גם על ענף התינוקות לא פסחו עליות המחירים: כיסאות אוכל, עגלות וצעצועים עם רכיבים אלקטרוניים התייקרו. חלק מההתייקרויות כבר הגיעו לצרכנים, בחלק מהרשתות. ברשתות אחרות טוענים כי מתאפקים עם העלאת המחירים. מקור ההתייקרויות: מחירי ההובלה, מחירי הפלסטיק ורכיבי אלקטרוניקה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי הרשתות, יבואני אחד ממותגי העגלות הפופולריים בישראל, סייבקס, העלה מחירים לפני כחודשיים ב-5% וכעת העלה אותם שוב ב-5%. בחלק מהרשתות העלו מחירים ובאחרות שומרים בינתיים על המחיר הקודם, בזכות מלאי קיים. בחברה מסרו: "אין תגובה".
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"מי שיש לו מלאים לא מעלה מחירים, אבל אי-אפשר להימלט מזה בטווח הקצר", אמר ל-ynet רוני דוהן, מנכ"ל שילב השייכת לקבוצת פוקס ומחזיקה 75 סניפים. דוהן השיק השבוע חנות דגל חדשה לרשת בבני ברק מתחם איילון, הכוללת מתחם מיוחד של דיסני, בהשקעה של שישה מיליון שקל.
הוא מסביר: "יש עליות מחירים, בעיקר במוצרים שמגיעים מסין כי ההובלה משם התייקרה מ-3,000-2,000 דולר ל-15-10 אלף דולר. נניח שמכולה שווה 100 אלף דולר - זה 10% התייקרות. לטווח הארוך לא בטוח שהמחירים הגבוהים האלה של ההובלה יחזיקו. מתישהו זה יגיע לנקודת איזון, כרגע הדבר היחיד שמשחק לטובתנו זה שער הדולר הנמוך, אבל כל מי שמביא משהו מסין משלם".
יבואני עגלות העלו מחירים. זה כבר הגיע לצרכנים? "יבואני העגלות העלו מחירים בשוליים, באחוזים בודדים. לצרכן זה כמה מאות שקלים. כשאתה מעלה את המחיר, הצרכן סופג ואמנם אצלי ואצל הייבואן הכסף הוא אותו כסף ברווח הגולמי, בזכות ההתייקרות לצרכן, אבל באחוזים אנחנו והיבואנים מרוויחים פחות. מי שיש לו מלאים, אומר בוא נמתח את התקופה וננסה לעבור אותה בלי התייקרויות. אלה שאין להם מלאים, חייבים לגלגל את זה. ועוד בעגלות היום לצרכנים יש נטייה לקנות יקר. פעם קנו באלפיים שקל היום המותגים הפופולריים נמכרים ב-5,000 שקל".
מה עוד התייקר? "יש מחסור עולמי ברכיבי אלקטרוניקה. זה פגע בעולם הצעצועים וזה מייקר את הצעצועים. כולם מתחילים לשלוח לאט-לאט בקשות להעלאת מחירים. יש משא ומתן ויש בסוף מחיר שהצרכן מוכן לשלם. קחי מוצר שעלה 99 שקל, כשהיבואן רוצה לייקר אותו בשיעור ההתייקרות שלו, אני אומר לו שאם הצעצוע הזה יעלה 200 שקל אף אחד לא יקנה אותו. תעלה ל-109 שקל, או שחלק מהמוצרים לא שווה להביא. גם שער היואן עלה, שרשרת הערך מתייקרת. יש יצרני רהיטים שמייצרים בסין ומרכיבים פה, גם הם עלולים להעלות מחירים".
יהיה מחסור במוצרים? "אם יוצא מצב שאני צריך לייקר מוצר ב-40%, אני בכלל לא מביא אותו. מוותר עליו. למשל כיסאות אוכל. אם תכולת המכולה עולה 20 אלף דולר והמכולה עצמה עולה עוד 10,000 דולר, לא אעלה ב-50% את המחיר של המוצר כי אין לזה היתכנות כלכלית. אז יהיה מחסור בכיסאות אוכל. חלק יעלו מחירים, חלק יביאו מאירופה - משם אין בעיית הובלה".