איכות חיים לתושבים בו, כמו גם מוקד עניין משמעותי לאזור ולעיר כולה".
חבר מועצת העיר, עופר ברקוביץ (התעוררות), בירך על אישור התוכנית: "מדובר בתוכנית אסטרטגית, במיקום פנטסטי, לצד תשתיות רכבת קלה וורכבת מהירה מתל אביב, עם מרחב ציבורי המעודד הליכתיות וחיבורים. שמח שהצלחתי להביא להקטנת גדלי הדירות כדי שישמשו צעירים וירושלמים. לצערי הדרישה שלי להגדיל יותר את אחוזי התעסוקה בפרויקט, בעקבות ההימצאות של JVP ו-OUR CROUD, לא התקבלה וזוהי טעות, משום שדווקא כאן ניתן לפתח רובע היי-טק משמעותי לירושלים".
4 צפייה בגלריה
אראל מרגלית
אראל מרגלית
אראל מרגלית
(צילום: ריקי רחמן)
"דווקא בזמנים הקשים האלה, יותר מתמיד, ירושלים צריכה לבנות עצמה לקראת העלם החדש שאחרי המשבר הכלכלי והחברתי סביב הקורונה", אומר אראל מרגלית, יו"ר ומייסד מרגלית סטארט-אפ סיטי. "החדשנות היא המפתח לבניית ערים מחדש מבחינה כלכלית, תרבותית וחברתית. המהות של מרגלית סטארט-אפ סיטי אומרת שתפקיד ההייטק אינו רק להוביל את הכלכלה, אלא להוביל לשינוי חברתי בתוך העיר. להכניס למעגל החדשנות את הילדים שננשארו מאחור, לחזק את התרבות ולחבר את מתנדבי שנת השרות למקומות שהכי צריך אותם".