"לא הייתה לי גאות כזאת כמו בקורונה". אומר שי דוד, בעלי חברת כרכום עיצוב נוף, על הגננות בימי הקורונה.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מה קרה לעסקי הגננות בעידן הקורונה? "אנשים הבינו בימי הסגר שבית יכול להיות כלא, ולא משנה כמה כסף הם השקיעו בקירות וברהיטים. הם הרגישו צורך בפינה ירוקה לברוח אליה, מעין חלקת האלוהים הקטנה שלהם, גם אם אלה עציצים במרפסת. מוציאים פחות כסף לנסיעות לחו"ל ולקניות, ואנשים רוצים ליצור לעצמם חדר משלהם בחוץ, גם אם הם גרים בדירה בקומה ה-20. אנשים ממש אומרים לי, 'תעשה לי טבע'. גם יזמים מתחילים להבין את חשיבות הירוק בפרויקטים. בחורה מתל אביב פתחה בלוג על עציצים, אמרה שבסגר היא התחילה לטפח אותם במרפסת וכך היא הרגישה שהיא לא לבד. הירוק דרוש לנשמה.
1 צפייה בגלריה
שי דוד
שי דוד
שי דוד
(צילום: ליאור טייטלר)

"הייתי אצל לקוח בהרצליה הילס, מתחם מגורים חדש. כל השטח המשותף לדיירים מרוצף במשתלבות, ויש בקושי ספסל אחד לישיבה. זו טעות. זה כמו השכונות האלה שהיזמים קוראים להן 'ירוקות'. מה בדיוק ירוק שם? אלה מקבצים של בנייני בטון. סיד מסוים, ידידותי ככל שיהיה לסביבה, לא הופך את השכונה לירוקה. אני מאמין שקבלנים הפנימו שירוק מוכר וששווה להשקיע בגינון. בעלי מסעדות גילו שמי שיש לו מקום בחוץ יכול להתקיים, והבינו את חשיבות ההשקעה שם. ללקוחות שלי יש פנטהאוזים עם מרפסת גג, הם השקיעו מיליונים בעיצוב פנים והקציבו רק מאית מזה לגינון המרפסת. עכשיו אני מרגיש שינוי".
אפשר לגדל גינה במרפסת קטנה רגילה בבית דירות? "עד כה היזמים לא נתנו לזה מקום. אפילו בפרויקטים יוקרתיים אין נקודת מים או ברז במרפסת שחיונית כדי ליצור תשתית השקיה לפינה ירוקה באמצעות קיר ירוק, שהיום נעשה פופולרי, אדניות, עציצים וכו'. גם המשתלות מדווחות על גאות. מי שקונה דירה, כדאי שיוסיף נקודת מים במרפסת. עכשיו יזמים הבינו שהאפשרות לחוות חוץ גם כשאתם בדירה חיונית בימי הקורונה. אנשים קונים דירות של 150 מ"ר עם מרפסת של 10 מ"ר בלבד. אני מאמין שעכשיו הפרופורציות ישתנו לטובת המרפסות כי החוץ מוכר. הכי נורא אלה דירות במגדלים בלי מרפסת. יש דירות שבהן כמעט אי אפשר לפתוח חלונות. בסגר אנשים הבינו שזה כמו בצינוק, בלי יכולת לצאת לנשום אוויר צח".
כמה השקעה צריך לגינה ראויה במרפסת פנטהאוז? "גינה בגג היא השקעה יקרה. אני לא מדבר על הנחת אדניות לאורך הקירות אלא פינות גן, כי צריך לאטום את הגג, לכסות במצע גידול, מערכת השקיה, להקים מנופים. זה יכול להגיע ל-700 אלף שקל, תלוי בגודל הגג. אני בכלל נגד מכירת פנטהאוזים. אני אומר ליזמים, תוותרו על הכנסה ממכירת הפנטהאוזים ותהפכו את הגג לשטח ציבורי עם גן, שטח התכנסות, מסעדה. זה יכניס יותר כסף והדיירים יהיו מוכנים לשלם יותר על הדירות".
שי דוד.
"קבלנים הפנימו שירוק מוכר"