אחרי ענקית הצריכה יוניליבר - גם קוקה קולה העולמית הודיעה הלילה כי היא תקפיא את הפרסום בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם . כך על פי דיווח של רשת החדשות האמריקנית CNBC. זאת על רקע "שיח השנאה" וה"תוכן המפלג" ברשתות החברתיות. הרשת הדגישה כי היא אינה מצטרפת "לחרם" אך עוצרת את כל הפרסום לפחות ל-30 יום.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אמש צנחה מניית פייסבוק בבורסת וול סטריט בניו יורק ב-8.3%, על אף שהמנכ"ל מארק צוקרבג פרסם כשעה לפני סיום המסחר פוסט ובו התחייב להיאבק ב"שיח השנאה" ברשתות, ובין השאר לאסור פרסום מודעות הפוגעות בקבוצות שונות באוכלוסייה.
"אין מקום לגזענות בעולם ואין מקום לגזענות במדיה החברתית", אמר מנכ"ל קוקה קולה העולמית, ג'יימס קווינסי. "חברת קוקה קולה תשהה פרסום בתשלום בכל פלטפורמות המדיה החברתית ברחבי העולם למשך 30 יום לפחות. ניקח זמן זה לבחון מחדש את מדיניות הפרסום שלנו כדי לקבוע אם יש צורך בתיקונים. אנו מצפים גם לאחריות גבוהה יותר ושקיפות מצד שותפי המדיה החברתית שלנו".
3 צפייה בגלריה
ג'יימס קווינסי, מנכ"ל קוקה קולה
ג'יימס קווינסי, מנכ"ל קוקה קולה
ג'יימס קווינסי, מנכ"ל קוקה קולה העולמית
(צילום: gettyimages)


יוניליבר: "המשך הפרסום לא יתרום לחברה"

חרם המפרסמים מתבצע תחת ההאשטג #StopHateForProfit במסגרת קמפיין אותו יזמו ארגוני זכויות האזרח: הליגה נגד השמצה, ה-NAACP Sleeping Giants ו-Color of Change. הטענה של הארגונים הללו היא שפייסבוק משמשת להפצה של שיח שנאה ולהפצת פלגנות ומידע שקרי.
אתמול הודיעה ענקית מוצרי המזון והטיפוח יוניליבר כי היא מצטרפת לחרם על המדיה החברתית לפחות עד סוף השנה. יוניליבר, המייצרת בין השאר את סבון דאב ותה ליפטון, הצטרפה לשורה של חברות שהודיעו כי הן מחרימות את פייסבוק, בהן: ורייזון, נורת' פייס ופטגוניה. "לנוכח הקיטוב הנוכחי והבחירות הקרובות בארה"ב, צריך לעשות עוד הרבה בנוגע לשיח השנאה", אמר לואיס גי קומו, סגן נשיא למדיה גולבלית ביוניליבר. החברה הודיעה כי "המשך הפרסום בפלטפורמות האלה לא יתרום לאנשים ולחברה".
3 צפייה בגלריה
יוניליוור
יוניליוור
יוניליבר
(צילום: Unilever)
"אנו מעריכים את המאמצים של השותפים שלנו, אבל יש עוד הרבה מה לעשות, בעיקר בכל הנוגע לשיח השנאה בתקופת הבחירות לנשיאות ארה"ב", מסרה יוניליבר. "המורכבות של המרחב התרבותי מחייבת אותנו ללמוד ולהגיב כדי ליצור מרחב דיגיטלי בטוח ואמין". יוניליבר, שהודיעה כי תעביר את תקציבי הפרסום שהיו מיועדים לפייסבוק למדיות אחרות, הוציאה מעל 11.8 מיליון דולר השנה על פרסום בפייסבוק, לפי חברת Pathmatics.
גם ענקית הטלקום ורייזון הודיעה שתפסיק לפרסם ברשת החברתית ובאינסטגרם, על רקע "מדיניותה המתירה של החברה בכל הנוגע לפרסום תכני שטנה או תכנים מפלגים או שקריים". לפניה הודיעו על כך גם בן אנד ג'ריס, אולפן מגנוליה פיקצ'רס ההוליוודי, רשת חנויות האפנה אדי באואר ו-Viber (שנוסדה בישראל).

הערכות: חרם לחודש לא ישפיע על השורה התחתונה של פייסבוק

הכנסות פייסבוק מפרסום עמדו בשנת 2019 על 69.7 מיליארד דולר. מוקדם יותר השנה מסרה כי יש לה מעל שמונה מיליון מפרסמים. לפי נתוני Pathmatics, המפרסמת הגדולה ביותר בפייסבוק היא דיסני, עם 210 מיליון דולר עד כה השנה. אחריה נמצאת פרוקטר אנד גמבל, שהוציאה 177 מיליון דולר. במקום הרביעי, אגב, נמצא הקמפיין של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שהוציא 40 מיליון דולר.
3 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק
(צילום: AP)
עם זאת, ההערכה היא כי החרם לחודש אחד, אף שהוא מייצר פרסום רע לפייסבוק, לא יוביל להשפעה משמעותית על השורה התחתונה של החברה. "אנחנו משקיעים מיליארדי דולרים בכל שנה כדי לשמור על הקהילה שלנו מוגנת ועובדים כל העת עם מומחים חיצוניים כדי לבחון ולעדכן את המדיניות שלנו", מסר דובר של פייסבוק לרשת החדשות NBC. "אנחנו מודעים לכך שמצפה לנו עוד עבודה, ונמשיך לעבוד בשיתוף עם ארגוני זכויות אדם ומומחים אחרים כדי לפתח עוד כלים, טכנולוגיה ומדיניות כדי להמשיך במאבק הזה".
פורסם לראשונה: 20:30, 26.06.20