לפי ההערכות, עד לשעות הצהריים למעלה מ-60 אלף אנשים הצטרפו לשירות התשלומים אפל פיי (Apple Pay) שהושק היום (רביעי) בישראל. במהלך הבוקר צרכנים התלוננו על קשיים בהזנה ובתשלום בכרטיסי האשראי של ישראכרט וכאל בשירות, אבל בינתיים חברות האשראי טוענות כי התקלה נפתרה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
משתמש אחד כתב בעמוד הפייסבוק של ישראכרט: "היום הפעלתם את האפשרות לצרף כרטיסי ישראכארט לאפל פיי, אך לא ניתן לצרף. במוקד שלכם לא מבינים מה הסיבה לתקלה ומציעים לנסות בעוד כמה דקות. בינתיים כבר שעה אני לא מצליח". משתמש אחר כתב: "סיכום ביניים. ישראכארט - גם חוץ בנקאי וגם בנקאי, לא מצליח להיכנס לארנק (בחברה מסרו שמטפלים בתקלה). ויזה כאל - חוץ בנקאי עובד, בנקאי רק לחלק (יהב ומזרחי לא בינתיים). אמריקן אקספרס - חוץ בנקאי עובד, בנקאי רק לחלק. מקס - עובד לכל הכרטיסים בצורה מופלאה".
3 צפייה בגלריה
אפל פיי
אפל פיי
אפל פיי
(צילום: shutterstock)
בכאל מסרו בבוקר כי אין תקלות אלא עומס בגלל ריבוי מצטרפים בו זמנית. בישראכרט אמרו כי "אלפי לקוחות ישראכרט הצטרפו מהבוקר לאפל פיי ונהנים משירות תשלומים מהנייד. עקב ריבוי בקשות להצטרפות, חלק מהפונים חווים בעיות נקודתיות בהרשמה ואנו מטפלים בנושא".
במקס לעומת זאת, לא היו תקלות. דיסקונט וישראכרט שלחו הודעות לבורסה על השקת השירות. גורם באחת החברות אמר ל-ynet: "בכמה שעות הצטרפו יותר משתמשי אפל לתשלום באמצעות הסלולרי מאשר משתמשי אנדרואיד שהצטרפו במשך כמה חודשים" . לקוחות אנדרואיד יכולים לשלם בטלפון הנייד ובשעונים חכמים מיולי 2020.
3 צפייה בגלריה
(צילום מסך)
3 צפייה בגלריה
(צילום מסך)

השקת השירות בישראל

החל מהבוקר משתמשי אייפון ואפל ווטש יכולים להיכנס לאפליקציית wallet שמותקנת במכשיר שלהם ולסרוק לשם את כל כרטיסי האשראי שלהם. פעולת ההזנה הזאת אמורה לאפשר למשתמשים לשלם בקופות של רוב החנויות בישראל באמצעות הצמדת הטלפון הסלולרי למסוף, ללא צורך בכרטיס אשראי פיזי. ניתן יהיה לשלם באפל פיי גם בשירותים כמו Lime וכן באתרי אינטרנט כדוגמת אסוס. השירות אמור לאפשר להזין למעלה מ-85% מכרטיסי האשראי בישראל (לא כולל כרטיסים של בנק יהב, איגוד ובנק הדואר, לעת עתה).
חברות האשראי והבנקים ינסו לפתות את משתמשי אייפון להזין את כרטיסי האשראי שלהם לארנק של אפל ולשלם כך עם הטלפון הסלולרי בקופות החנויות באמצעות מבצעים והטבות. בין היתר: ישראכרט ומאסטרקארד יאפשרו הטבות החזר כספי בקנייה במרכזי ביג (החזר כספי של 50 שקל על שלוש עסקאות ביום כולל כפל הטבות), בויקטורי (20 שקל החזר כספי בקנייה מעל 100 שקל), סופר-פארם (20 שקל החזר כספי בקנייה מעל 20 שקל + מתנה ללקוחות לייף סטייל), מקדונלד'ס (בקנייה ב-20 שקל ומעלה במקטאץ') וביג.
בכאל מציעים 10% החזר על קניות באפל פיי עם כרטיס כאל עד 100 שקל ללקוח לחודש ההשקה, ובמקס מציעים מתנה לכל לקוח שיזין את כרטיסי האשראי של מקס - 30 שקל באחת מהרשתות הגדולות, עם הצטרפותו, לצד תוכנית הטבות מיוחדת למשלמים בנייד, עם הטבות של כמו 1+1 ברשתות מזון, בילוי ופנאי מובילות. כל זאת, למרות שחברות האשראי והבנקים משלמים לאפל עמלה גבוהה על כל עסקה - 0.05%.
השקתו של אפל פיי בארץ נדחתה כמה פעמים. החברה חיכתה שרוב הקופות בישראל יאפשרו תשלומים חכמים "ללא מגע". לפי נתוני שב"א, החברה שמנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, נכון לחודש אפריל 62% ממסופי התשלום בישראל הם מסופים חכמים, בזכות העובדה שבנק ישראל חייב בנובמבר 2020 את בתי העסק הגדולים להעביר את כל הקופות שלהם לקופות חכמות. 33% מכלל עסקאות האשראי בישראל היו עסקאות חכמות לעומת 8.7% בלבד באוקטובר 2020, טרם המהלך.
מדובר באחד משירותי התשלומים הגדולים בעולם שהושק ב-2014, כשלפי הערכות, חצי מיליארד משתמשים עושים בו שימוש נכון ל-2020. בארה"ב אפל פיי זה גם ארנק דיגיטלי עם אפשרות הזנה של כרטיסי מועדון, כרטיסים להופעות והעברת כסף מזומן. השירות מעורר דאגה שכן הוא עשוי להפוך לשירות ברירת המחדל לכל מחזיק אייפון (כ-25% ממשתמשי הטלפונים הסלולריים בישראל), וכל זאת בזמן שהרגולטור בארץ עדיין לא מפקח עליו וגם בעולם מודאגים מהשתלטותו על ארנקי משתמשיו.
אמנם מדובר בשירות שרלוונטי לפחות מרבע ממחזיקי הטלפונים הסלולריים בישראל, אבל האפליסטים נחשבים למאמצי חידושים זריזים והם מוציאים יותר כסף באשראי משאר האוכלוסייה, ולכן המלחמה על כיסם חשובה לכל חברות האשראי והבנקים. מדובר בדריסת רגל משמעותית, שגרמה לכל השוק להתכונן ולהאיץ השקות של ארנקים דיגיטליים ואפליקציות תשלומים.
זאת, למרות שמחזיקי טלפונים ושעונים חכמים שפועלים על מערכת ההפעלה אנדרואיד כבר יכולים לשלם באמצעות הטלפון הנייד בזכות אפליקציות כמו ביט של בנק הפועלים, anypay של ישראכרט, פיבי פיי של הבינלאומי וכן לשלם באמצעות אפליקציות תשלומים ייעודיות של yellow ורמי לוי (אם כי עדיין לא באמצעות הטלפון הנייד). גם דואר ישראל ושופרסל ופייבוקס ישיקו ארנק דיגיטלי.
פורסם לראשונה: 11:38, 05.05.21