רק 16 מיליון שקל יוקצבו בשלב הזה לטובת ביצוע הכשרות מקצועיות והשמת עובדים למקצועות נדרשים בענפי התעשייה והבנייה במימון ממשלתי. בעבר נשמעו התבטאויות מפי בכירי המשק כי להכשרות המקצועיות יהיה צורך להקציב מאות מיליוני שקלים ואף מעבר לכך, כדי להחזיר את מאות אלפי המובטלים לעבודה לאחר משבר הקורונה החמור.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
היום, עם פתיחתו המשמעותית של המשק מחדש לאחר הסגר השלישי, צפויים לחזור לעבודה עשרות אלפי עובדים, אולם מספרם הכולל של מחוסרי העבודה צפוי להיות עדיין קרוב ל-700 אלף ישראלים. לפי שירות התעסוקה מאות אלפים מהם מצויים מחוץ למעגל העבודה כבר חודשים ארוכים, חלקם אפילו שנה שלמה, וספק אם יהיה לרבע מהם לאן לחזור גם אם המשק ייפתח עוד.
1 צפייה בגלריה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
דורשי עבודה בביטוח הלאומי בפתח תקווה
(צילום: יריב כץ)

בכירי משרדי האוצר, הכלכלה, הרווחה ושירות התעסוקה התבטאו לאחרונה, כי בעקבות משבר הקורונה הקשה יהיה צורך להכשיר מאות אלפי עובדים במקצועות השונים, בשל שינוי דפוסי העבודה, סגירת עשרות אלפי עסקים וניצול ההזדמנות של מעבר למקצועות מתוחכמים יותר של העידן החדש.
היום פרסמו מנהלת התעסוקה וההכשרות המקצועיות במשרד האוצר, שירות התעסוקה, התאחדות התעשיינים והתאחדות הקבלנים קול קורא מיוחד, לתוכנית הכשרות מקצועיות תוך "שיתוף פעולה לטובת עידוד העסקת דורשי עבודה, על רקע משבר הקורונה והצורך בהגברת היקף ההכשרה המקצועית הנדרשת להתמודד עם אתגרי המשבר".
בתום תהליך משותף של מנהלת התעסוקה, שירות התעסוקה, התאחדות התעשיינים והתאחדות הקבלנים בוני הארץ, גובשה רשימת מקצועות בהם נדרשת הכשרה מיידית והשמה של עובדים, במטרה להביא לחיזוק התעשייה הישראלית.
בין המשרות ניתן דגש, לראשונה, על משרות שנועדו לקדם קפיצת מדרגה בעולם התעשייה לייצור מתקדם ואוטומציה, לצד משרות בתחומי החשמל, אלקטרוניקה, הפלסטיקה, אחזקה, מכונות, מתכת, דפוס, מזון ועוד בהן אופק שכר גבוה וקידום תעסוקתי, ובהן קיים צורך דחוף להכשרה והשמת עובדים. בנוסף, מתפרסם קול קורא לענפי הבניין והתשתיות שיתרום להכשרה ועבודה ישראלית בתחומים אלו וצמצום משך תהליך הבינוי.
כמו כן, כולל הקול הקורא התייחסות מיוחדת לעסקים קטנים שנפגעו ממשבר הקורונה וטרם קיבלו סיוע בתחום ההכשרות וההשמה המקצועית, כך שיתאפשר גם לעסקים זעירים להעסיק עובדים חדשים תוך קבלת מעטפת תמיכה בקליטת העובדים והכשרתם.
במסגרת הקול הקורא ייהנו המעסיקים מסיוע במספר תחומים: השמה ישירה - סיוע בגיוס ומיון מועמדים למשרה; שוברים למעסיקים לביצוע הכשרות והשתלמות במימון ממשלתי, במסגרתו ניתן לגייס עובד חדש ולהכשירו בהתאם לצרכי הארגון; הכשרה בהתאמה - כלי המשלב הכשרה מותאמת והשמה שבמסגרתו, מועמדים לתפקידים שונים, שאינם בעלי ניסיון ספציפי, יוכלו לקבל הכשרה תיאורטית ומעשית בהתאם לצרכים של המעסיק, ובכך לגשר על הפערים בין המיומנויות והכישורים של העובד לבין הצורך.
מנהלת תעסוקה והכשרות מקצועיות היא זרוע ביצועית של משרד האוצר, שהוקמה בחודש ינואר 2021 במטרה לסייע בהתמודדות עם ההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה על שוק התעסוקה.

