מנכ"ל רשות האכיפה והגבייה, תומר מוסקוביץ, אמר היום (שלישי) בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, כי מאז פרוץ משבר הקורונה נרשמה עלייה מדאיגה של עשרות אחוזים במספר האיומים בהתאבדות של חייבי כספים ומי שנקלעו לקשיים כלכליים חמורים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת ציון היום למניעת אובדנות בכנסת, שהתקיים ביוזמת ח"כ קטי שטרית, קיימה הבוקר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות דיון בנושא התוכנית הלאומית למניעת אובדנות. לדברי מוסקוביץ, מספר האיומים עולה מזה מספר שנים, אולם מתחילת המשבר זוהתה עלייה משמעותית: ב-2018 נרשמו 129 מקרים, ב-2019 היו 136 מקרים ומתחילת 2020 ועד חודש אוקטובר תועדו 168 מקרים.
מוסקוביץ' אמר כי "ביקשנו להעביר הדרכות לכל העובדים שבאים במגע עם החייבים - מהמאבטח בלשכה ועד פקידי הקבלה, נציגי פניות הציבור ועוד - לצורך זיהוי וטיפול בפניות בעלות אופי אובדני. זה לא יהפוך אותם לפסיכולוגים או מטפלים, אבל ייתן להם כלים להתמודד עם השניות הקריטיות האלה אל מול החייב".
ד"ר שירי דניאל, מנהלת מקצועית בער"ן - האגודה הישראלית לעזרה ראשונה נפשית, דיווחה על עלייה במספר הפניות האובדניות על רקע מצוקה כלכלית. לדבריה, "מתחילת המגפה ענינו על למעלה מ-268,000 פניות. בהשוואה ל-2019, שהסתכמה כולה ב-200,000 פניות. שלוש פעמים ביום מופעל נוהל חירום להצלת חיים. כ-60% מהפניות אלינו מגיעות מאנשים שמתמודדים עם משבר כלכלי ותעסוקתי שאליו מצטרף משבר נפשי".
1 צפייה בגלריה
התאבדויות התאבדות אובדנות גברים
התאבדויות התאבדות אובדנות גברים
אובדנות
(צילום: shutterstock)
מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ טלי פלוסקוב, אמרה כי "הנושא תמיד חשוב, ועכשיו בתקופת הקורונה הוא רלוונטי פי כמה. על פי נתונים, מספר המתאבדים בשנה יורד אבל אי אפשר לדעת מה יהיה מחר. זה צריך להיות כל הזמן בראש שלנו. תפתחו את העיניים, תראו מה קורה סביבכם, כל מילה טובה שניתן לאנשים האלה יכולה להציל את החיים שלהם".
ממחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהציגה בדיון החוקרת מרב פלג-גבאי, עולה כי הנתונים הרשמיים מצביעים על כ-400 מקרי התאבדות בישראל בכל שנה. עם זאת, על פי הערכות של משרד הבריאות מדובר בהערכת חסר ומספרם הוא בפועל כ-500. זאת, בשל תת-דיווח על התאבדות כסיבת המוות. התוכנית הלאומית של ישראל למניעת אובדנות לא יושמה במלואה, למרות שאושרה בהחלטת הממשלה מ-2013.
מירי כהן, מנהלת תחום קשרי ממשל ותוכניות לאומיות במשרד הבריאות, ציינה כי "מעבר לפעילות השוטפת עם כלל משרדי הממשלה, השגנו 9.5 מיליון שקל נוספים כדי להגביר את הזמינות של הקווים החמים. אנחנו רואים את העלייה במספר הפונים. מצד אחד זה מעיד על מצוקה, מצד שני זה מעיד על זמינות ומענה. כדי לתת מענה זמין משרד הבריאות מעניק לכל מבוטח של קופת חולים 3 שיחות טיפוליות של עד 45 דקות עם איש מקצוע ללא הפנייה וללא תשלום".