הבעיה: המפוטרים והשוהים בחל"ת ימשיכו לקבל דמי אבטלה

יש לציין שאחת הבעיות הקשות שנוצרו במשק נובעת מכך שמפוטרים ושוהים בחל"ת ימשיכו לקבל דמי אבטלה עד לסוף חודש יוני, ויתכן שהמועד אף יוארך, ועל כן מאות אלפי עובדים לא ממהרים לחזור לשוק העבודה ואף טרם הוכשרו למקצועות נדרשים במשק.
שר האוצר, ישראל כץ, מסר כי "ההכשרה המקצועית מהווה נדבך מרכזי בתוכניתנו להשיב למעגל העבודה את גרעין המובטלים הוותיק, ולהעניק הזדמנות לעובדים לזכות בהכשרה למקצועות מבוקשים, בעלי אופק שכר גבוה, הכל תוך התאמה לצרכי התעשייה ולעסקים השונים".
ראש מנהלת ההכשרות המקצועיות במשרד האוצר, ד"ר איריס נחמיה: "המהלך יביא לקפיצת מדרגה דיגיטלית של אנשים ושל עסקים באמצעות סבסוד הכשרות למקצועות בביקוש גבוה. בחודשיים שחלפו ממועד הקמת המנהלת למדנו על הידע הרב שקיים מחוץ לממשלה בתחום התעסוקה. לפיכך, יזמנו את המהלך החדש עם הגופים הממשלתיים הרלוונטיים, תוך התייעצות עם המעסיקים. נמשיך לקדם מהלכים נוספים במסגרת המאבק במשבר התעסוקה".
מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור: "אני מברך על שיתוף הפעולה עם מנהלת ההכשרות המקצועיות במשרד האוצר, התאחדות התעשיינים והתאחדות הקבלנים. רק שילוב ידיים של המדינה, המגזר העסקי ודורשי העבודה יאפשר לנו לצלוח את משבר התעסוקה. מאמץ משותף זה יוביל להנעת גלגלי המשק, יספק פתרון למחסור קיים וייתן מענה לדורשי עבודה רבים. זהו צעד נוסף במאמצי שירות התעסוקה לצמצום שיעורי האבטלה בישראל, ואחריו יבואו עוד רבים נוספים".
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר: ״התעשייה הוכיחה לאורך המשבר כי היא מייצרת מקומות עבודה יציבים עם שכר גבוה מהממוצע במשק ומסוגלת להעלות את פריון העבודה במשק. אנחנו שמחים להמשיך בתנופת ההכשרות המקצועיות ביחד עם שירות התעסוקה ומנהלת ההכשרות המקצועיות במשרד האוצר, ולמצוא לאנשים רבים שמצאו עצמם מובטלים בעקבות משבר הקורונה קריירה חדשה ומבטיחה בתעשייה הישראלית. זהו Win Win Situation- גם התעשייה הישראלית זוכה לכוח אדם איכותי, אשר חיוני לה יותר מתמיד, וגם עובדים רבים, בפרט בפריפריה, זוכים למצוא מקום עבודה מבטיח בחברות התעשייתיות המובילות בארץ״.
נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל והתאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "אני מברך על החלטת שירות התעסוקה 'להיכנס איתנו תחת האלונקה'. שיתוף הפעולה החשוב הזה יענה על שני צרכים קריטיים של המשק: אספקת עשרות אלפי מקומות עבודה יציבים וקיצור זמן הבנייה. אוכלוסיית ישראל תוכפל בתוך פחות משלושים שנה. הרבה לפני כן, יהיה עלינו לייצר פתרונות דיור ותשתיות בהיקף כפול ממה שיש כאן היום לכן חובה שכך נעשה".
משותפות המקפצה, הכוללת עשרות ארגונים עסקיים וחברתיים, הפועלים לקדם השקעה ממשלתית בהכשרות מקצועיות נמסר כי התוכנית החדשה היא סנונית ראשונה וחשובה של מנהלת ההכשרות במשרד האוצר. לדברי טלי ניר, מנכ״לית ארגון 121, שייסד את השותפות: ״אנו קוראים להאיץ את התהליכים ולייצר עוד מסלולים לתמיכה ממשלתית בהכשרות מקצועיות של מעסיקים מכל ענפי המשק, שמשוועים לידיים מקצועיות גם בתקופה זו. חשוב ביותר לייצר מענה לעסקים קטנים ובינונים שזקוקים לעובדים שיעברו הכשרה, אך גם לתמיכה ולתיווך המדינה כדי לשתף בבנייה המחודשת של המשק״.